Juridik
TorpAnders: [citat] Det var via en privat tillställning som jag råkade träffa denna person så jag har inte haft någon officiell kontakt och jag kommer inte att ta den heller. Jag kör på med lite civil olydnad så får vi se om det händer något eller inte en dag, om det gör det så hänvisar jag till lagboken och spelar dum så långt det går. Nu ligger mina kommande byggen på + 100m från sjön
Byggdjuret: [citat] Men den bilden är något helt annat än det vi diskuterade tidigare. Då pratade vi felaktig gruppförteckning. Här har vi väl en dålig kontakt. Beroende på slarv vid monteringen. Det är lite allvarligare. Eftersom det är quick connect så funderar man på hur det uppstått. Det krävs inget skruvande då.
Takläggare: [citat] Du kanske måste ställa frågan rätt, har lite svårt att finna felet, om skv ska gå långt tillbaka som 10 år, då har man en mini gräns på 10% över prisbasbelopp ,( dittfall ca 42400+ 10% kr 2010), men den ska anses som grov, då 10 prisbasbelopp, eller vara pågående , hur har du ägt huset? privat eller
Plätt Fia: Hej hur går det med överflödsvattnet? Hittade denna sida av en slump och det kanske kan vara något för dig. Hellre en fin rabatt än ett fult dike eller hur? https://www.baramineraler.se/projekt/pimpstensjord-anlaggning/
Rickard.: [citat] Du kan såklart ha rätt, meningslöst svar av mig. Det som hade varit mer hjälpsamt är om jag svarade hur den bör vara så TS kan kolla själv. Ovansidan av fotplåten bör vara 15cm bred från bocken till kanten. Några cm smalare hade inte gjort något OM pappen var monterad rätt.
HEM2121: [citat] Det är ju svårt att svara på, det beror säkert på bransch, hur stora summor, vad som är inköpt i material och arbetskraft. Tycker de att att det är ett upplagt bedrägeri? Eller att det bara inte har blivit inkomster och att inkomsterna kommer på sikt. Det går inte att ge dig några "säkra" råd utan att vara insatt i din verksamhet. En skatteexpert hos skattemyndigheterna med
OlssonX: Oj. Det där är ingen liten skada. Föreningen har med säkerhet information om vem som är ansvarig för vad i bostaden. Det vanliga är att brf-medlemmen ansvarar för ytskikt på insidan, men det ingår i din undersökningsplikt att kolla allt detta. Jag skulle ringa ordföranden och säga som det är: vems ansvar är dessa sprickor och vem är ansvarig för att laga? Det kan ju hända att
Rusticus67: Ok. Det får inte ens användas i "ringa omfattning", såsom till exempel en företagsbil får användas privat i liten omfattning?
Dowser4711: Tänk även på att köparen väldigt ofta sedan blir säljare för samma objekt. Att ansvarsfördelningen vid de två affärerna skulle vara olika blir ju i det närmaste absurt.
gråsten: Fråga: Har du fått tillbaka markavtalet och kopia av den bifogade kartan? Det har inte jag och resten av markägarna i Glömminge socken på Öland eftersom IP Only inte har ordning på avtalen. Inte heller har vi fått inmätningskartor trots att det nu gått mer än två år sedan fibern lades ned. Jag har varit byombud och kan vitsorda att IP Only varit mycket nonchalanta med juridiken kring
-MH-: Anläggningsarrende? https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/arrende/anlaggningsarrende/
Michelle66: [citat] När de grävde ned fiber till oss så lades det även ned en söktråd så att de i framtiden kan lokalisera dragningen mer exakt om det behöver göras grävarbeten. Tråden sticker upp vid anslutna fastigheter där man kan tillsätta en svag strömstyrka så att man kan följa dragningen. Bor på landsbygd där fiber/vatten/avlopp drogs genom fält och åkermark fram till fastigheterna
Räknenisse: [citat] Som sagts ovan: 1. det förvaltningsrättsliga beslutet av den myndighet som handlägger ärenden enligt PBL =bygglovet 2. ett civilrättsligt avtal med markägaren (+ev. annan berörd nyttjanderättshavare) =arrendeavtal eller liknande
Fury: [citat] De tre skyltarna ovanför pilen på stolpe 3 visar att pilen upphäver de tre skyltarna på stolpe 2. Och det som avgör om/hur du får parkera är de lokala trafikföreskrifterna, inte gatukontoret eller någon kvinna i telefon på kommunen. :geek: Här är de lokala föreskrifter som gäller Storsvängen: 0581 2012:00424 Norrköpings kommuns lokala trafikföreskrifter om parkering 15
Kalle91: Går det att efterfakturera driftskostnader eller kan det bokförikgsmässigt ställa till det när man ska deklarera ? Önskemålet av hyresgästen var att jag betalar löpande kostnaderna under en månad och sammanställer sedan det i en faktura nästkommande månad till hyresgästen.
rickard_89: nu har jag utan att säga för mycket fått de med mig, de inser att det givetvis rent juridiskt inte finns några hinder för detta. Så ändringsanmäaln/bygglov följt av atterfallskupa löser ”bärande” ingrepp problematiken. sedan när de pratar om syftet med tillämpningen så inser de att visst de kanske inte var tänkt så men regelmässigt är det 50 % som max av totalt 2 kupor, så
Andromedia: Hej, vi är särbo, kalla oss Anna o Anders. Vi köper en tomt med entreprenad för fast pris. I lyftplan framgår att tomten köps först. Anna köper 1/2, Anders 1/2. Anders betalar handpenningen för hela tomten inom 10 dagar. Byggherren bygger och tiden går. Ett antal lyft i lyftplanen betalas av banken Anders har sitt tidigare bolån i. Det är även den banken Anders tillhör som beviljat
Utsliten och utdömd: Att det står komplementbyggnad kan ställa till det lite. Det hade varit lättare om detaljplan tillät komplementbostad. Många kommuner tolkar även sånna här frågor väldigt olika så det bästa är att ringa till byggnadskontoret för aktuell kommun för att veta.
klimt: [citat] Instämmer i resonemanget, men kanske inte i slutsatsen. Domen i förra veckan angående fel i bostadsrätt visar att säljare har ett stort ansvar, särskilt om utfästelser gjorts. Vi vet inte alla detaljer här. Har köparen uppmanats till undersökning, det hade inte gjorts i det fall som HD avgjorde. Exakt hur ser utfästelsen ut? Men det avgörande är nog kostnaderna. För att
Anna-Karin Brikell: [citat] Ja, själva åker vi ju bara på den vid leverans av varor till huset, den här tiden på året. Alla andra ombeds vända. Men nu är den i ett skick där vi inte ens går där med hundarna. Eller ensamma. Vi får ta vägen över ödetomter som nu börjar likna vägen... Häromdan sågs två personer fr entreprenören studera både bondens förstörda betesmark och vår väg. Vi får väl
cpalm: [citat] Ja, där ser man hur tokigt det kan bli. För en lekman ser det så klart förmodligen väldigt förtroendeingivande ut med en massa krångliga formuleringar. Väl medveten om att det förekommer skulle jag som sagt inte rekommendera någon att ta på sig rollen att göra revision och skriva ett dylikt revisionsutlåtande om man inte kan backa upp det man skriver i utlåtandet. En inte
Manfreds: [citat] Du behöver inte bli politiker för det.
Tvistefråga: [citat] Haha, han är bara kollega inte kompis jag försökte förklara att han högst troligt inte har någon specielt case i detta. Om jag ska vara helt ärlig hade jag inte kunskapen så tänkte kolla här så man kunde läxa upp honom lite
Rampage2216: Hur hade det fungerat om grannen hade parkerat sin bil på din sida vägen? Dvs längs din tomt. Får du plats med din bil och släp då också utan att blockera trafiken? Om det funkar kanske det är en kompromiss som kan vara lämplig för att slippa gnabbas.
zapy: och jag som tyckte att jag kollade i listan och såg inget! @Administratör du kan radera denna tråden!
Holmbrero: Tack för svar! Jag tror att de är medvetna om att agerandet är högst oseriöst. Det lutar åt att vi får ta det vidare med kravbrev osv.
Harrison: [citat] Förråden kanske kan stå symmetriskt med ryggarna mot varandra, med lite avstånd emellan för ommålning etc. Häcken kan grävas upp, eventuellt delas i mindre delar och planteras på en annan plats på tomten, alt. krukas in tills vidare, Jag har en hel "handelsträdgård" på min tomt, dussintals med buskar i stora, koniska plastkrukor, som växer bra med billig planteringsjord,
BeaumontX: [citat] Då skulle du begå ett lagbrott genom att vara folkbokförd på fel adress. Men torde räcka med att man har rapporterat in att personen är felaktigt bokförd på adressen. [citat] Det är lagen som stipulerar att man, generellt, ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila. Har man dubbel bosättning ska man vara folkbokförd där man med hänsyn till samtliga