Jag har tagit över som ordförande i en innebandyförening.
Är det krav på att det måste hållas ett årsmöte?

Anledningen till att jag frågar är att jag i stort sett har drivit allting själv förutom kassören som skött medlemsavgifter och årsfakturan.
Och det egentligen inte finns något att gå igenom då det inte har tillkommit något nytt eller göras några förändringar inför nästa år.

Om det är lag på att hålla ett årsmöte, måste det vara fysiskt eller är ett onlinemöte godkänt?
Man bokar ett konferensamtal och går igenom stadgar och punkter i en gemensam presentation.

Otroligt tråkigt dock då jag tycker att man gott och väl kan avara en timme eller två varje år för lite fika och samtal.

O
Vid årsmötet väljs styrelsen....

Är det verkligen en ekonomisk förening? Inte bara en ideel förening?

hempularen skrev:
Är det verkligen en ekonomisk förening? Inte bara en ideel förening?
Jag ska kolla upp det lite närmare vi har en styrelse kassören som har hand om ekonomin har även lämnat en deklaration till skattemyndigheten.
Känns som vi har en bolagsform som inte behövs.
I vår verksamhet är årsmötet rätt meningslöst.
Om man bortser från att man får i sig lite fika och en pratstund.

Årsmöte är oftast en obligatorik del i allt föreningsliv. Dels så skall som sagt styrelsen väljas, utan protokoll på det så finns det ju inget bevis för att ni får ha tillgång till föreningens kassa på banken osv.

Dessutom är det viktigt att få till beslut om ansvarsfrihet för det gågna året. Annras kan ju någon om ex. 5 år ifrågasätta vad ni hållit på med nu. I brist på årsredovisning (att den är gjord duger inte, den skall vara granskad och godkänd) och beslut om ansvarsfrihet så kan det bli svettigt, om någon vill komma åt er.

Någon årsredovisning tror jag inte behöver lämna in då det inte är ett AB men vi har en verksamhetsberättelse över det gångna året.

Edit nu har jag kollat upp det närmare bolagsformen är "Ideell förening"

• Gilla
nacka88
  • Laddar…
Om ni söker något stöd/bidrag från kommunen/förbund vill dem se årsmötesprotokollet.
Kontrollera stadgarna, val till ordförande och styrelse brukar vara tidsbegränsat 1 eller 2 år och alla val görs på årsmötet.

Nonkan skrev:
Vad står det i era stadgar? Där regleras normalt allt sånt här.

Känns som att det är bra att hålla koll på sin egna förenings stadgar om man tar på sig att vara ordförande faktiskt...

[länk]
Kände på mig att den där lite dryga kommentaren skulle dyka upp förr eller senare.
Det står inget i stadgarna om att vi måste ha ett årsmöte varje år därav frågan.
Utan det är något som har genomförst enbart för att det alltid har gjorts så antagligen för att man måste.
Men som vi känner inte är nödvändigt då det inte tillför något och inte finns något att diskutera.

Redigerat:
Andy78 skrev:
Kände på mig att den där lite dryga kommentaren skulle dyka upp förr eller senare.
Det står inget i stadgarna om att vi måste ha ett årsmöte varje år därav frågan.
Utan det är något som har genomförst enbart för att det alltid har gjorts så antagligen för att man måste.
Men som vi känner inte är nödvändigt då det inte tillför något och inte finns något att diskutera.
Jag kan ge dig lite moraliskt stöd :)

Om föreningen är homogen, som jag kan tänka mig att en innebandyklubb är, kan styrelse- och årsmöten mest vara en formalitet. Alla har samma mål, att spela och ha kul, och det finns få konflikter.
Och om de ekonomiska händelserna är få och små så har ju årsmötet inget självändamål, det är mest en byråkratisk finess.

Så har gör jag:
Jag är ordförande i en samfällighet som hanterar gemensamhetsanläggningar.
Men så länge vi inte har några utgifter, inga inkomster och knappt någon verksamhet går det bra utan en massa möten.
De få och små utgifter vi haft (bara sex medlemmar) har vi delat på solidariskt.
Ett styrelsemöte och ett årsmöte på sex år :)

Knockonwood du slog huvudet på spiken med verksamhetsbeskrivning och allt!
Vi är ett gäng som träffas en gång och spelar för att hålla igång.
De har fungerat på samma sätt i 29 år inte mycket har ändrats, föreningen finns enbart för att det krävs för att kunna boka en hall.
Då allting sköts löpande så blir styrelsens årsmöte mest en formalitet.

O
Om det verkar fungera så smärtfritt i föreningen som nämns, kan jag spontant tänka mig att om det nu är krav på årsmöten, att man faktiskt är lite busig och bara skriver ett protkoll med närvarolista.... fast man inte haft något möte....
Men det fungerar enbart om man är bra vänner och inget tjafs från nått håll... Men det är väl inte rätt att hänvisa till något som inte är helt lagligt...
Annars så kan man väl träffas allesammans å ta en öl en gång om året och samtidigt ha ett årsmöte.... behöver inte besluta om så mycket....
Då klarar ni eventuella krav på årsmöte... Det sistnämnda är väl bättre egentligen för då har ni haft ett faktiskt möte... Sen att ni mest sitter å pratar massa strunt å har trevligt är en annan sak... bara någon stackare som måste släpa med sig ett protokoll hem ifrån festen....

Till syvende och sist är det ju medlemmarna som bestämmer.

Årsmötet är ju "alla medlemmar tillsammans" och de bestämmer formellt sett över styrelsen.

Det normala är att årsmötet fastställer en verksamhetsplan och en budget som styrelsen ska följa.

Tänk så här: Vad händer om det plötsligt visar sig att det fattas tiotusentals kronor i föreningens kassa? Vem får ta smällen? Om styrelsen har arbetat utan en budget från årsmötet så kan föreningen stämma styrelsens medlemmar på de saknade pengarna.

Visst, har ni inga pengar i föreningen spelar det nog ingen roll.

Men jag är lite förvånad över att det inte står nåt i stadgarna om årsmöte, det brukar ju stå i stadgarna hur föreningen styrs. Utan ett årsmöte, hur tillsätts ordförande och kassör? Vad/vem säger att dessa får respresentera föreningen? Vad händer om en annan medlem säger "Det är inte du som är ordförande, det är jag!".

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.