Juridik
klimt: Instämmer i inlägget ovan, I senaste numret av ”bostadsrätterna direkt”, nyheter och goda råd i bostadsrättsföreningen förklarar organisationens jurist och styrelserådgivare. Rubriken är ”Experten: Låt inte medlemmarna läsa styrelseprotokollen”. Skälen är många men till exempel att de kan innehålla känsliga uppgifter. Granskningen av att styrelsen agerar korrekt är
Snel77: Vad var det för företagsform på byggföretaget ? Enskilt bolag kanske ? Då kan du stämma byggaren personligen, och det kanske du kan även för andra organisationstyper
Claes Sörmland: [citat] Konsumenttjänstlagen reglerar det här. Du har ingen möjlighet att "straffa" företaget för att de ger dålig service, strular och har sig. De har rätt att få betalt för utfört arbete. Är tjänsten felaktig så finns möjligheter att hålla inne med pengar. Men du blir inte av med företaget för då har de rätt att avhjälpa felet.
hempularen: Men bortsett från ett avtalat vite, så har du rätt till ersättning för verifierbara kostnader som beror på förseningen.
Utsättaren: Det är återförsäljaren som sålt maskinen som bär ansvaret för att den servas inom skälig tid. Trist läge för den då det är tillverkarens tekniker som dröjer.
Byggfilosofen: [citat] Bekräfta skriftligt att enligt överenskommelse per telefon är betaldatum framflyttat tills besiktning är utförd och utlåtande inkommit, och beroende på omfattning, att brister i utförande och dokumentation åtgärdats/ kompletterats.
Byggfilosofen: Rekommenderar att ni anlitar en egen besiktningsman och själva deltar på besiktningen. Syftet är att ni ska få så bra byggteknisk underlag som möjligt så att ni kan göra en bedömning att köpet motsvarar det ni tänkt, med era förutsättningar. Ett bonus är att kunna se var besiktningsmannen tittar, förståelse för vald byggteknik, dess känslighet och var ni ska ha koll på läget.
Johan456: Vissa rekommenderar att betala en del av beloppet. Jag skulle avråda från det med tanke på vad du beskrivit. Att betala en del kan rent juridiskt tolkas som att du har accepterat något. Du har en oberoende besiktningsman som anmärkt på mycket, det är till din fördel. Samtidigt har din motpart rätt att åtgärda de brister som finns och då också få betalt, såvida avtalet ens är
baloub: Tack för ditt svar. En attefallare kan fungera som ett gästhus utan att den för saken är ett attefallsbostadsbyggnad. Ett gästhus får man således hyra ut tillfälligt? Eller är gästhus ett för vitt begrepp? Har du någon hänvisning / referens till detta du säger? Vidare, har man en additionsbostad på tomten, denna får man hyra ut fritt? Korrekt? Blir man näringsidkare, vad är
Saabgubben: [citat] gick bra, de rörde inte min mark utan gav sig på andra sidan gatan som är kommunalt ägt :) man får stå på sig även om deras chanser att vinna är större än våra (markägare). ibland handlar det om tiden och deadline i deras projekt som gör att dom blir pressade och inte hinner med en långdragen ledningsrätt process som tar mellan 6-12månader.
Blazermannen: Kan komma med en liten kommentar till cpalms utmärkta sammanfattning om EU-handel. Om du inte är momsregistrerad, utan betalar momsen i ursprungslandet som privatperson, kommer du fortare upp i gränsen för att tvingas till momsregistrering.
Skumpe: Bara låt bli att betala så garanterar jag att de hör av sig.
Peter2400: [citat] Jag tycker Familjen Jurists onlinetjänst är enkel att förstå och riktigt bra. Kostar 600:- för ett samboavtal. https://www.familjensjurist.se/om-oss/vart-erbjudande/online/
witten: Varför bygger de inte laddstolpar på alla parkeringsplatser? Då hade flyttcirkusen kunna undvikas, med tiden kommer det ju ändå att behövas på alla platser.
Frodda: [citat] Ni säger ni inte har skadeståndsanspråk? Men mäklarens provision är väl ett anspråk ? Har ni inga anspråk behöver ni inte kräva av säljaren ? Vet inte om jag missar ? Det står tydligt ? "Vid köparens kontraktsbrott ska ersättningen till säljaren även innefatta säljarens kostnad för mäklarprovision i samband med försäljningen av Fastigheten” Kanske korkad men om dom
Freddan#1: [citat] Lånar ett hus i en by. Vad det nu har för betydelse?
Byggdjuret: [citat] Jag säger ödmjukt att bara för att någon betalar innebär det ingenting. Kfm är en myndighet men de är ingen rätt. Det ända vi vet är att ts haft tur. När rätten sagt sitt så kommer jag självklart ändra min åsikt. Innan dess så ber jag dig att inte dra några slutsatser baserade på att någon väljer att betala istället för rätten
MathiasS: Ja givet, se till att få huset anslutet och sedan är det bara att somna om.
MartinP666: [citat] Visst finns det en länk på varje sida, problemet är att i den information som man länkar till står det inte att returer ska skickas till ett annat land. Jag är inte sur för att jag beställt fel vara, möjligtvis lite irriterad på elektrikern som lurade mig att köpa fel. Det som irriterar mig är att returkostnaden är ca tre gånger högre än de flesta andra "svenska"
jaktstugan: [citat] Fanns ingen annan lösning faktiskt. Bra att du slapp processa.
steve5432: Jag håller efter de träd som i tomtgränsen växer in över grannens tomt. Det blir lite grenar då och då. En av grannarna låter sina träd växa hejvilt trots påpekande så där kapar jag i tomtgränsen med diverse verktyg (grensax 5 meter lång t.ex.) de grenar som växer över då de är av den sort som skräpar ner ganska mycket på ett lusthus vi har i hörnet av tomten. Helt
BengtH: Vi får hoppas grannen flyttat eller tröttnat på att tvätta efter 11 år....
TB: Hej, Någon som kan tipsa om en jurist i Skåne med inriktning på jordbruksarrende/nyttjanderätt? Behöver hjälp med upprättande av ett arrendeavtal. /TB
Mfic: [citat] Jo jag tycker också att texten om monteringsanvisningar borde vara den som gäller, och att fackmän borde ha koll på monteringsanvisningar. Oberoende besiktningsman är bokad och får avgöra hur omfattande problemet är och komma med förslag på åtgärd .
juanxxx: @nroht hur gick det sen? Bodde de kvar eller såldes huset igen? Bor ni kvar eller har ni kunnat köpa hus i området ni ville. Jag hittade till tråden i och med EBTs köp av gård utanför Uppsala.
Nötegårdsgubben: Försäkringsbolaget känner sig sannolikt inte bundet av föreningens stadgar, så det är snarare försäkringsvillkoren som borde granskas. Ur ert perspektiv skulle jag hävda att rör och betong är föreningens och övrigt medlemmens. Och då kan man ju hävda att rivningskostnaderna ska delas pro rata mellan förening och medlem också. I slutänden skulle jag gissa att ni kommer att
MikeOz: En annan aspekt att tänka på, som jag har fått erfara, är att om man gör en besiktning som man hittar en massa fel på och delger den mäklare/säljare så faller detta under upplysningsplikten som en mäklare har. Dom måste alltså upplysa om ev. fel om det kommer en ny köpare. Detta fick vi bråka länge om innan mäklaren tog sitt ansar och rättade till en massa "kända" fel som vi
Håbbe01: Kan skarva på ett tips jag fick. Drar verksamheten mycket el så lägg över el abonnemanget på firman i stället så får du göra momsavdrag