11 280 läst ·
61 svar
11k läst
61 svar
Energideklaration för fritidshus?
Sida 1 av 5
Har köpt ett hus som fritidshus men huset är taxerat som:
Taxeringsenhet, typ: 220, småhusenhet, helårsbostad för 1-2 familjer.
Ringde mäklaren och frågade om huset ska ha en energideklaration men svaret blev att "fritidshus" inte behöver ha en sådan.
Hur ställer ni er till detta?
Taxeringsenhet, typ: 220, småhusenhet, helårsbostad för 1-2 familjer.
Ringde mäklaren och frågade om huset ska ha en energideklaration men svaret blev att "fritidshus" inte behöver ha en sådan.
Hur ställer ni er till detta?
Har inte säljaren gjort det och vägrar att göra det kan du göra det på dennes bekostnad.
Du måste dock inom 6 mån vill jag minnas påpeka detta att den måste göras.
Det bästa du kan göra är att ringa mäklaren i första hand och påpeka vad boverket har sagt.
Du måste dock inom 6 mån vill jag minnas påpeka detta att den måste göras.
Det bästa du kan göra är att ringa mäklaren i första hand och påpeka vad boverket har sagt.
Fritidshus har kod 221... så du kan gott göra en energideklaration på säljarens bekostnad om du vill följa reglerna strikt.... men med tanke på att du köpt det som just fritidshus så är kanske inte energiåtgången en speciellt stor fråga...skulle sparat den konflikten till andra eventuella överrasskningar;-)
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det låter litet konstigt att det skulle vara taxeringskoden som avgör. Undrar om Boverket har helt torrt på fötterna i den uppfattningen.
Boverket skriver själva i sin regelsamling att fritidshus med högst två bostäder är undantagna från kravet om energideklaration och skriver sedan:
Fritidshus med högst två bostäder
Vad är ett fritidshus? Terminologicentrum (tidigare TNC) har en definition på fritidshus som lyder ”småhus som inte är inrättat för hel-årsboende”. Enligt fastighetstaxeringslagen är fritidshus med högst två bostäder tilldelade typkod 221. Denna registrering stämmer inte alltid utan det kan finnas byggnader som har registrerats som fritidshus, men där ägaren har bosatt sig permanent utan att registreringen har ändrats och vice versa.
Fritidshus med högst två bostäder är möjliga att undanta från kravet på energideklaration och i linje med tidigare tolkningar så är det användningen av byggnaden som styr, även om taxeringen ofta kan ge en fingervisning.
Om en person är folkbokförd på en fastighet där en byggnad som anses vara ett fritidshus är belägen, är det en omständighet som gör att byggnaden inte bör anses vara avsedd att användas som fritidshus. Byggnaden bör därmed inte heller omfattas av det möjliga undantaget för fritidshus
Jag tycker det är solklart. Det är användningen som styr och inte typkoden (fetstil och kursivering är min).
Källa: http://www.boverket.se/Om-Boverket/...g-for-energideklaration-med-kommentarer-2010/
Fritidshus med högst två bostäder
Vad är ett fritidshus? Terminologicentrum (tidigare TNC) har en definition på fritidshus som lyder ”småhus som inte är inrättat för hel-årsboende”. Enligt fastighetstaxeringslagen är fritidshus med högst två bostäder tilldelade typkod 221. Denna registrering stämmer inte alltid utan det kan finnas byggnader som har registrerats som fritidshus, men där ägaren har bosatt sig permanent utan att registreringen har ändrats och vice versa.
Fritidshus med högst två bostäder är möjliga att undanta från kravet på energideklaration och i linje med tidigare tolkningar så är det användningen av byggnaden som styr, även om taxeringen ofta kan ge en fingervisning.
Om en person är folkbokförd på en fastighet där en byggnad som anses vara ett fritidshus är belägen, är det en omständighet som gör att byggnaden inte bör anses vara avsedd att användas som fritidshus. Byggnaden bör därmed inte heller omfattas av det möjliga undantaget för fritidshus
Jag tycker det är solklart. Det är användningen som styr och inte typkoden (fetstil och kursivering är min).
Källa: http://www.boverket.se/Om-Boverket/...g-for-energideklaration-med-kommentarer-2010/
Redigerat av moderator:
Vilka andra kriterier kan man annars gå på? Enbart en uppgift från säljare eller köpare att huset har eller ska användas som fritidshus?
De flesta hus idag som är klassade som fritidshus används som sådana. Fritidshus som byggdes för ett tag sedan men även idag har enklare standard, mindre isolering, inga krav på värmeåtervinning mm.
Edit. Ridax hann komma emellan med sitt inlägg. jag tycker det är förvirrande. Om man som säljare har använt ett fritidshusklassat hus som åretruntbostad och sedan säljer det, så kan man då välja och antingen sälja det som fritidshus eller permanenthus? Motsatt kan ju också gälla. Ett fritidshus säljs till ett par som väljer att bo där permanent.Kan det paret kräva en energideklaration?
De flesta hus idag som är klassade som fritidshus används som sådana. Fritidshus som byggdes för ett tag sedan men även idag har enklare standard, mindre isolering, inga krav på värmeåtervinning mm.
Edit. Ridax hann komma emellan med sitt inlägg. jag tycker det är förvirrande. Om man som säljare har använt ett fritidshusklassat hus som åretruntbostad och sedan säljer det, så kan man då välja och antingen sälja det som fritidshus eller permanenthus? Motsatt kan ju också gälla. Ett fritidshus säljs till ett par som väljer att bo där permanent.Kan det paret kräva en energideklaration?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Jag kan inte se att man kan göra något annat än att "lita" på säljaren om h*n säger att huset har använts som fritidshus. I en del fall kanske det lite faller på sin orimlighet. Och det är väl kanske inte helt optimalt att försöka få ut max pengar för en villa, om man kallar den för fritidshus, kan tänka mig att det sänker budviljan mer än vad en deklaration kostar.
Finns en tråd till....
http://www.byggahus.se/forum/juridik/144757-byggherre-med-tummen-mitt-i-handen.html
Hur man använder ett hus är inte relevant, det är hur den är registrerad som är det viktiga.
Du kan ju använda ett hus till religiösa ändamål men du kan ju glömma att du klarar dig undan energideklarationen.
http://www.byggahus.se/forum/juridik/144757-byggherre-med-tummen-mitt-i-handen.html
Hur man använder ett hus är inte relevant, det är hur den är registrerad som är det viktiga.
Du kan ju använda ett hus till religiösa ändamål men du kan ju glömma att du klarar dig undan energideklarationen.
Redigerat:
Du har fel. Det är användningen som styr och boverket har visst en hel del att säga till om vilket du kan se om du läser din egen länk till lagtexten där det i paragraf 5 står just att Boverket får meddela närmare föreskrifter om undantag enligt paragrafer 2-4.
Alltså. Lagen säger att Boverket har rätt att utforma detaljerna i detta vilket de också gjort i den handledning som jag länkade till och där står det klart och tydligt att det är användningen som styr.
Att du sedan skrivit något annat i en tidigare tråd är helt betydelselöst däremot. Jag ser att du är certifierad energiexpert och antagligen sysslar med det här kommersiellt?
Alltså. Lagen säger att Boverket har rätt att utforma detaljerna i detta vilket de också gjort i den handledning som jag länkade till och där står det klart och tydligt att det är användningen som styr.
Att du sedan skrivit något annat i en tidigare tråd är helt betydelselöst däremot. Jag ser att du är certifierad energiexpert och antagligen sysslar med det här kommersiellt?
Redigerat av moderator:
Nej, jag vill nog påstå att DU har fel.
Som du också kan läsa står det BÖR på sid 71 i Regelsamlingen.
(Boverket har ofta ordet BÖR i sina skrifter av någon konstig anledning, lite av en Brasklapp kanske.)
Boverket meddelar föreskrifter, byggnadsnämnderna, eller motsvarande, utför tillsynen.
Därför har inte Boverket någonting med den enskilda energideklarationen att göra. Samma sak med bygglov. Den som kan och får bestämma är byggnadsnämnderna eller motsvarande i respektive kommun.
Det är inte rimligt att ställa krav på att ett registrerat småhus ska undantas från energideklarationen beroende på hur en tidigare ägare har använt sitt småhus.
Säg att jag har ett småhus som jag inte använder och därför vill sälja.
Enligt ditt resonemang, skulle det inte behövas någon energideklaration då huset ej använts som helårsbostad.
Men den som köper ett småhus gör väl det för att använda det, eller?
Det är heller inte rimligt att ställa krav på att ett fritidshus ska energideklareras beroende på hur en tidigare ägare har använt sitt fritidshus. Det är ju ett fritidshus som säljs.
Däremot så FÅR man naturligtvis låta göra en energideklaration.
Som du också kan läsa står det BÖR på sid 71 i Regelsamlingen.
(Boverket har ofta ordet BÖR i sina skrifter av någon konstig anledning, lite av en Brasklapp kanske.)
Boverket meddelar föreskrifter, byggnadsnämnderna, eller motsvarande, utför tillsynen.
Därför har inte Boverket någonting med den enskilda energideklarationen att göra. Samma sak med bygglov. Den som kan och får bestämma är byggnadsnämnderna eller motsvarande i respektive kommun.
Det är inte rimligt att ställa krav på att ett registrerat småhus ska undantas från energideklarationen beroende på hur en tidigare ägare har använt sitt småhus.
Säg att jag har ett småhus som jag inte använder och därför vill sälja.
Enligt ditt resonemang, skulle det inte behövas någon energideklaration då huset ej använts som helårsbostad.
Men den som köper ett småhus gör väl det för att använda det, eller?
Det är heller inte rimligt att ställa krav på att ett fritidshus ska energideklareras beroende på hur en tidigare ägare har använt sitt fritidshus. Det är ju ett fritidshus som säljs.
Däremot så FÅR man naturligtvis låta göra en energideklaration.
Redigerat:
