25 541 läst ·
25 svar
26k läst
25 svar
Kostnad 30.000kr lantmäteriförrättning? Normalt?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag är mitt i en avstyckning av en rektangulär tomt på 4000kvm. (en åker, helt enkelt)
Tomtgränserna går utmed 2 raka stenmurar och känns i praktiken väldigt simpel. Avstyckningen sker i Västra Götaland.
Nu hör lantmäteriförrättaren av sig och föreslår ett fastpris på 30.000kr för en sådan avstyckning, men säger att jag även kan välja timpris på 1.250kr/timma. Jag frågar då hur dom kom fram till 30.000 och får till svar att det är en "uppskattad kostnad i timmar".
Jag väljer att betala löpande timpris trots allt..
Nu skall nämnas att jag inte fått räkningen ännu, men jag räknar kallt med att den är minst 30.000 eller mer.
Nu frågorna:
1. Är det rimligt? 30.000 innebär 24 timmars arbete. Dom var på tomten i ca 2 timmar och mätte upp, vilket i så fall innebära att 22 timmar är administrativ tid - oerhört svårt för mig att avgöra vad detta egentligen är, men i min värld hinner man extremt mycket på 22 timmar - iallafall i den privata sektorn
2. Vad har jag för möjligheter att ifrågasätta den räkning som kommer? Är det bara att betala och se glad ut, eller finns det utrymme för att faktiskt ifrågasätta tidsåtgången - och vad i så fall skulle kunna hända om jag ifrågasätter/motsätter mig detta? Är det ens lönt?
Jag är mitt i en avstyckning av en rektangulär tomt på 4000kvm. (en åker, helt enkelt)
Tomtgränserna går utmed 2 raka stenmurar och känns i praktiken väldigt simpel. Avstyckningen sker i Västra Götaland.
Nu hör lantmäteriförrättaren av sig och föreslår ett fastpris på 30.000kr för en sådan avstyckning, men säger att jag även kan välja timpris på 1.250kr/timma. Jag frågar då hur dom kom fram till 30.000 och får till svar att det är en "uppskattad kostnad i timmar".
Jag väljer att betala löpande timpris trots allt..
Nu skall nämnas att jag inte fått räkningen ännu, men jag räknar kallt med att den är minst 30.000 eller mer.
Nu frågorna:
1. Är det rimligt? 30.000 innebär 24 timmars arbete. Dom var på tomten i ca 2 timmar och mätte upp, vilket i så fall innebära att 22 timmar är administrativ tid - oerhört svårt för mig att avgöra vad detta egentligen är, men i min värld hinner man extremt mycket på 22 timmar - iallafall i den privata sektorn
2. Vad har jag för möjligheter att ifrågasätta den räkning som kommer? Är det bara att betala och se glad ut, eller finns det utrymme för att faktiskt ifrågasätta tidsåtgången - och vad i så fall skulle kunna hända om jag ifrågasätter/motsätter mig detta? Är det ens lönt?
Det är inte uppskattad kostnad för att stycka av just din tomt. Lantmäteriet hör till de som så att säga kan räkna baklänges på sina kostnader. De vet vad deras organisation kostar per år, de vet hur många debiterbara timmar de har på ett år. Sedan är det att dividera. Så de där 30000 är egentligen inte vad det kostar, det är så mycket pengar de vill ha in. Eftersom de har ett marknadsmonopol på sina tjänster kan de göra så.Volatyle skrev:
Att hålla på och jiddra om fast och rörligt pris till sina "kunder" är närmast en förolämpning. Eftersom det inte finns någon konkurrens är det fasta priset helt meningslöst. Och eftersom du som "kund" inte har någon möjlighet att bedöma hur lång tid ärendet i praktiken tar, är erbjudandet om rörligt pris lika meningslöst. De kunde lika gärna säga "vi slår med en tärning - sedan betalar du 10000 per prick".
Exakt! Jag blev faktiskt förolämpad när dom frågade mig om fast/rörlig. Menar dom att jag ska ha insyn i deras processer och såpass lång erfarenhet av förrättningar att jag skulle kunna avgöra vad som är bäst?andersmc skrev:Det är inte uppskattad kostnad för att stycka av just din tomt. Lantmäteriet hör till de som så att säga kan räkna baklänges på sina kostnader. De vet vad deras organisation kostar per år, de vet hur många debiterbara timmar de har på ett år. Sedan är det att dividera. Så de där 30000 är egentligen inte vad det kostar, det är så mycket pengar de vill ha in. Eftersom de har ett marknadsmonopol på sina tjänster kan de göra så.
Att hålla på och jiddra om fast och rörligt pris till sina "kunder" är närmast en förolämpning. Eftersom det inte finns någon konkurrens är det fasta priset helt meningslöst. Och eftersom du som "kund" inte har någon möjlighet att bedöma hur lång tid ärendet i praktiken tar, är erbjudandet om rörligt pris lika meningslöst. De kunde lika gärna säga "vi slår med en tärning - sedan betalar du 10000 per prick".
Nu valde jag ju ändå rörligt, av den enkla anledning att jag tyckte det fasta priset lät högt. Om det var ett dumt val återstår att se....
... Oavsett, vad för möjligheter har man att bestrida den fakturan som slutligen kommer? Går det att ifrågasätta deras timmar i något avseende eller är det helt lönlöst att ens försöka?
Låter som om jag kom "billigt" undan med 18500 för sex pinnar på en avstyckad tomt.
För mig låter det som fantasisummor, men det är nog inget att göra.
Bestrida fakturan känns ju ungefär som att bestrida skatten man skall betala på lönen.
För mig låter det som fantasisummor, men det är nog inget att göra.
Bestrida fakturan känns ju ungefär som att bestrida skatten man skall betala på lönen.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Be om verifikation på fakturan, dvs tidssedlar/dagbok, spec etc. posta sen här, skulle vara kul och se vad de stoppar in i redovisningen osv.
Jag fick arbetet mycket tydligt specat vad de gjort i de olika stegen när vi utökade vår yta via en fastighetsreglering mellan fastigheter. Du kommer kunna sedan logga in på Lantmäteriet och se hela arbetet gällande din fastighet.
Där finns all mail/brevdialog med berörda, även minnesanteckningar från möten och telefonsamtal. Jag kan se kommentarer och beslut från kommun, länsstyrelse, grannar, etc, även det som jag själv kommenterat och godkänt, dvs man ser Lantmäteriets loggbok under arbetet. Samt uppdaterade kartor, servitut, etc, som ska vara verifierade.
Nu gjordes det ytterligare en fastighetsreglering till en annan fastighet samtidigt så det blev lite samordningsvinst med resor, etc. men våra 700m2 kostade 15.000:- och grannens 1100m2 blev 5-10.000:- dyrare då det i den även ingick ett nytt servitut för avloppsanläggning.
Visst är det mycket pengar, men samtidigt är det väl en av de viktigaste värdehandlingar som vi privatpersoner betalar för och om man läser trådar här i forumet så kan oklara fastighetsgränser/ägande skapa en hel del problem och även kostnader.
Där finns all mail/brevdialog med berörda, även minnesanteckningar från möten och telefonsamtal. Jag kan se kommentarer och beslut från kommun, länsstyrelse, grannar, etc, även det som jag själv kommenterat och godkänt, dvs man ser Lantmäteriets loggbok under arbetet. Samt uppdaterade kartor, servitut, etc, som ska vara verifierade.
Nu gjordes det ytterligare en fastighetsreglering till en annan fastighet samtidigt så det blev lite samordningsvinst med resor, etc. men våra 700m2 kostade 15.000:- och grannens 1100m2 blev 5-10.000:- dyrare då det i den även ingick ett nytt servitut för avloppsanläggning.
Visst är det mycket pengar, men samtidigt är det väl en av de viktigaste värdehandlingar som vi privatpersoner betalar för och om man läser trådar här i forumet så kan oklara fastighetsgränser/ägande skapa en hel del problem och även kostnader.
Kollade fakturan och tid;
För vår reglering var det:
5 timmar fältarbete (2,5 h/2 personer där det var två olika taxor, arbete och restid?)
8 timmar administrativt
- 4 timmar beräkning och kartframställning
- 2 timmar handläggning
- 1 timma protokollhantering
- 1 timma registrering
Och i vårt fall så fanns ju redan befintliga fastigheter, dvs ingen ny registrering, etc, som tillkommer i TS där man ska skapa en ny fastighet.
Så utifrån vad jag kan se så är det väl inga tider man lyfter ögonbrynen för. Är det något så kan man ju alltid diskutera timersättningen, men där har du nog små möjligheter att få prisrabattering
För vår reglering var det:
5 timmar fältarbete (2,5 h/2 personer där det var två olika taxor, arbete och restid?)
8 timmar administrativt
- 4 timmar beräkning och kartframställning
- 2 timmar handläggning
- 1 timma protokollhantering
- 1 timma registrering
Och i vårt fall så fanns ju redan befintliga fastigheter, dvs ingen ny registrering, etc, som tillkommer i TS där man ska skapa en ny fastighet.
Så utifrån vad jag kan se så är det väl inga tider man lyfter ögonbrynen för. Är det något så kan man ju alltid diskutera timersättningen, men där har du nog små möjligheter att få prisrabattering
Vi betalade nyss 25' för 6 pinnar.
Då var det ett lite komplicerat ärende där ett uthus var byggt på tomtgränsen och därmed stod på två fastigheter. Det löstes genom att flytta mark mellan de olika fastigheterna. Lantmätaren la ner rätt mycket tid på att försöka hitta de gamla gränserna utan resultat.
Jag bad om fast pris men de vägrade räkna på det eftersom ärendet ansågs för komplicerat för att kunna ge fast pris på. Ett drygt år har det tagit.
Nej det är knappast en organisation som imponerar..
Då var det ett lite komplicerat ärende där ett uthus var byggt på tomtgränsen och därmed stod på två fastigheter. Det löstes genom att flytta mark mellan de olika fastigheterna. Lantmätaren la ner rätt mycket tid på att försöka hitta de gamla gränserna utan resultat.
Jag bad om fast pris men de vägrade räkna på det eftersom ärendet ansågs för komplicerat för att kunna ge fast pris på. Ett drygt år har det tagit.
Nej det är knappast en organisation som imponerar..
Det verkar som dom flesta betalar mellan 18-23'. Om man läser på kommunens olika hemsidor står det också att normalbeloppet brukar utgå till ca 22.000.
Är det något jag kan använda som argument? Vad gör att jag ligger såpass långt över alla andra?
Är det något jag kan använda som argument? Vad gör att jag ligger såpass långt över alla andra?
Men du hade ju valt löpande, så de 30.000:- är historia så det kan du ju glömma och vet inte ännu vad fakturan hamnar på.Volatyle skrev:
Finns ingen anledning att börja leta argument innan du vet hur kostnaderna fördelas.
Du kan inte jämföra med andra förrän du vet vilket arbete man utfört och tidsåtgång, så återkom när du fått fakturan och kan se vad som gjorts.
Om jag jag bara gissar och är djävulens advokat, med vissa kostnader på 15.000 i inläggen och att kommunens normalbelopp bedömning är 22.000, så blir 29.000 övre gränsen. Japp, någonstans mellan 15.000-29.000 bör det hamna.
Har varit med om en fastighetsreglering som kostade ca 50 000:-. Det tog dessutom runt 18 månader att få det gjort. De tar ju ett saftigt timpris, och för varje problem/ovanlighet som visar sig så kostar det tid->pengar. Det visade sig att säljande fastighet var så gammal att den inte fanns korrekt registrerad enligt dagens norm (det finns ett namn på detta som jag inte kommer ihåg). Den nya gränsen hamnade i närheten av en fornlämning, vilket krävde möte med länsstyrelsen och att ett utlåndande från dem skulle in och behandlas. Och det var ett antal servitut som skulle gås igenom ifall de skulle följa med den nya fastighetsbildningen, osv.
Fick en utförlig redogörelse från lantmäteriet, det är ju många saker i deras process som man inte har en aning om. Man kan ju ha åsikter om deras arbetshastighet och timtaxa, men det är knappast en diskussion man vinner. Så med min erfarenhet skulle det bli fastpris ifall jag skulle få förslaget.
Fick en utförlig redogörelse från lantmäteriet, det är ju många saker i deras process som man inte har en aning om. Man kan ju ha åsikter om deras arbetshastighet och timtaxa, men det är knappast en diskussion man vinner. Så med min erfarenhet skulle det bli fastpris ifall jag skulle få förslaget.