Jag har ett gästhus, som är byggt på 1930-talet, som ligger på prickad mark!
Jag vet att jag inte kommer att få bygga upp den igen om jag river den. Alltså måste jag renovera den befintliga.
Men finns det några rättsfall som beskriver hur mycket som måste vara kvar av den befintliga stugan? Eller skulle det räcka med en ”juridisk spik”?
Ett alternativ är att byta ut halva stugan nu och andra halvan om något år.
Jag kan inte vara den första som brottas med dessa frågor!
 
E
R Race1 skrev:
Jag har ett gästhus, som är byggt på 1930-talet, som ligger på prickad mark!
Jag vet att jag inte kommer att få bygga upp den igen om jag river den. Alltså måste jag renovera den befintliga.
Men finns det några rättsfall som beskriver hur mycket som måste vara kvar av den befintliga stugan? Eller skulle det räcka med en ”juridisk spik”?
Ett alternativ är att byta ut halva stugan nu och andra halvan om något år.
Jag kan inte vara den första som brottas med dessa frågor!
Du kan bygga upp den, hör med kommunen, men ligger det inte för nära tomtgräns? Då behövs grannars medgivande.

Ett Attefallshus kanske kan fungera, då får du bara anmäla detta till Byggnadsnämnden. Se Boverket för mer info. https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/
 
E El-Löken66 skrev:
Du kan bygga upp den, hör med kommunen, men ligger det inte för nära tomtgräns? Då behövs grannars medgivande.

Ett Attefallshus kanske kan fungera, då får du bara anmäla detta till Byggnadsnämnden. Se Boverket för mer info. [länk]
Är på 40 kvadrat! Huset finns där ju redan så grannen har inte någon påverkan på detta!
 
E
R Race1 skrev:
Är på 40 kvadrat! Huset finns där ju redan så grannen har inte någon påverkan på detta!
Nix, max 30kvm om det ska utgöra bostad, annars 25 ifall det ska klassas som Attefallshus.

När uppfördes huset och när är detaljplanen med prickningen ifrån?

Den storleken du föreslår lär kräva bygglov eller så får du satsa på ett preskriberat svartbygge igen men det kan bli dyrt.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/pwVx6/krav-pa-att-jattelikt-svartbygge-rivs
 
Som jag förstår det så kommer rekommendationen i princip vara att byta ut vägg för vägg.... Sen kan du på det sättet i princip byta ut hela byggnaden.

Är det ett område där det finns många invändningar mot byggnaden är det bara att ordentligt dokumentera att huset aldrig varit rivet. Exv genom en renoveringstråd här :)
 
  • Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
Intressant fråga! Jag skulle nog hålla med ovan talare, utan att ha vidare på fötterna. Tror de flesta kommuner dokumenterar med olika foton etc så bra att kunna visa att det faktiskt rör sig om renovering.

Har aldrig letar efter några rättsfall på detta specifikt, men det kan ju liknas med ianspråkstaget för strandskyddet och där finns ju en hel del rättsfall.
 
Den bärande stommen får inte rivas. Där går i princip gränsen. Men det bästa är att renovera vägg för vägg om det är så omfattande arbete som behövs att det är "utifrån och in" som behöver bytas.
Jag har tidigare jobbat i en kommun där det finns många byggnader på prickmark och det var vårt råd till ägarna.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Vad gäller om man även måste byta ut grunden?
Om ett hus idag t ex står på stengrund där grävlingar m.m. härjar under och man vill bygga bort denna möjlighet t.ex. genom att gjuta en platta?
Är det inte så att även Länsstyrelsen är en spelare i sådana ärenden? Har en känsla av att de många ggr är svårare att övertyga än kommunens tjänstemän?
 
B Byggsnyggen skrev:
Vad gäller om man även måste byta ut grunden?
Om ett hus idag t ex står på stengrund där grävlingar m.m. härjar under och man vill bygga bort denna möjlighet t.ex. genom att gjuta en platta?
Är det inte så att även Länsstyrelsen är en spelare i sådana ärenden? Har en känsla av att de många ggr är svårare att övertyga än kommunens tjänstemän?
Länsstyrelsen har inget med saken att göra, så länge huset inte är statligt byggnadsminne.

Om grunden behöver åtgärdas får det göras med byggnaden på.
Det finns ju många exempel på hur det kan göras i det här forumet så det torde inte vara omöjligt.
 
Jiji Jiji skrev:
Den bärande stommen får inte rivas. Där går i princip gränsen. Men det bästa är att renovera vägg för vägg om det är så omfattande arbete som behövs att det är "utifrån och in" som behöver bytas.
Jag har tidigare jobbat i en kommun där det finns många byggnader på prickmark och det var vårt råd till ägarna.
Det är en sak vad de kommunala tjänstemännen rekommenderar!

Men det behöver ju inte vara det som lagen säger! Finns det några rättsfall som pekar åt något håll!
 
Jiji Jiji skrev:
[länk]

Boverket har definierat vad som räknas som rivning och inte. Definitionen är användbar även utanför detaljplanerat område. (men utanför dp behövs alltså inte rivningslov)

Men Boverket är ingen juridisk instans! jag letar fakta och inte tyckande. Och fakta i detta är bara domstolsbeslut!
 
Claes Sörmland
R Race1 skrev:
Men Boverket är ingen juridisk instans! jag letar fakta och inte tyckande. Och fakta i detta är bara domstolsbeslut!
Du har ju förarbetet också, Olof Palmes proposition till gamla PBL 1985/86. Jag gick igenom det någon gång i en tråd och där finns ett resonemang om att man i princip kan blåsa ur ett gammalt hus till timmerstomme utan att det kräver rivningslov. Dessa meningar bruka parafraseras av myndigheter och kommuner. Här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...n/med-forslag-till-ny-plan--och-bygglag_G9031
 
R Race1 skrev:
Men Boverket är ingen juridisk instans! jag letar fakta och inte tyckande. Och fakta i detta är bara domstolsbeslut!
Byggahus är tyckande, Boverket är fakta. Men det är ingen juridisk instans nej. Är det det du söker så vet du nog vart du bör leta, men det betyder ju inte att du får ett tydligt svar på din fråga.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har ju förarbetet också, Olof Palmes proposition till gamla PBL 1985/86. Jag gick igenom det någon gång i en tråd och där finns ett resonemang om att man i princip kan blåsa ur ett gammalt hus till timmerstomme utan att det kräver rivningslov. Dessa meningar bruka parafraseras av myndigheter och kommuner. Här:

[länk]
Det hade varit intressant att se detta också!
Men det bör rimligen finnas rättsfall också!
Eller lägger sig folk platt när det kommer brev från kommunen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.