E Erik124 skrev:
Nej, det har vi inte. Jag är helt okej med det.

Jag är bara intresserad av att återfå tomten och slippa ha honom springades på den. Denna väg är bara bekymmer och tar dessutom upp en väldigt stor del av vår tomt. Det lilla jag tagit upp i denna tråd är bara dessvärre bara en bråkdel av allt han gör och har gjort mot mina föräldrar. Som jag nämnde i början så är målet att återta tomten och eventuellt sälja den för mina föräldras välmående.
På skissen ser det ut att båda era tomter angränsar till "stora" vägen, stämmer det?
I så fall kommer han inte få något servitut på er fastighet då han har anslutning till vägen och kan bygga en väg/parkering på sin egen fastighet.

L lundsbo skrev:
På skissen ser det ut att båda era tomter angränsar till "stora" vägen, stämmer det?
I så fall kommer han inte få något servitut på er fastighet då han har anslutning till vägen och kan bygga en väg/parkering på sin egen fastighet.
Det är inte säkert, det beror ju lite på hur tomterna ser ut, tydligen är de väldigt branta, och kanske är grannens tomt brantare. Kan också vara så att väghållaren bara tillåter en anslutning till vägen för de båda tomterna. Men isåfall borde det redan finnas ett ömsesidigt servitut. Nu säger ju TS att det inte finns, men vi vet ju av erfarenhet att alla servitut inte är inskrivna. Dvs grannen kan mycket väl ha ett servitut, men då måste han ju visa upp det.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E Erik124 skrev:
Nej, det har vi inte. Jag är helt okej med det.
Nu förstår jag inte. Det borde väl vara rätt illa om du inte kan komma in på din tomt, ifall grannen med laglig rätt blockerar dig från att köra på den biten som går på hans tomt?

S
I Gsssson skrev:
Tror det rätta angående grejerna är att begära handräckning från kronofogden för att få dom flyttade från din mark.
I annat fall går det väl som "egenmäktigt förfarande".

thomasse
Hur har det gått? Hade varit intressant med en uppföljning

• Gilla
Kacper och 2 till
  • Laddar…
E Erik124 skrev:
Mina föräldrar har under flera årstid dragits med en granne från helvetet. Vi har nu beslutat oss för att situationen inte längre är hållbar och ska därför sälja av tomten, det står ett hus men är av lite värde. Här hade jag hoppats på att det bara var att ringa en mäklare och sälja av den, men tyvärr.

Det som sätter lite käppar i hjulet är en väg som bägge parter nyttjar, som leder upp till husen (sluttande tomt). Vägen börjar inledningsvis på grannens tomt, men går snabbt över på mina föräldrars tomt. Jag skulle säga att 98% av vägen ligger på vår tomt.

Grannen använder inte bara denna väg för att ta sig till och från huset utan som förvaring av ett stort antal bilar, båtar, skrotupplag och han har även smällt upp ett plåtskjul. Allt detta vår tomt. Han ser det numera som sin tomt.

Min önskan är att stänga av denna väg och fylla igen den. Sedan sätta upp ett staket mellan våra tomter. Det finns inget servitut på vägen. Hur går jag vidare?

Jag har försökt ritat upp en bild på hur vägen går, den är inte skalenlig. Grön tomt är vår.

Med vänlig hälsning
Erik
Erik - en uppdatering vore toppen

• Gilla
thomasse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.