Jag har anlitat hantverkare för att bygga om min nyförvärvade bostadsrätt med byggår 1911. Väggar rivs, badrum renoveras, kök flyttas, garderober byggs, golv slipas.

Det är lyhört i huset - jag hör grannarna nedanför konversera i normal ton. Därför förstår jag att min renovering är påfrestande för mina grannar.

Nu hävdar min granne att vi förorsakat en spricka i deras innertak samt att det faller ner byggdamm till dem. Nu vill de att jag ska sluta renovera, betala för deras skador etc. Jag kan tillägga att sprickan är mitt i hallen och golvet hade inte slipats vid tidpunkten. El hade dock frästs in i väggarna (men inte i hallei andra rum.

Vad kan de kräva mig på egentligen? Om deras skador verkligen är förorsakade av min renovering, är det ett försäkringsärende? I så fall; är det min, grannens eller hantverkarnas försäkring som ska täcka skadorna?

Claes Sörmland
Det är grannens försäkring som gäller för skador på ytskiktet som ett innertak. Ligger det något allvarligare i det hela så att det finns en skada på byggnadens bjälklag så är det bostadsrättsföreningens försäkring som hoppar in.

Sen kan grannen eller bostadsrättsföreningen försöka kräva dig på ett skadestånd om du orsakat skadan. Men det är nästa steg. De har bevisbördan. Händer det, ta kontakt med ditt försäkringsbolag (hemförsäkringen),

(Du river inga väggar av bärande karaktär eller drar om VA eller ventilation utan föreningens godkännande?)

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du river inga väggar av bärande karaktär eller drar om VA eller ventilation utan föreningens godkännande?
River en icke bärande vägg (utlåtande från ingenjör finns). Väggen är belägen ganska långt från hallen.

Drar om VA och ventilation med föreningens godkännande.

Jag misstänker att vibrationerna från badrumsbilningen och infräsningen av elen är det som gjort att byggnaden visar sin ålder. Kan grannen/BRF:en kräva mig på något för det?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B brf1911 skrev:
Jag misstänker att vibrationerna från badrumsbilningen och infräsningen av elen är det som gjort att byggnaden visar sin ålder. Kan grannen/BRF:en kräva mig på något för det?
Jag är verkligen ingen skadeståndsexpert men om grannen kan kräva något beror väl rimligen på om deras ytputs var i gott skick samt hur illa vibrationera var. Man måste ju som bostadsrättsinnehavare kunna sköta underhållsplikten som kommer med lägenheten på sedvanligt och sakkunnigt sätt utan att grannen stämmer en baserat på grannens egna bristande underhåll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.