2016 köpte vi vårat andra hus.
Då barn nummer 2 ankom samma dag vi skrev kontrakt kan man lungt säga att det var lite att stå i.

Köpte till genomgång av besiktningsprotokollet på plats med Anticimex för att inte åka på några otrevliga överraskningar i framtiden och jag som sagt hade mycket att stå i med frun på BB ville ha hängslen och livrem då jag inte ville missa något.

Naturligtvis har det ändå dykt upp småsaker, RK dragen löst i vägg bland isolering till ett hål i baksidan på en dosa där man bara slagit ett hål i botten med en skruvmejsel ( för litet hål som klämde ledarna, ändå lyckats spräcka hela dosbotten), matande RK i första spotten hade så mycket kardelspret att endast 1-2 kardeler satt under skruvklämman i spotten, totalt matades 7 spottar via 2 kardeler. Därtill hade man sannolikt använt skruvdragare till kabelavlastningen på samtliga 7 spottar, alla var helt sönderdragna och avlastade inte kabeln det minsta. Man tycker användaren borde bytt metod efter den första liksom.

Säljaren var noga med att nämna vid kontraktskrivningen att all el är dragen av behörig elektriker, jag tyckte det var ett konstigt tilfälle att nämna det på så jag anade oråd redan då...

Det har varit ett par andra el relaterade dumheter och lite annat smått och gott att pyssla med, men jag nämner den värsta i syfte att upplysa er om vad jag är villig att se mellan fingrarna på.

Nu till saken.
Huset såldes som nymålat (2016) vilket även finns att finna i protokoll.
I somras såg jag att det hade släppt lite färg vid en skarvad vindskiva, upp på stegen för att skrapa rent från lösa flagor och försegla med ny färg.

När jag börjar skrapa växer hålet och fram kommer en ansenlig mängd blött var jag tror är gips spackel.
Något irriterad klättrar jag upp till ytterligare en skarv vilken också ser ut att börja flagna nu när jag kommit upp 2-3meter på stegen men här börjar stegen ta slut då vi närmar oss nock på en 1½ plans villa, skrapar lite försiktigt och samma blöta spackel träder fram.

Detta var ganska sent på sommaren.
Vindskivan är 4 spontade plank hög och undertill är foten utbyggd med 4 spontade plank. Att byta ut 2 murkna plank i mitten är inte möjligt, man måste sannolikt riva hela takfotskonstruktionen, jag misstänker dessutom att ju mer jag skrapar desto mer spackel kommer jag finna.

Jag insåg ganska snabbt att omfattningen av mitt lilla projekt att bättra på lite färg urartat till något mycket större.
Så jag säkrade hålet jag öppnat upp med tejp och byggplast och bestämde mig för att börja planera en takfotsrenovering sommaren 2021.

Men nu börjar jag tänka på allehanda försäkringar och besiktningar som vi kostat på.
Vi betalade dessutom för ett nymålat hus 2016, det är till dags datum ett av de dyrast sålda husen i området och "byn" (vi ville verkligen ha just detta hus).

Att måla om huset och illvilligt spackla igen en murken vindskiva/takfot måste jag ju kunna hålla säljaren ansvarig för, rent moraliskt har jag svårt att låta säljaren komma undan med detta.

Huset är sålt via Anticimex med sån där friskrivnings försäkring, minns inte det korrekta namnet.

Har jag något att hämta någonstans, eller har jag blivit blåst och får finna mig i det?
Vart vänder jag mig?
En möjlig väg är väl att direkt kontakta säljaren och informera att jag hittat hans fuskjobb och om han vill köpa sig fri.

Jag är är usel på att nyttja mina försäkringar, jag har sannolikt alla men aldrig använt någon av dem...

Känner igen mig något. Vi valde också genomgång av besiktningsprotokoll och vi har åkt på byte av panel på ett gammalt hus som målades om senast 2010. Hade säljarna tecknat en dolda fel försäkring via Anticimex? Hur som helst hänger det på hur gamla vindskivorna/huset är samt om det faller under köparens undersökningsplikt inför husköpet. Har ni dolda fel försäkring men ett gammalt hus har ni som köpare tyvärr inte mycket att hämta. Risken är att det som upptäckts faller under vad man får vara beredd att hitta på ett gammalt hus samt att ersättningen sjunker under självrisken för dolda fel (om försäkring vi Anticimex). Men jag säger ändå lycka till både med att få ersättning samt projektet med vindskivor till sommaren.

Att man lagat ruttet trä med oavsett vad som egentligen borde bytts ut, tycker jag faller under upplysningsplikten. Speciellt om ommålning av huset är ett försäljningsargument. Vad som gäller juridiskt vet jag inte, men den som har gjort det har ju valt att inte berätta något väsentligt, oavsett om det är fackman eller förra ägaren.

Satsuki
Vem målade huset? Alltså, var det säljaren själv eller lejdes arbetet bort? Finns det i så fall dokumentation/kvitto?

Det jag försöker få fram är om säljaren själv medvetet (inför försäljning) dolt skadorna, eller om det gjorts av ett företag som en ”enkel” utväg....

Skicka lite bilder.
Det är väl ingen som spacklar vindskivor?
Eller?

Frågan är om kostnaderna ens är så pass höga att det lönar sig att dra igång något. Det ni kan göra är att upplysa säljaren med ett korrekt och "trevligt" brev/mail för att höra deras synpunkt om att tex dela på kostnaden eller vad ni nu väljer att lyfta fram som "ersättning".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.