Oisolerat uthus byggt i början av 1900-talet. I en del av uthuset vill jag gjuta platta (10 cm) för att få till ett enkelt garage (för cyklar och mopeder), samtidigt som jag håller nere kostnaden. Hur ska jag göra för att undvika fuktproblem på dom gamla syllarna/stockarna? Utrymmet kommer inte att värmas upp. Det finns ingen dränering kring huset, men marken verkar i sig ganska dränerande

När jag skottat ut det gamla ser det ut såhär:
Gamla träsyllar i ett oisolerat uthus, med makadam och grävd mark synlig, i förberedelse för gjutning av platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min plan har varit att lägga syllpapp på syllarna, packa makadam i botten (kommer också gå upp mot syllarna en del), och sedan lägga byggplast som en balja och gjuta i den "baljan" med 6150 armering. Byggplasten kommer då att ligga mellan betongen och syllpappen på syllarna.
Räcker detta eller ska man på annat sätt utöka barriären mellan syllarna och betongen. Ett annat förslag har varit att spika tryckta reglar (som i våg får bli en del av golvet) mot syllarna och lägga byggplasten direkt mot dom trycka reglarna (kanske med syllpapp emellan).

Om konstruktionen ovan fungerar, riskerar man ändå att syllarna börjar utsättas för mera fukt genom att byggplasten under plattan tvingar mark-fukten under plattan att gå på utsidan av plattan där syllarna sitter?

En gammal tråd men som berör precis det vi står och klurar på (ska dock bli hönshus av vårt gamla uthus). Hur gjorde du till slut? Blev du nöjd? 😀

Mosterlund Mosterlund skrev:
En gammal tråd men som berör precis det vi står och klurar på (ska dock bli hönshus av vårt gamla uthus). Hur gjorde du till slut? Blev du nöjd? 😀
Det blev bara för många osäkerheter så det slutade med att jag gjorde en gjuten tröskel under dörren och sedan fyllde jag med singel och gjorde en plattsättning ovanför det.

Enkelt och inga sömnlösa nätter över att ha skapat fuktproblem.

Enda problemet var att jag fick problem med axlarna efter att ha skottat in allt singel med det gick över efter ca 2 års löpträning😆

• Gilla
Mosterlund
  • Laddar…
P pade68 skrev:
Det blev bara för många osäkerheter så det slutade med att jag gjorde en gjuten tröskel under dörren och sedan fyllde jag med singel och gjorde en plattsättning ovanför det.

Enkelt och inga sömnlösa nätter över att ha skapat fuktproblem.

Enda problemet var att jag fick problem med axlarna efter att ha skottat in allt singel med det gick över efter ca 2 års löpträning😆
Äsch då, jag som hoppades på ett strålande bra resultat med gjutning och inga problem 😆 Får fundera ett varv till om vi ska ge oss på det eller bara regla, fylla upp och sen lägga skivor 😬

Skönt att axlarna slutat krångla i alla fall!

• Gilla
pade68
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.