83 läst ·
4 svar
83 läst
4 svar
Underlag för markränna för avledning av vatten på uppfarten.
Jag har börjat ta tag i att leda bort vatten från garage uppfarten. Planerad markränna kommer ligga mellan en asfaltskant och packad sand och grusuppfart.
Tidigare hade jag tillfälligt lagt ett dräneringsrör som temporär lösning, och noterade samtidigt att området runt röret inte sjönk efter en period sanden tätade upp området runt dräneringsröret och vipps hade jag en större vattenpöl igen.
Det är endast personbilar som kommer stå på området.
Vad hade ni nöjt er med?
Tidigare hade jag tillfälligt lagt ett dräneringsrör som temporär lösning, och noterade samtidigt att området runt röret inte sjönk efter en period sanden tätade upp området runt dräneringsröret och vipps hade jag en större vattenpöl igen.
Det är endast personbilar som kommer stå på området.
Vad hade ni nöjt er med?
- Lägga markränna direkt på en grusbädden, 16-20, och fyllt upp med grus.
- Gjuta en 5cm betong gång/platta och sedan lägga rännan ovanpå och fylla upp med grus.
- Följa instruktionerna fullt ut och grunda med packgrus, och helt gjuta in markrännan i >10cm betong runtom.
Jag hade lagt dräneringsrör under marken i ett dike där jag lägger markduk i botten, sedan röret. Runt röret lägger man lite makadam, sedan viker man runt röret. Utanför röret lägger jag också makadam (utan noll-fraktion i bägge fallen).
Fungerar klockrent hos mig. Räkna med att det sätter sig lite i början, men sedan är det inga problem.
Fungerar klockrent hos mig. Räkna med att det sätter sig lite i början, men sedan är det inga problem.
Gjort likadant funkar hur bra som helst. Kopplade in mitt i dagvattnet rinner bra mycket på våren även om det inte regnat på dagar.pacman42 skrev:
Jag hade lagt dräneringsrör under marken i ett dike där jag lägger markduk i botten, sedan röret. Runt röret lägger man lite makadam, sedan viker man runt röret. Utanför röret lägger jag också makadam (utan noll-fraktion i bägge fallen).
ok jag hade rännor innan jag tog bort en rad av marksten sedan hällde jag inte lite betong direkt ner på gruset och tryckte ner dom.S Seb8301 skrev:
Dom rörde inte på sig och det så fint ut. Mitt problem var att vattnet inte nådde dit för att jag hade dåligt lutning d.v.s vattnet rann ner mellan stenarna så dom gjorde minimalt med nytta.
Vid skyfall kom det lite vatten men det mesta rann igenom ändå och en del åker ut i häcken istället.
Hade det varit så att det rann mot huset hade jag låtit dom vara kvar men så var inte fallet och jag tröttnade på att rensa dom så dom fick ryka och tillbaka med stenarna.
Redigerat:
Klicka här för att svara