344 läst ·
4 svar
344 läst
4 svar
Krypgrund växthus/ uterum
Vi har beställt ett träväxthus som vi kommer att ha som uterum och kommer att ställa det på en krypgrund då vi har en sluttande bland/ bergstomt. Vi kommer att gräva bort jorden, lägga markduk och makadam om det blir jordpartier, bygga bärlina av impregnerade 195 reglar, isolera golvet med asfaltsboard neråt, lägga frigolit emellan och sedan ha trätrall. Är det en okej konstruktion eller riskerar man fukt underifrån på något sätt när man tätar? Behöver vi göra något med bärlinan neråt? Skulle man rent av kunna lägga råspont och ett golv ovanpå. Växthuset kommer att ha en ventileringsspalt i taket där det är möjligt att väta trycks in vid regn och blåst, men jag tänker att det också torkar ut det bra. Troligen bygger vi bärlinan genom att sätta alla stolpar i berget. Kanske att vi gjuter någon. Jag tänker att ett tätt golv skulle vara trevligare för att slippa insekter, sniglar etc. Vi kommer att värma upp det bara tillfälligt ibland när vi vistas där. Vad tror ni om planen?
Hej!O OlaF skrev:
Nej vi har inte börjat än. Vi får vårt växthus i september.
Det jag är rädd för kan hända med det sättet att bygga som vi tänkte från början är att det kan komma in fukt genom ventilationsspalten som inte kommer vidare ut om vi täpper till golvet neråt. Och sätter vi igen den spalten är jag rädd att det blir fuktigt på grund av det. Växthuset är i trä. Lutar mer och mer åt att låta det vara oisolerat och impregnerat virke. Hade helst sluppit impregnerat inne i växthuset men är rädd att det inte klarar fukten långvarigt. Dock har vi bestämt att sätta nät under konstruktionen och lägga golvet så att det går att byta om det behövs. Dvs att man inte bara bygger ett däck och sedan monterar växthuset på trallen utan lägger trallen mot ramen som växthusväggarna vilar på.
Hur tänker ni? Har ni börjat bygga?
Vi har inte börjat bygga något utan jag letar fortfarande efter något exempel att dra erfarenheter från.
När det gäller fukt så tänker jag så här: utgå från att insidan på ett växthus alltid är fuktigt och att det alltid är blött på marken/golvet. Om vi kör plintar/reglar/isolering så kommer vi isolera med något helt genomsläppligt, t.ex. isodränskivor, och inte ha tätt under utan bara läkt som håller skivorna på plats. Vi har haft isodränskivor som isolering under ett spabad och det har hållit fint i 25 år nu.
Bra tänkt att inte bygga fast trallen under växthuset om man skulle behöva lyfta några plankor i framtiden. Så litet extra att regla jämfört med om man behöver såga upp och försöka lösa det i efterhand.
När det gäller fukt så tänker jag så här: utgå från att insidan på ett växthus alltid är fuktigt och att det alltid är blött på marken/golvet. Om vi kör plintar/reglar/isolering så kommer vi isolera med något helt genomsläppligt, t.ex. isodränskivor, och inte ha tätt under utan bara läkt som håller skivorna på plats. Vi har haft isodränskivor som isolering under ett spabad och det har hållit fint i 25 år nu.
Bra tänkt att inte bygga fast trallen under växthuset om man skulle behöva lyfta några plankor i framtiden. Så litet extra att regla jämfört med om man behöver såga upp och försöka lösa det i efterhand.
Tack för tips om isodränskivor! Jag tänker precis som dig att sätta läkt och isolering men fritt under, undantaget något sorts insektsnät för att slippa möss, sniglar och insekter. Det låter ju som en bra idé faktiskt då.O OlaF skrev:Vi har inte börjat bygga något utan jag letar fortfarande efter något exempel att dra erfarenheter från.
Vi ska inte odla i växthuset utan ha det som uterum men fuktigt blir det nog ändå. Möjligen att det blir en vinstock och några krukor men inga bäddar.
Hoppas på fler inspel här. Ser du några bra tips får du gärna hojta. Jag gör detsamma
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden