Grund & Markarbeten
Claes Sörmland: 3,5 m körbana plus eventuell plats för ensidigt dike, kanske 1,5 m. Så totalt 5,0 m.
Totte_S: Jag håller med fribygg. Under natursingel är det bra att ha en hårdpaddad yta av material med nollfraktion. Markduk direkt under natursingel kommer att titta fram. Att lägga natursingel direkt på 16-32 riskerar att materialen blandar sig eftersom större fraktioner gärna vandrar uppåt. Har inte kompetens att säga hur du skall göra, men jag hade nog toppat makadamen med 0-8 och hyrt en
Kasken: Jag har egentligen ingen aning, men att du skulle få några problem med att armeringen rostar pga detta eller att det skulle orsaka några andra problem låter fullständigt osannolikt. Ryck på axlarna o gå vidare.
a.efternamn: Har ett fristående förråd, cirka 3x4 meter, där stupröret går ner vid ena hörnet. Detta har tidigare varit dolt av altanen men när vi skulle måla om förra sommaren upptäckte jag att det var rejält rötet i det där hörnet eftersom vattnet bara har fått gå rakt ut i marken/på fasaden där (tidigare ägaren som byggt). Fick byta en himla massa fasad och nu när det inte ligger altan
fiskarn87: [citat] Ja det blir nog bra. Att kunna köra över med gräsklipparen är ju lämpligt.
AndersS: Du får prova och återkomma hur den var. När vi grävde upp på 80-talet och använde Pordrän var vi tidiga. Fick xx rabatt mot att man fick ta bilder och visa det för intresserade av lokal återförsäljare. Då var omdömet också "nymodighet" utan det skulle vara platonmatta, inget annat, och som sattes utan någon isolering. En äldre byggmästare var och tittade och dömde ut det.😀
nezze: Raggsockan Håller det med sådär lite betong? Trodde man skulle ha under hela stenen
Virrevirrpanna: Den är fast men mer mjuk än hård, korkisolering låter som en tänkbart material.
cpalm: Ja, och se till att diket får gå längs vägen. Dit det viker av nu gör det ju ingen nytta.
Ostronet88: [citat] Tack! Skall ta mig an det och återkommer med bild :)
ErikB89: Hur gjorde ni? Har samma problem idag. Tidigare ägare har gjutit en 8cm platta ovanpå det gamla taket. Jag funderar på att bilar bort den, isolera och lägga nytt tak och trall ovanpå. Ska även ha altantak ovanpå.
Hybro: [citat] Insåg att detta var totalt förkastligt. Alltså så var mitt hus byggt 1979 från början. Blåste ned all varm fuktig luft från bostaden ned i grunden, för att värma denna? Därifrån upp till vinden, där kvarvarande värme "återvanns" i ett Metsovent typ FTX. Helt förkastligt. I grunden fälldes den mesta fukten ut! Fuktigt värre. Slängde ut allt. - Till förmån för en
noone70: [citat] Det är rent berg under, bara platta inget lull lull
Dublin: Man använder vanligtvis skalblock, de är ihåliga och med plats för armering. Man fyller dem med betong efter att de staplats på plats. Det blir en riktigt tålig mur/vägg och man slipper bygga form, etc. Kolla på t.ex. Finjas hemsida. Sök på skalblock.
Jockeboy: Vi brukar alltid köra 8-16 packa, sen 3-5 cm flis inom +- 5 mm. Sen går det galant och lägga cellplast och ställa kantelement👍🏻
de_sync: Man tackar för svaren. Ja jag borde nog nämnt det, har alltid varit en slutning men utrymmet har krympt under de åren det inte har suttit ränner på. Trevligt att höra att vi inte behöver oroa oss att det "rinner" bort mer om marken nu inte är underminerad, får ta en titt på det nästa gång jag är uppe. Om det nu skulle vara så dock, är min orginala plan något som man kanske kan
GbSabo: När du bygger altanen så gör du ett tak innanför reglarna om det är risk för fukt mot huset under..
Luktnissan: [citat] Fungerade sorptionsavfuktaren mot den elaka lukten i huset? vilket märke på sorptionsavfuktaren?
Kalle B: Jag skulle gå över ytan med barkspade för att få bort mossan och kanske vinkelslip med diamantskiva om betongen är väldigt ojämn någonstans, sedan lägga direkt på. Jag har gjort så i verkstaden och det blev väldigt bra
mexitegel: [citat] Utmed väggar vill du ha raka snitt då det underlättar oerhört när du sen lägger isodränskivor. I övrigt kan det också underlätta att kunna dela upp plattan i mindre bitar innan du bilar. Du behöver också säkerställa så det inte går el och VVS i plattan.
Sparkz: Jag började i hörnet vid källartrappan, och när jag kom tillbaka räknade jag på duk och isolering och såg att det skulle räcka. Totalt onödigt kanske, men vad f... Och så slapp jag fundera på hur man gör med start och avslut. Men ett lager isolering räcker väl gott.
BAv11: Gjorde en enkel sektion, kanske detta kan bli bra längs krypgrundsmuren - vad tror ni? Vid delen som har platta på mark är det ju redan djupt makadam så detta rör jag inte. Eventuellt dräneringsrör kan väl börja där krypgrunden börjar. [bild]
Michaela.s: [citat] Hej, det har nu gått lite tid men se gärna nya bilder och dela gärna dina tankar
jonaserik: [citat] Nja, nu ser det djupt ut och då väger du in sulan. Sätter upp en lina, inget snöre då. det finns spoltråd i metall ( används till isolering av rör ) som kan spännas hårt. Lägg en sten i början och slutet av muren och spänn upp. Då har du lätt att få andra stenar i rätt höjd. Då kan du lägga betong under stenarna på första skiftet, så det kommer i våg, efter linan
Jotre: [citat] Inne på samma, tänker att jag gräver ut ett spår för varje rad bara.
PetKim: Tack för snabbt svar! Någon annan som har erfarenhet av att stå där utan intyg på fuktmätning vid slutsamråd? :) Peter
Claes Sörmland: Gjutna plintar som dubbas i berget tänker jag är standardlösningen.
Matti_75: Isolering är billigt jämfört med att värma ett dåligt isolerat hus. Dessutom är det bara dyrare en gång jämfört med elen som kostar jämt