lunnabo lunnabo skrev:
Vad är det som Du inte förstår?
Försök gärna att läsa vad jag skrivit och sedan fråga...
Oj där hög du hårt ? Min fråga var av nyfikenhet hur du placerar triangeln . En triangel kan roteras / placeras åt olika håll och jag är intresserad av hur du tänker så jag förstår .
Om du redan förklarar hur den ska placeras så ber jag om ursäkt att jag inte läst / förstått ….

• Gilla
Elinef och 1 till
  • Laddar…
Borde det inte gå att spänna in muren med bultar ? Förutsätter ju att det finns en mur eller något bakom att fästa i ? Och att man gräver bort jorden bakom för att minska på trycket. Men min största fråga är nog står muren bara murad på ett betong fundament eller bara på marken i marknivå? Muren borde ju i min mening börja en bra bit under mark för att bli stadig och för att rätta till sådana problem är det nog grävmaskin som gäller.

• Gilla
Tom_W
  • Laddar…
Tror det blir svårt med nån quickfix. Jordtrycket kommer trycka ut muren. Börja om från början med L-stöd eller annat lämpligt och få den precis som du vill. Det är timmar och material oavsett vilken väg du väljer.

• Gilla
Tom_W
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Vad är det som Du inte förstår?
Försök gärna att läsa vad jag skrivit och sedan fråga...
Alltså, jag tolkar ordet triangel som ett 90 graders stöd, under och upp, bakom mur, ett stöd som får ta trycket från jorden ovanför.

Hehe lunnabo på gott humör.

Denna triangel av stabilt material kan lika gärna ersättas av L-stöd så får du samma verkan om inte ännu bättre.

Minsta möjliga insats är väl att borra hål i nedre ändan av muren så att vattnet får några extra utlopp om det är så att det har svårt att rinna ut.
In med rör i hålen där du borrat extra hål så vatten kan ta sig igenom.

Typ weep holes

• Gilla
Tom_W
  • Laddar…
K k-mf skrev:
Borde det inte gå att spänna in muren med bultar ? Förutsätter ju att det finns en mur eller något bakom att fästa i ? Och att man gräver bort jorden bakom för att minska på trycket. Men min största fråga är nog står muren bara murad på ett betong fundament eller bara på marken i marknivå? Muren borde ju i min mening börja en bra bit under mark för att bli stadig och för att rätta till sådana problem är det nog grävmaskin som gälle
Herr Dom BDforsberg skrev:
Hehe lunnabo på gott humör.

Denna triangel av stabilt material kan lika gärna ersättas av L-stöd så får du samma verkan om inte ännu bättre.

Minsta möjliga insats är väl att borra hål i nedre ändan av muren så att vattnet får några extra utlopp om det är så att det har svårt att rinna ut.
In med rör i hålen där du borrat extra hål så vatten kan ta sig igenom.

Typ weep holes
Jag är alltid på samma jämna humör!
L-stöd fungerar absolut men är dyrare än bärlager och makadam.

Minsta möjliga insats är att göra absolut ingenting.
Nu vill ts ha råd för hur man rätar upp muren och då hjälper det inte att borra dräneringshål.

• Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.