4 273 läst ·
106 svar
4k läst
106 svar
Hur hittar man pålitlig asfaltläggare i Järfälla med omnejd?
Jag har ett kedjehus i Viksjö, Järfälla, byggt 1977 och där garageuppfarten asfalterades 1978-79 nån gång.
Garaget står intill vårt hus mot grannhuset.
Vår infart ligger vid en allmän väg (sköts av kommunen) och sluttar svagt från garaget mot gatan.
Med tiden har den blivit sliten och "bucklig" genom de bilar som kört i samma spår fram och åter över åren.
Jag vill nu renovera den och få ny slät yta så det blir lättskottat när snön anländer.
Total yta är c:a 30 kvm
Mitt dilemma är att jag har ingen aning om var man kan få tag på en pålitlig firma i närområdet där vi bor.
Kan någon här hjälpa till med råd så vore jag tacksam.
Det är ju inte precis något jättejobb så jag antar att man måste hitta en mindre firma som lägger asfalt...
Det handlar väl om att riva upp den gamla asfalten, fixa underlaget och sen lägga nytt ovanpå?
Vår infart ligger vid en allmän väg (sköts av kommunen) och sluttar svagt från garaget mot gatan.
Med tiden har den blivit sliten och "bucklig" genom de bilar som kört i samma spår fram och åter över åren.
Jag vill nu renovera den och få ny slät yta så det blir lättskottat när snön anländer.
Mitt dilemma är att jag har ingen aning om var man kan få tag på en pålitlig firma i närområdet där vi bor.
Det är ju inte precis något jättejobb så jag antar att man måste hitta en mindre firma som lägger asfalt...
Det handlar väl om att riva upp den gamla asfalten, fixa underlaget och sen lägga nytt ovanpå?
Jag skulle kontakta någon av de stora aktörerna, t.ex PEAB eller NCC. Har du tur har nån av dem en asfaltering planerad i närheten av din adress och kan göra din asfaltering utan "framkörningsavgift".
Ta en sväng med bilen och se om det är nån firma som utför asfalteringar i ditt område, så ser du vilket bolag du sen kan kontakta.
Ta en sväng med bilen och se om det är nån firma som utför asfalteringar i ditt område, så ser du vilket bolag du sen kan kontakta.
Redigerat:
Jag undrar vad ett rimligt pris för att asfaltera om min 37 kvm (mätte upp den igår) garageuppfart kan vara?
Platsen är direkt mot en asfalterad kommun-gata och lutningen är kanske 2-3 dm totalt på 9 m.
Någon här som gjort något liknande och kan dela med sig?
Platsen är direkt mot en asfalterad kommun-gata och lutningen är kanske 2-3 dm totalt på 9 m.
Någon här som gjort något liknande och kan dela med sig?
Återvänder till denna tråd:
Jag hittade ingen firma förra året som skulle kunna fixa min uppfart innan vintern. ☹️
De stora byggfirmorna var inte intresserade...
Så nu har jag fått kämpa med snöröjningen på en bucklig uppfart en vinter till, inte kul...
Men igår dök det upp en asfaltfirma och berättade att de skulle göra en "kampanj" i området där de sett att många garageuppfarter var i dåligt skick.
Det handlar alltså om att riva upp den gamla uppfarten (37 kvm) och sedan fixa underlaget, som har satt sig under åren (c:a 45+ år). Därefter lägga på ny asfalt på toppen.
Så det är ju vad jag varit ute efter ett tag nu.
Men då skulle jag vilja höra efter om det finns någon här som känner till och kan bedöma firman i fråga?
De heter "Svenska Asfaltgruppen AB" och ingår i en större organisation tillsammans med andra bolag.
Hemsidan finns här.
Är det någon här som känner till dem och kan bedöma deras kompetens?
De vill ha runt 100 KSEK för att fixa uppfarten, är det en rimlig kostnad?
Jag hittade ingen firma förra året som skulle kunna fixa min uppfart innan vintern. ☹️
Så nu har jag fått kämpa med snöröjningen på en bucklig uppfart en vinter till, inte kul...
Men igår dök det upp en asfaltfirma och berättade att de skulle göra en "kampanj" i området där de sett att många garageuppfarter var i dåligt skick.
Det handlar alltså om att riva upp den gamla uppfarten (37 kvm) och sedan fixa underlaget, som har satt sig under åren (c:a 45+ år). Därefter lägga på ny asfalt på toppen.
Men då skulle jag vilja höra efter om det finns någon här som känner till och kan bedöma firman i fråga?
De heter "Svenska Asfaltgruppen AB" och ingår i en större organisation tillsammans med andra bolag.
Hemsidan finns här.
Det finns ju ganska många företag som gör sånt. Men det priset var nog oförskämd. Jag tog in några offerter förra året. 80 kvm uppfart och offerterna varierade mellan 50.000 - 70.000 kr. Så det är värd att ta in några offerter. Du kan kolla bland annat NCC, Peab osv. Skulle tro att du kan få betydligt bättre pris.B Bo Berglund skrev:Återvänder till denna tråd:
Hemsidan finns här.
Du kanske bör fråga företaget som lämnade offert om deras ”kampanj” består av att ta extra mycket betald.
Tack för länken till den tråden!T tracker skrev:
Där stod det att NCC och PEAB kunde göra jobbet och jag kontaktade NCC där en handläggare uppskattade priset till c:a 1500/kvm = 55.500, vilket ju blir bra mycket billigare än de 100.000 som Svenska Asfaltgruppen ville ha.
Får se hur det blir efter att NCC-mannen kommit hit efter påsk...
Jag fick offert även från NCC förra året. Han var tyvärr på plats när jag inte var hemma. Så han mätte en mindre yta. Offerten blev 60 kvm för 45.000. Ditt pris borde gå att få ner en del till.B Bo Berglund skrev:Tack för länken till den tråden!
Där stod det att NCC och PEAB kunde göra jobbet och jag kontaktade NCC där en handläggare uppskattade priset till c:a 1500/kvm = 55.500, vilket ju blir bra mycket billigare än de 100.000 som Svenska Asfaltgruppen ville ha.
Får se hur det blir efter att NCC-mannen kommit hit efter påsk...
Sen beror det såklart alltid lite på förutsättningarna men kanske inte dubbla priset.
Jag hade samma dilemma som du fast i Huddinge, för 8 år sen och det gällde vår uppfart på c:a 100 kvm. Det slutade med att vi istället för asfaltering stensatte allt. Det kostade rätt så mycket mer men din mindre yta borde inte bli så dyr.B Bo Berglund skrev:Jag har ett kedjehus i Viksjö, Järfälla, byggt 1977 och där garageuppfarten asfalterades 1978-79 nån gång.
Den stora frågan är egentligen vad som ingår i "fixa underlaget", är det bara en avjämning eller utbyte av befintligt material för att uppfylla tex AMA?B Bo Berglund skrev:Återvänder till denna tråd:
Hemsidan finns här.
Det som existerar är en 37 kvm asfalterad uppfart som lades c:a 1980.
Nu är den väldigt ojämn med nertryckta dalar där hjulen har gått och sprickor etc på många ställen. Groparna är väl åtminstone 5 cm djupa etc.
Dvs man måste ta bort befintlig asfalt och platta ut underlaget, kanske gräva ur och fylla nytt basmaterial som måste packas ordentligt.
Sen skall ny asfalt på till den gamla nivån som anpassas till anslutande gång med betongplattor. Uppfarten skall vara på samma nivå som plattgången.
Vad gäller material så tror jag att utbyte är vad som krävs för att uppfylla nya standarder.
Nu är den väldigt ojämn med nertryckta dalar där hjulen har gått och sprickor etc på många ställen. Groparna är väl åtminstone 5 cm djupa etc.
Dvs man måste ta bort befintlig asfalt och platta ut underlaget, kanske gräva ur och fylla nytt basmaterial som måste packas ordentligt.
Sen skall ny asfalt på till den gamla nivån som anpassas till anslutande gång med betongplattor. Uppfarten skall vara på samma nivå som plattgången.
Vad gäller material så tror jag att utbyte är vad som krävs för att uppfylla nya standarder.
Ja, då blir det ett helt annat utgångsläge. 1500 är nog förmodligen ett ok pris. Kostar en slant att forsla bort gammalt asfalt. Måste tas bort helt. Sen behöver du nog ha nytt underlag med grus. Har du gång på en sida eller båda. Bra om det inte är fritt runt asfalten. Annars går den sönder på kanterna rätt fort.B Bo Berglund skrev:Det som existerar är en 37 kvm asfalterad uppfart som lades c:a 1980.
NCC, Peab OCH NÅGON TILL. Skulle ta in tre offerter. Finns en hel drös med företag i Stockholm. Jag tog även in från Asfaltsgruppen men klart dyrast. Skanska gör också. Kanske bra att kolla vilka som har en asfaltsanläggning i närheten.
OK, tack!
Jag fyllde i ett formulär hos Asfaltgruppen samt bifogade bild på hur det ser ut och fick en offert ganska snabbt.
De verkar ta 460/kvm för asfalten och 550/kvm för "rivning och underlagsjustering" så det blir 37.370 + moms för det hela.
Ringde NCC och de "gissade" på 1.500/kvm i telefonen, men han ville komma och titta så vi bestämde att han kommer nästa vecka och besiktigar projektet.
Så här ser det ut (fast bilden visar inte groparna tydligt):
Jag fyllde i ett formulär hos Asfaltgruppen samt bifogade bild på hur det ser ut och fick en offert ganska snabbt.
De verkar ta 460/kvm för asfalten och 550/kvm för "rivning och underlagsjustering" så det blir 37.370 + moms för det hela.
Ringde NCC och de "gissade" på 1.500/kvm i telefonen, men han ville komma och titta så vi bestämde att han kommer nästa vecka och besiktigar projektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det ett fall på högersidan eller ser det bara ut så? Det är bra om det är jämt där du kör in och ut. Sen antingen brantare fall eller lite högre upp mot kantstenen. Sprickorna uppstår för att du inte har kantsten där. Det kommer du få igen om du har det så. Bäst om du kan lägga kant där också. Men det kan även dom som gör asfalten fixa.B Bo Berglund skrev:OK, tack!
[bild]
På höger sida har grannen satt upp stående kantsten i tomtgränsen med en häck på hans insida.
Det har gjorts långt efter att asfalten lades ut, kanske 6-7 år sedan.
På vänster sida tänkte vi lägga en avgränsning mot gräsmattan med nån sorts smal kantsten för att asfalten skall få något att gå mot. Men det skall inte sticka upp utan vara i liv med asfalten, annars fastnar man ju där vid snöröjningen.
Det har gjorts långt efter att asfalten lades ut, kanske 6-7 år sedan.
På vänster sida tänkte vi lägga en avgränsning mot gräsmattan med nån sorts smal kantsten för att asfalten skall få något att gå mot. Men det skall inte sticka upp utan vara i liv med asfalten, annars fastnar man ju där vid snöröjningen.