Hi everyone,
I’m considering buying a small house (50 m², 1909), and I’d really appreciate some advice from people with experience in old houses.
The house is built on a natural stone foundation with torpargrund/plintar) From the outside, the foundation looks a bit irregular to me, and I’m not sure if this is completely normal for a house of this age or if it suggests structural problems.
I haven’t been inside the house yet, but from the listing photos it also looks as some of the door openings may not be perfectly level. I’m not sure whether that’s just an old house being an old house, a camera distortion, or something more serious.
I don’t mind investing in repairs if needed, but I’d like to avoid buying a house that would eventually require major structural work or even rebuilding.
Looking at these photos:
(You can answer in Swedish, I understand it, just don’t feel comfortable enough to write longer texts)
I’m considering buying a small house (50 m², 1909), and I’d really appreciate some advice from people with experience in old houses.
The house is built on a natural stone foundation with torpargrund/plintar) From the outside, the foundation looks a bit irregular to me, and I’m not sure if this is completely normal for a house of this age or if it suggests structural problems.
I haven’t been inside the house yet, but from the listing photos it also looks as some of the door openings may not be perfectly level. I’m not sure whether that’s just an old house being an old house, a camera distortion, or something more serious.
I don’t mind investing in repairs if needed, but I’d like to avoid buying a house that would eventually require major structural work or even rebuilding.
Looking at these photos:
- Does the foundation look typical for this type of house?
- Do you see anything that would concern you?
- What are the most common problems with this type of foundation?
- If there are issues, are they usually repairable, and what kind of repairs are typically involved?
(You can answer in Swedish, I understand it, just don’t feel comfortable enough to write longer texts)
Huset ser ut att ha stått där i något sekel, jag tror inte det kommer rasa i höst direkt. Med det sagt kan det vara ide att identifiera de svagasta punkterna och pö om pö (little by little) förstärka grunden med murade eller gjutna fundament. Kanske kan du strukturellt stärka upp grunden på sina ställen men samtidigt behålla den gamla torpargrund känslan? På youtube finns massor av videos på folk som riktar och förstärker gamla lador och torp på stenblocksgrund som satt sig.
Om du köper huset önskar jag lycka till!
Tack så mycket! I have discussed it with ChatGPT and it gave me similar opinion. But it’s always better to get a reply from someone with experience. Now I will check out YouTube too.Semiproffset skrev:
Huset ser ut att ha stått där i något sekel, jag tror inte det kommer rasa i höst direkt. Med det sagt kan det vara ide att identifiera de svagasta punkterna och pö om pö (little by little) förstärka grunden med murade eller gjutna fundament. Kanske kan du strukturellt stärka upp grunden på sina ställen men samtidigt behålla den gamla torpargrund känslan? På youtube finns massor av videos på folk som riktar och förstärker gamla lador och torp på stenblocksgrund som satt sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du jämför trösklarna vid de blåa strecken så syns det att något är snett men vad som är snett är svårt att avgöra utan fler bilder/titta på plats. Jag tycker att det ser ut som att vinklarna i dörrkarmarna är nära 90 grader med hänsyn till kameravinkeln plus att det sitter en dörr till höger så jag gissar att dörrkarmarna är i våg och golvet snett av någon anledning. Att golven lutar i gamla hus är i sig inget ovanligt och ofta inga större problem men det kan vara bra att undersöka det så noga som möjligt om det går att se varför de lutar.
Nu är jag långt ifrån expert på denna typer av grunder men av vad jag kan se så ser det inte ut som att väggarna har satt sig där grunden ser ledsen ut så det bör betyda att väggarna klarar att bära sig mellan de stöd som finns, i alla fall ett bra tag. Så jag hade inte blivit avskräckt av bilderna i alla fall men planerat för att göra som i inlägg #2 för att förstärka upp innan väggarna eventuellt börjar sätta sig. Fördelen med denna typ av grund är att det är lätt att komma åt att lyfta/rikta grunden om den sätter sig
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden