Förra ägaren av fritidshuset gjorde en utbyggnad. Originalhuset står på torpargrund (stenar på marken), utbyggnaden fick krypgrund. Det grävdes ut cirka 60-70 cm under marknivå på ena gaveln, lades singel, gjöts E-formad sula (mellanpinnen på E mot mitten av gaveln, för hjärtvägg ovanpå), och ovanpå sulan murades två varv lecablock. Ovanpå lecablocken golvåsar och ovanpå dem golvspån som hamnade i jämnhöjd med golvet i originalhuset.

Jag upptäckte rejält med mögelpåväxt i krypgrunden, och självklart även hög fukthalt i golvåsarna... Har flera funderingar och frågor, men börjar med dessa:

Hur bör övergången från torpargrund till krypgrund göras?

Sulan gjöts delvis under torpargrundstenarna (det grävdes ut så att gjutform kunde byggdes under stenarna) och enligt bilder verkar det som att spetsen på åtminstone två av de tre pinnarna på E:et har en platta som avslutar formen så att betongen inte skall ligga an mot jord (jag gissar att plattorna inte kunde tas bort efter gjutning eftersom de är under huset), och det verkar vara singel i botten på gjutformen hela vägen till plattan. Men gjutformen utmed sidorna av gjutningen togs bort så där ligger jord an.

(Jag vet att man inte ska gräva nära torpargrund, men det verkar ha gått bra när det grävdes inför gjutning av sulan. Torpargrundens stenar ser ut att ligga fint.)

Jorden under originalhuset verkar inte vara överdrivet fuktig. Jag funderar på att gräva upp utsidan av utbyggnaden och sätta Pordrän/Isodrän-skivor för att skydda sula och mur från fukt utifrån, men har väldigt lite lust att riva upp golvet i originalhuset för att komma åt att gräva och göra åtgärder på sulan inifrån (de lilla delar av sulan som ligger under torpargrund-stenarna). Eller är det bara att bita i det sura äpplet och riva upp inifrån?

Ska man täta eller ha öppet mellan torpargrund och krypgrund?

Jag gissar att man ska täta. Det är tätt nu. Torpargrundens stenar mot utbyggnaden ligger kvar, och springorna mellan dem har tätats med cement (övriga tre sidor av torpargrunden är inte tätade). Under stenarna. ner till botten av krypgrunden, är det lite blandat. På en del ställen är det jorden som stenarna ligger på som är "vägg" mot krypgrunden. På andra ställen har jord tagits bort och ersatts av stenar (kattskallar och större) och trasiga betongplattor, som fixerats med cement, oklart om stenar/plattor och cement ligger an mot jorden bakom eller om det finns "luftspalt" bakom, jag gissar att de ligger an. Allt detta känns ganska torrt, kanske tack vare att det verkar vara ganska torrt under originalhuset.

Bilden visar originalhusets torpargrund i svart. Det röda är den gjutna sulan (som delvis går in under torpargrunden). Det blå är lecablock-muren. Grönt visar öppningar för att krypa in i grunden och krypa mellan de två delarna, samt en ventilationsöppning. (Jag har läst att man inte ska ventilera krypgrund, men det får bli en annan diskussion.)

Vi slutar här, inlägget är redan för långt. Tacksam för bra synpunkter, tips etc..

• 2026-07-23.stuga_grund.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredrik.aa
  • Laddar…
Det beror naturligtvis på samma sak som för alla andra krypgrunder: Golvet är för kraftigt isolerat så det blir för lite spillvärme i grunden.
Det andra är den besvärliga biten med ventilation som antagligen måste styras för att inte motverka sitt syfte. Alt är ju då en avfuktare och igensatta ventiler.

Det första och enklaste och billigaste bör vara att lägga markfuktsbegränsande duk och markisolering så att markfukten inte ger ngt nämnvärt fukttillskott.
Om det räcker med enbart de åtgärderna återstår att se.
Införskaffa fukt- & temp-givare och monitorera grunden minst ett år framåt innan andra ev åtgärder vidtas, (om det behövs mer).

Det viktigaste är att fukthalten kommer ner till ofarliga nivåer för golvåsarna. (Ofarlig nivå är så att inte röta trivs. Mögel är oväsentligt så länge det inte är inomhus.)
Att få ner fukthalten under mögelnivå är prio 2.

• Gilla
pette
  • Laddar…
Tack för svaret.

Temperatur och fukt i krypgrunden har mätts de senaste åren. Fukten är alltid 95% eller mer. Temperaturen varierar med utomhustemperaturen, på vintern kan den krypa ner till kanske -2 eller -3 grader då det är som kallast ute (nedåt -30 grader).

Nämnas bör kanske att huset stått ouppvärmt och inte använts de senaste åren, så det har inte funnits någon värme som hade kunnat hjälpa till att värma upp krypgrunden.

Det är utrymmet i den nedre delen i skissen som har störst problem, golvåsarna i den övre delen är bara fuktiga närmast den mittersta stödmuren, inte mot den övre yttre muren. Och undersidorna av trossbottenskivorna ser OK ut i det övre utrymmet, medan de i det nedre utrymmet var extremt skäggiga av mögel.

Det senaste året har det legat en ångspärr på marken i den nedre delen av krypgrunden enligt min skiss, limmad mot sockeln så gott det gått. Vid kontroll nyligen var det mer fukt ovanpå än under, så kondens och uppfuktad sockel/mur känns som ett större problem än markfukt.

Bilden visar hur det ser ut i krypgrunden mot originalhuset, tagen i den nedre delen enligt min skiss. Man ser torpargrundstenarna, jord under dem, och hur det har lagts in stenar/betongplattor som fixerats med cement. De svarta strimmorna på stenar och sockel är rester av limmet som höll ångspärren. Till höger ser man en stor sten som inte gick att ta bort vid utbyggnad eftersom ena hörnet av originalhuset vilar på den (den är uppskattningsvis åtminstone 2,5-3 meter i diameter).
P1120073.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur/vad bör jag göra med det som visas på bilden? Gräva bort lite jord under torpargrundstenar och ersätta med sten/plattor och cement (med "luftspalt" bakom mot jorden)? Låta det vara? Annat?

H hustomte2 skrev:
Det senaste året har det legat en ångspärr på marken
Bara en plastfilm, ingen isolering?

Hur långt upp på den gamla grundmuren har den gått?

H hustomte2 skrev:
ångspärr på marken i den nedre delen av krypgrunden enligt min skiss
Inte över hela grunden av tillbyggnaden?

Det ser ut som att marken under den gamla grundmuren suger fukt.
(Har själv en liknande historia inne i en av ekonomibyggnaderna. Den tidigare ägaren har murat upp väggar ovanpå gammal befintlig naturstensgrund fr 1800-t, och gjutit betonggolv på ena sidan men lämnat en springa på ngn cm. Det störde mig så jag kratsade ur ca 5 cm av jord mellan stenarna, järnrik lerjord som såg ut som den du har, och murade igen. Det visade sig inte vara en bra idé då golvet är väldigt fuktigt där i kanten och vit "sockervadd" uppstår (saltavlagringar från betongen/cementen)).
Därför hade jag behållit marken under grundmuren och inte täckt för den så att mesta möjliga fukt kan dunsta ut i krypgrunden istf att stänga in den i den gamla grunden och riskera fuktproblem där.

H hustomte2 skrev:
Vid kontroll nyligen var det mer fukt ovanpå än under
Varför inte en helt tät plastfilm är att rekommendera. Har för mig att om man lägger ut byggplast på marken så bör man snitta små öppningar på alla låga punkter så ev kondensvatten kan rinna ner i marken och inte bli stående ovanpå.
Vidare så illustrerar det också varför markisolering är behövligt. Isoleringen minskar kondensen.

H hustomte2 skrev:
Nämnas bör kanske att huset stått ouppvärmt och inte använts de senaste åren, så det har inte funnits någon värme som hade kunnat hjälpa till att värma upp krypgrunden.
Ja, det hjälper ju inte upp situationen. Är det på väg att ändras?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.