Hej kära byggahus people!
Jag är amatör gällande bygge men vill göra det själv, eller rättare sagt när jag tog in en offert ville de ha 70tkr. Som ni ser på första bilden är det olika höjd på marken, jag vill jämna ut det. Jag har grävt ur längst med gräsmattan för att sätta dit kantsten. Nu vill jag även ta bort asfalt kanten längst med de röda plattorna. Hör är mina funderingar:
1, ska jag ta bort asfalt kanten och lägga om de röda plattorna i höjd med den asfalterade gången?
2, grässidan, jag sätter dit kantstenen, men vad ska jag sen lägga på den blottade området, grus? Lägger jag marksten blir det höjdskillnad då det under asfalt gången ligger en lager asfalt till som sträcker sig ca 15-20 cm bredare än asfalt gången.

Tacksam för hjälp!!

• IMG_5612.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5647.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt är väl smaksak. Stenplattor, asfalt och sen grus skulle jag tycka ser lite plottrigt ut. Tre olika material på liten yta. Vad fanns på den ytan som du har grävt bort?
Kanske kantsten mot asfalten och sen ”förlänga gräsmattan dit?
Eller kantsten mot gräsmattan, tar bort asfaltsgången helt och plattor hela vägen? Jag skulle i alla fall inte blanda in ett till material (singel eller liknande) när du redan har plattor och asfalt. Men som sagt, det är i slutändan en smaksak.

D DanielSt81 skrev:
Allt är väl smaksak. Stenplattor, asfalt och sen grus skulle jag tycka ser lite plottrigt ut. Tre olika material på liten yta. Vad fanns på den ytan som du har grävt bort?
Kanske kantsten mot asfalten och sen ”förlänga gräsmattan dit?
Eller kantsten mot gräsmattan, tar bort asfaltsgången helt och plattor hela vägen? Jag skulle i alla fall inte blanda in ett till material (singel eller liknande) när du redan har plattor och asfalt. Men som sagt, det är i slutändan en smaksak.
Ja, stenplattor hela vägen absolut, måste jag ta bort asfalt gången helt eller kan jag lägga stenmjöl på asfalten och sen plattor på?

B BH40 skrev:
Ja, stenplattor hela vägen absolut, måste jag ta bort asfalt gången helt eller kan jag lägga stenmjöl på asfalten och sen plattor på?
Det går väl att ha stenmjöl på asfalten och sen plattor. Måste dock finnas rätt fall så vatten inte stannar kvar under. Men funkar det med höjden eller blir det då en höjdskillnad? Plattorna som redan ligger där ser inte helt raka ut heller.

D DanielSt81 skrev:
Det går väl att ha stenmjöl på asfalten och sen plattor. Måste dock finnas rätt fall så vatten inte stannar kvar under. Men funkar det med höjden eller blir det då en höjdskillnad? Plattorna som redan ligger där ser inte helt raka ut heller.
precis , plattorna är inte raka, men då vet jag att det går att lägga plattor på asfalten, tusen tack för goda råd :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.