Hur får jag upp resten av en 80 mm stolpe som brutit av jäms med marken? Delen under marken är ca 40 cm och skapligt mör, kan jag försöka gänga i en jordborr och försöka dra upp resten eller finns bättre sätt?

Gräva runt stolpen

G Ganescha skrev:
Gräva runt stolpen
Jo, det blir sista utvägen. Står i den hårdgjorda kanten av en asfalterad väg så rejält packat material runt 🫣

Claes Sörmland
Hacka med spett så kommer du ned.

Den lata samtida varianten är att använda en borrhammare på bilningsläge så luckrar du det packade krosset utan fysisk ansträngning.

• Gilla
estdojan och 1 till
  • Laddar…
E estdojan skrev:
Hur får jag upp resten av en 80 mm stolpe som brutit av jäms med marken? Delen under marken är ca 40 cm och skapligt mör, kan jag försöka gänga i en jordborr och försöka dra upp resten eller finns bättre sätt?
Har du någon maskin att lyfta med? I så fall hade jag dragit ned en rejäl fransk skruv och fäst ett rep/kätting i skruven, och dragit rakt upp. Du kanske kan göra samma genom att använda ett spett som hävarm när du drar upp, då borde stolpstumpen komma.

Jag hade gärna behållit det packat runt stolphålet, om du ska sätta ned ny stolpe.

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Tipset med ett rejält järnspett funkade - tack 👍

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
E estdojan skrev:
Tipset med ett rejält järnspett funkade - tack 👍
Kul! Använde du spettet för att gräva runt och lösgöra stumpen, eller för att lyfta upp den?

P Project Mellangården skrev:
Kul! Använde du spettet för att gräva runt och lösgöra stumpen, eller för att lyfta upp den?
Stötte ner det jämte stumpen och bände upp den, efter några attacker så började den röra på sig och tillslut successivt komma upp ur hålet. IMG_8865.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Project Mellangården
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.