Hej!
Jag har en bod som står på plintar. Den är lite medtagen men behöver renoveras då den inte kan rivas och ersättas enligt befintlig detaljplan.
Boden är oisolerad och byggd någon gång på 70-talet.
Den står på 8st plintar och golvet består av sand som man sedan lagt stenplattor på.
Min tanke är att göra om boden till utedusch/wc och omklädningsrum. Gärna i lite fräschare skick. Mer spa än campingdusch.
Vatten och avlopp finns framdraget till ena hörnet av boden.
Bör jag gjuta en platta för att få bra förutsättningar att sedan göra ordning på boden invändigt. Eventuellt isolera och sätta igen väggarna mot plattan.
Alternativet är att grusa, padda och sen lägga stenplattor invädigt. Blir då förutsättningarna för täta väggarna mot mark sämre?
Jag är lite villrådig hur jag ska göra och är tacksam om någon har tips på vad man ska undvika, tänka på och om det är försvarbart att gjuta en platta istället för att grusa upp golvet och runt boden.
Tack på förhand
Jag har en bod som står på plintar. Den är lite medtagen men behöver renoveras då den inte kan rivas och ersättas enligt befintlig detaljplan.
Boden är oisolerad och byggd någon gång på 70-talet.
Den står på 8st plintar och golvet består av sand som man sedan lagt stenplattor på.
Min tanke är att göra om boden till utedusch/wc och omklädningsrum. Gärna i lite fräschare skick. Mer spa än campingdusch.
Vatten och avlopp finns framdraget till ena hörnet av boden.
Bör jag gjuta en platta för att få bra förutsättningar att sedan göra ordning på boden invändigt. Eventuellt isolera och sätta igen väggarna mot plattan.
Alternativet är att grusa, padda och sen lägga stenplattor invädigt. Blir då förutsättningarna för täta väggarna mot mark sämre?
Jag är lite villrådig hur jag ska göra och är tacksam om någon har tips på vad man ska undvika, tänka på och om det är försvarbart att gjuta en platta istället för att grusa upp golvet och runt boden.
Tack på förhand
Skadorna är värre än vare sid ålder eller slitage. Kan det vara en brunn under plattorna? Lyft på plattorna och kolla vad som döljer sig.!
Grunden ser ut att vara "lösan sand". Således inget problem med dränering.
Risken med betongplatta på lös mark är underminering.
Så betongen löser inget i sig. Man kan prova gjuta tunt och se om det funkar..Eller hellre bygga upp ett fribärande golv med golvbjälkar som är brukligt.
Grunden ser ut att vara "lösan sand". Således inget problem med dränering.
Risken med betongplatta på lös mark är underminering.
Så betongen löser inget i sig. Man kan prova gjuta tunt och se om det funkar..Eller hellre bygga upp ett fribärande golv med golvbjälkar som är brukligt.
Över tid har vatten släppts ut på baksidan av boden. Vattnet har sedan frostsprängt och flyttat plattor.
Jag har grävt ur halva delen ich lagt dränering i längs ena kortsidan (det är där dräneringen fortsätter utå bort från boden.
Sen har vi haft en vattenläcka under sommaren där en pem-slang gick och under ett dygn skäljde bort sand och det vill jag påstå är den stora orsaken till varför kvarvarande plattor är så pass flyttade som dom är.
Det bör inte tränga på mer vatten längre då utsläppet och läckage är åtgärdade. Dock kanske marken utanför boden behöver dräneras?
Det borde gå att höja boden inom detaljplanens toleranser. Är det att föredra?
Tacksam för alla svar och frågor. Det värmer att se👍
Jag har grävt ur halva delen ich lagt dränering i längs ena kortsidan (det är där dräneringen fortsätter utå bort från boden.
Sen har vi haft en vattenläcka under sommaren där en pem-slang gick och under ett dygn skäljde bort sand och det vill jag påstå är den stora orsaken till varför kvarvarande plattor är så pass flyttade som dom är.
Det bör inte tränga på mer vatten längre då utsläppet och läckage är åtgärdade. Dock kanske marken utanför boden behöver dräneras?
Låter som en skada på grund av läckage/olycka. Möjligtvis dåligt avlopp.R rydboholm skrev:Över tid har vatten släppts ut på baksidan av boden. Vattnet har sedan frostsprängt och flyttat plattor.
Laga läckan och avloppet utan att ändra befintlig konstruktion. Enligt minsta motståncets lag.
Räcker det att lägga trätrall på golvet ? Och ställa in en duschkabin!
Sand som du nämner är ett dränerande material, men behöver skyddas från strömmande vatten. Annars undermineras golvet.
Stämmer, brukar finnas toleranser på byggnadshöjd.
Klicka här för att svara