Håller på att fixa lite håligheter mellan blocken i grunden. Har fyllt dem med Husfix. Hur får jag nu till den ytan, som är putsad av första ägaren på huset, och som andra ägaren bara målat över?Jag vill alltså få till likadan yta på hela grunden.
Något sandblandat??
Tacksam för förslag!
/Ann
Något sandblandat??
Tacksam för förslag!
/Ann
Det är en slammad puts. Man lägger på putsbruk låter det dra liten stund tar sedan en kalkkvast doppar i vatten och och borstar av lite lätt.
Jag är ingen murare men jag har lagat mkt puts på mitt gamla hus. För att få en sådan yta använde jag en kalkborste. Bruket jag använde fick inte vara för starkt(mkt cement) för dom gamla väggarna. Jag tror jag använde KC-bruk eller kanske hette det putsbruk.
Arbetsgången var att ha en spann med vatten doppa borsten och "kvasta" innan bruket stelnat fullständigt. Några ggr gjorde jag en tunn välling i spannen som jag påförde med kalkborsten. Fordrade en hel del träning innan det blev bra, men det gick ju alltid att börja om.
Jag tror inte detta fungerar på husfix, men du kan ju prova.
Arbetsgången var att ha en spann med vatten doppa borsten och "kvasta" innan bruket stelnat fullständigt. Några ggr gjorde jag en tunn välling i spannen som jag påförde med kalkborsten. Fordrade en hel del träning innan det blev bra, men det gick ju alltid att börja om.
Menar du att jag inte kan lägga på puts på Husfix? Isåfall har jag problem. Blev några ställen som jag fyllt i...N Nils45 skrev:Jag är ingen murare men jag har lagat mkt puts på mitt gamla hus. För att få en sådan yta använde jag en kalkborste. Bruket jag använde fick inte vara för starkt(mkt cement) för dom gamla väggarna. Jag tror jag använde KC-bruk eller kanske hette det putsbruk.
Uttrycker mig tydligen otydligt. Det jag menar är att när du kvastar putsen skall du gärna gå ut över kanten på lagningen för att dölja så mkt som möjligt. Man måste ha lagningen i nivå med det övriga, inte bukta ut. Sedan gör man kvastningen. Du kommer bli grym på det!
Redigerat:
Nej, denna gången var det jag som uttrycker mig otydligt.N Nils45 skrev:
Jag har nog förstått vad du menar, men den biten som inte tidigare är putsad, den som tidigare ägare målat ner över, behöver jag grunda där innan putsning? Eller kan jag gå på med putset direkt på målarfärgen och det som inte är målat ner mot marken?
Klicka här för att svara