Allt golv måste rivas ut i mitt gamla torp då föregående ägare låtit elementen frysa sönder någongång för 10-15 år sedan med omfattande rötskador som följd. Hur gör jag bäst för att förhindra framtida fuktproblem? Min första tanke var att lägga plastmatta mot market och täta mot grundmuren. Men eftersom där är en källare mitt i huset så blir jag osäker på om det är vettigt. Källaren är L-formad och täcker ~1/6 av markytan samt ~1/2 av sin vägg. På källarsidan av huset är en ~1m hög slänt och jag uppfattar jorden huset står på som hyfsat sanding och väldränerad.

Finns här någon mer kompetent som har idéer och åsikter?

Rivet golv i gammalt torp med exponerade bjälkar och rör; jord och träspill syns på marken. Toalettstol kvar i rummet, halvväggar av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett gammalt torpgolv som behöver bytas ut, med rör, träbjälkar och synlig jordgrund. Synliga rötskador på vissa träelement.
Skapa konto
Öppet golv i gammalt torp visar exponerad jord och rördelar, med synliga rötskador och tegelvägg i bakgrunden.
Skapa konto
Rivna golvbrädor i en äldre byggnad med synlig jord och stenar under, omgivna av rör och kablar.
Skapa konto

Beror rötskadorna uteslutande på läckage från värmesystemet?
Isf är det ju bara att ersätta med nytt trä där det är skadat och återställa på samma sätt som det varit innan.

Oldboy Oldboy skrev:
Beror rötskadorna uteslutande på läckage från värmesystemet?
Isf är det ju bara att ersätta med nytt trä där det är skadat och återställa på samma sätt som det varit innan.
Nu har det stått öppet i över två år och jag dokumenterade tyvärr inte så noga när jag rev, så det blir mest spekulationer utifrån vaga minnen. Rötskadorna beror nog på vattenläckan då de utgår väldigt tydligt från elementen och pannan. Vad jag minns så kändes all jävla svamppåväxt på blindbotten hyfsat levande. Men en annan fuktkälla var källardörren som inte tätade något vidare vilket ledde till otroligt jobbig luftfuktighet varma dagar.

Just nu så lutar jag åt att täta grundmuren och sedan bara bygga nytt golv med några trådlösa fuktmätare utlagda i grunden.

Ok.
Krypgrunder är alltid mer eller mindre fuktiga. Håller sig fukten under kritiska nivåer så klarar de sig, annars inte. Därav benämningen riskkonstruktion.
Om det blir en läcka och därmed mkt mer fukt, dvs mer än bara mögelnivåer så att också rötsvampar trivs så har tillståndet glidit över en tröskel och stannar inte innan man vidtar åtgärder. Så, det kan vara så att blindbottenproblemen startades av vattenläckan. Vilket då betyder att krypgrunden antagligen var hyfsad om den stått sig i + 50 år. Det går dock inte att veta, utan du får välja väg framåt utifrån magkänsla och vad som får dig att må bra.

Tror du är inne på en bra väg framåt med att återställa men förbereda för åtgärder i värsta fall. Övervakning/mätning är oslagbart för att samla lite fakta om vad som faktiskt gäller. Rekommenderar en hel väderstation om huset inte råkar ligga jämte ngn av SMHIs mätstationer. Väldigt bra att kunna knyta grundens tillstånd till vädret ute. Allt loggat såklart så man kan se ev tidsfördröjda effekter från t ex kraftiga regnperioder på fukthalt i grunden.

• Gilla
thx1138
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.