234 läst ·
13 svar
234 läst
13 svar
Mögel i krypgrund - hur identifierar man risken och behov för åtgärd?
Har kikat i en krypgrund och såg då vita och svarta ytor med angrepp.
Är det någon som kan göra en bedömning av det som är på bilderna och föreslå lämplig åtgärd?
Behöver man byta materialet eller kan man döda angreppet och åtgärda situationen?
Finns det ett sätt att se hur lång tid det behövts för att nå dagens tillstånd?
Kan man se om det är aktivt eller om det är gammalt?
Tacksam för svar endast från de som faktiskt vet eller har sett detta problem själv eller jobbar med det. Besparar mig gärna svar som ”ring Anticimex” eller ”kontakta en expert”.
Är det någon som kan göra en bedömning av det som är på bilderna och föreslå lämplig åtgärd?
Behöver man byta materialet eller kan man döda angreppet och åtgärda situationen?
Finns det ett sätt att se hur lång tid det behövts för att nå dagens tillstånd?
Kan man se om det är aktivt eller om det är gammalt?
Tacksam för svar endast från de som faktiskt vet eller har sett detta problem själv eller jobbar med det. Besparar mig gärna svar som ”ring Anticimex” eller ”kontakta en expert”.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 597 inlägg
1, Köp boracol och en tryckspruta, spruta allt trä i grunden. Klä dig heltäckande, blanda rätt.
2, Täck marken med överlappande plast, lägg ner en fuktmätare, vänta några veckor, är luftfuktigheten under 70% (beroende på årstid) gör inget mer. Är den över 70% gå vidare med åtgärder/undersökning.
En åtgärd men inte den första du ska göra är att ställa ner en avfuktare.
2, Täck marken med överlappande plast, lägg ner en fuktmätare, vänta några veckor, är luftfuktigheten under 70% (beroende på årstid) gör inget mer. Är den över 70% gå vidare med åtgärder/undersökning.
En åtgärd men inte den första du ska göra är att ställa ner en avfuktare.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Är det vanligt att det bara är i ett begränsat område?
För i den här krypgrunden är det inte hela som är drabbad.
Det får mig att tänka att det finns en annan orsak än markfukt.
Ovanpå är det tvättstuga, toalett och inkommande vatten.
Men över det som var köket så är det mycket finare.
Tilläggas bör att köket står mot söder och toalett och tvättstuga mot norr, om det kan ha någon inverkan.
Kan man mäta virket på något sätt med en fuktmätare och se om det visar något?
Skall man testa träets hållfasthet på något sätt?
Och vart får man tag på boracol?
Det jag egentligen vill försöka lista ut är.
- är det aktivt
- är träets hållfasthet skadat
- vad är källan (uppifrån eller nedifrån).
Jag har fuktmätare, och termokamera.
Fuktmötaren kan mäta med probe och att man bara lägger den över ytan.
Jag har ingen praktiskt erfarenhet av att söka eller testa så ni får gärna komma med tips.
Funderar på att få en provbit också som kan skickas innpå lab.
För i den här krypgrunden är det inte hela som är drabbad.
Det får mig att tänka att det finns en annan orsak än markfukt.
Ovanpå är det tvättstuga, toalett och inkommande vatten.
Men över det som var köket så är det mycket finare.
Tilläggas bör att köket står mot söder och toalett och tvättstuga mot norr, om det kan ha någon inverkan.
Kan man mäta virket på något sätt med en fuktmätare och se om det visar något?
Skall man testa träets hållfasthet på något sätt?
Och vart får man tag på boracol?
Det jag egentligen vill försöka lista ut är.
- är det aktivt
- är träets hållfasthet skadat
- vad är källan (uppifrån eller nedifrån).
Jag har fuktmätare, och termokamera.
Fuktmötaren kan mäta med probe och att man bara lägger den över ytan.
Jag har ingen praktiskt erfarenhet av att söka eller testa så ni får gärna komma med tips.
Funderar på att få en provbit också som kan skickas innpå lab.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 597 inlägg
Källan har jag ingen aning om. Du får själv gå ner, känna med handflatorna(en utmärkt inbyggd fuktmätare som finns lättillgänglig =) peta med en kniv, gräva lite mer om det känns mjukt, trycka upp handen, känna/lukta på isoleringen, är du då precis under ett 50 år gammalt badrum med sviktande golv och det inte finns någon fukt i andra änden av krypgrunden kanske du träffat rätt.
Om detta kan jag inte sia genom en skärm 😉
I InsidersUnited skrev:Källan har jag ingen aning om. Du får själv gå ner, känna med handflatorna(en utmärkt inbyggd fuktmätare som finns lättillgänglig =) peta med en kniv, gräva lite mer om det känns mjukt, trycka upp handen, känna/lukta på isoleringen, är du då precis under ett 50 år gammalt badrum med sviktande golv och det inte finns någon fukt i andra änden av krypgrunden kanske du träffat rätt.
att känna med händerna och peta känns som en klownshow.
Vad skall fuktkvoter vara?
Finns det några typiska ställen man kan börja leta, runt murstock eller liknande?
Hur mjukt kan träet vara eller vad skall man förvänta sig om man bryter runt med en kniv?
Klarar den civila versionen av boracol att tränga in trä eller måste man ha den kommersiella?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 597 inlägg
Allt är inte vetenskap, din näsa och händer räcker för att hitta en eventuell fuktskada. Man behöver inte ens ha jobbat på cirkus =)
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 679 inlägg
Det där vita luddet och de små svarta stänglarna är troligen svampar. Jag föreslår att du bryter bort allt sådant angripet virke och ser efter vad som finns bakom och varifrån fukten kommer som orsakat svampangreppen. Det där är långt bortom Boracol-stadiet!
ok, så boracol (civila versionen) kommer inte funka?SågspånPappspikEternit skrev:
Svamp är väl direkt farligt också om den sprider sig. Menar man skall ta bort en meter runt alla ställen där man ser svamp.
Någon som vet hur man kan se om det är aktivt eller dött? Eller hur länge det kan ha pågått? För exempel genom att kolla hårdheten på träet eller hur djupt det går?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 679 inlägg
Nej, Boracol kan inte fixa det här.G Goodfidelity skrev:ok, så boracol (civila versionen) kommer inte funka?
Svamp är väl direkt farligt också om den sprider sig. Menar man skall ta bort en meter runt alla ställen där man ser svamp.
Någon som vet hur man kan se om det är aktivt eller dött? Eller hur länge det kan ha pågått? För exempel genom att kolla hårdheten på träet eller hur djupt det går?
Jag föreslår att du tar bort allt virke som har antingen svampangrepp och/eller känns fuktigt. Oavsett hur skadat eller oskadat träet känns. Den där sortens biologisk mångfald vill du inte ha i krypgrunden till ett hus! Blir det mer fuktigt eller fuktigt igen kommer det fortsätta växa.
Bakom det angripna virket finns förmodligen någon slags förklaring till påväxten. Kanske behöver du riva mer för att komma fram till själva problemet. Är det inte ditt hus kan du inte göra så mycket mer än att mäta fukten i det angripna virket för att veta om det är pågående eller gammalt och uttorkat. Är träet torrt kan själva fuktskadan vara åtgärdad även om ingen brytt sig om att gå ner i grunden och fixa det sista.
Man skall inte underskatta vad det man ser,känner på lukten, hur det känns med fingerspetsarna, knacka och banka och lyssna, med en knivspets känna om träet är fast och segt eller om det är som att sticka i hård frigolit och lätt att bryta bitar ur.
---
Om problemen är under toalett/badrum och det är friskare runt om, så är det troligen en läcka i våtutrymmet som gjort att det har möglat och rötat upp i träet under våtutrymmet..
Som redan sagt - de bruna stänglarna är röt/mögelsvampens fruktkroppar med sporer och tar man närbilder på enstaka sådan så kanske det tom går att bildgoogla fram vilken typ av rötsvamp det handlar om här eller att sådan går att slå upp i en gammaldags bok om olika svampar och framförallt om olika träsvampar, då det också ofta är illustrerad med teckningar hur det kan se ut - då det ibland är bättre med dessa än ett foto då den som illustrerar har jobbat på att förtydliga de kännetecknen man skall titta efter i illustrationen.
---
Om problemen är under toalett/badrum och det är friskare runt om, så är det troligen en läcka i våtutrymmet som gjort att det har möglat och rötat upp i träet under våtutrymmet..
Som redan sagt - de bruna stänglarna är röt/mögelsvampens fruktkroppar med sporer och tar man närbilder på enstaka sådan så kanske det tom går att bildgoogla fram vilken typ av rötsvamp det handlar om här eller att sådan går att slå upp i en gammaldags bok om olika svampar och framförallt om olika träsvampar, då det också ofta är illustrerad med teckningar hur det kan se ut - då det ibland är bättre med dessa än ett foto då den som illustrerar har jobbat på att förtydliga de kännetecknen man skall titta efter i illustrationen.
Medlem
· Stockholm
· 833 inlägg
Ja, och förklaringen kan visa sig vara plast i botten på trossbotten. Så såg det ut i min stuga. Man måste öppna och se efter.SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, Boracol kan inte fixa det här.
Jag föreslår att du tar bort allt virke som har antingen svampangrepp och/eller känns fuktigt. Oavsett hur skadat eller oskadat träet känns. Den där sortens biologisk mångfald vill du inte ha i krypgrunden till ett hus! Blir det mer fuktigt eller fuktigt igen kommer det fortsätta växa.
Bakom det angripna virket finns förmodligen någon slags förklaring till påväxten. Kanske behöver du riva mer för att komma fram till själva problemet. Är det inte ditt hus kan du inte göra så mycket mer än att mäta fukten i det angripna virket för att veta om det är pågående eller gammalt och uttorkat. Är träet torrt kan själva fuktskadan vara åtgärdad även om ingen brytt sig om att gå ner i grunden och fixa det sista.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden