218 läst ·
7 svar
218 läst
7 svar
Pelare för att rikta upp gammalt ladugolv
Sned och vind men charmig gammal lada behöver stöttas upp här och där. Ena halvan av golvet ligger ovan ett utgrävt förråd. Bjälklaget här ger efter och känns svajigt. I förrådet under ladan är det jordgolv.
Jag skulle helst använda timmerstockar och hittade impregnerade 120x140 på Byggmax. Eftersom utrymmet är just ett förråd är utseendet inte högst prioriterat.
Frågan är hur jag bäst grundlägger för dessa pelare?
1. Gjuta plintar + höjdjusterande stolpskor? (Dyrare och mer jobb)
2. Lägga en syllstock direkt på jordgolvet och ställa pelarna på? (Billigare och lättare)
3. Ställa pelarna på lättbetongblock direkt på jordgolvet?
Har någon några ytterligare alternativ?!
Jag skulle helst använda timmerstockar och hittade impregnerade 120x140 på Byggmax. Eftersom utrymmet är just ett förråd är utseendet inte högst prioriterat.
Frågan är hur jag bäst grundlägger för dessa pelare?
1. Gjuta plintar + höjdjusterande stolpskor? (Dyrare och mer jobb)
2. Lägga en syllstock direkt på jordgolvet och ställa pelarna på? (Billigare och lättare)
3. Ställa pelarna på lättbetongblock direkt på jordgolvet?
Har någon några ytterligare alternativ?!
Jag skulle jämnat markytan med en skyffel grus, lagd på en trädgårds platta (gärna tjock, begagnad,gratis)
Lagt en bit takpapp eller hellre dubbel näver på plattan som skydd mot kapillärt stigande fukt.
Ställt på en barkad rund granstam, eller en bondsågad femtum fem dvs 125*125mm stolpe ( grövre går ju oxå bra om det stämmer bättre med bef virke.
Det går givetvis att ersätta en grov naturlig stolpe eller fyrskäring med en ihop skruvar/ ihop spikad stolpe av vanligt regelvirke eller plank om du råkar ha tillgång till det, tryckimpregnerat är knappast nödvändigt.
Lagt en bit takpapp eller hellre dubbel näver på plattan som skydd mot kapillärt stigande fukt.
Ställt på en barkad rund granstam, eller en bondsågad femtum fem dvs 125*125mm stolpe ( grövre går ju oxå bra om det stämmer bättre med bef virke.
Det går givetvis att ersätta en grov naturlig stolpe eller fyrskäring med en ihop skruvar/ ihop spikad stolpe av vanligt regelvirke eller plank om du råkar ha tillgång till det, tryckimpregnerat är knappast nödvändigt.
Rimligt förslag, lite det jag hoppades på…
Klicka här för att svara