Hej!
Har tagit in en firma för att göra grunden till ett växthus på mur. De har därför gjutit en betongklack, 20 cm hög och 30 cm bred. Nu när formen är riven så ser det inte alls bra ut. Känns inte som att de ens vibbrat betongen. På flera ställen är det stora hål in i balken så att man t.om ser distanserna för armeringen.
Funderar på om detta ens går att bygga vidare på, vad säger ni?
Har tagit in en firma för att göra grunden till ett växthus på mur. De har därför gjutit en betongklack, 20 cm hög och 30 cm bred. Nu när formen är riven så ser det inte alls bra ut. Känns inte som att de ens vibbrat betongen. På flera ställen är det stora hål in i balken så att man t.om ser distanserna för armeringen.
Funderar på om detta ens går att bygga vidare på, vad säger ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Har du pratat med dem? Har du betalat?
Reklamera
Nej, har precis upptäckt det. Innan jag hade sett detta så pratade jag med byggaren och han sa att han skulle komma tillbaka imorgon och "putsa i lite". Misstänkter att han insett att det inte blev bra och tänkte försöka dölja sitt misslyckande genom att fylla i lite från sidan, men det kommer ju inte att bättra på bärigheten, endast utseendet. Jag har som tur är inte betalt en enda krona än...sir_daniel skrev:
Min tanke är att man borde ta in en opartisk besiktningsman som får bedöma om det behöver göras om eller inte.
Stod de och blandade säck för hand? På vissa av bilderna ser det ut som att balken består av två lager som inte har blandats ihop utan att det undre lagret hade halv-stelnat innan det övre kom på.
Om det är ett "fint" växthus, alltså inte det billigaste från byggmax, så skulle jag backa ur. Den där balken lär inte bli bra i vare sig styrkan eller livslängden även om man trycker in lite mer bruk i hålen.
Om det är ett "fint" växthus, alltså inte det billigaste från byggmax, så skulle jag backa ur. Den där balken lär inte bli bra i vare sig styrkan eller livslängden även om man trycker in lite mer bruk i hålen.
Nej, de hade faktiskt en en betongblandare, men de hade för få säckar så de var tvungna att åka och köpa flera säckar två gånger under gjutningen så jag antar att det var då det hann stelna emellan.Såg dock inte röken av någon vibrator så tror att de helt enkelt struntade i det. Ja, det här är ett växthus för över 100 000 kr så inget litet billigt byggmax-växthusJanus82 skrev:
Stod de och blandade säck för hand? På vissa av bilderna ser det ut som att balken består av två lager som inte har blandats ihop utan att det undre lagret hade halv-stelnat innan det övre kom på.
Vilka mått?A Alain skrev:Nej, de hade faktiskt en en betongblandare, men de hade för få säckar så de var tvungna att åka och köpa flera säckar två gånger under gjutningen så jag antar att det var då det hann stelna emellan.Såg inte dock inte röken av någon vibrator så tror att de helt enkelt struntade i det. Ja, det här ett växthus för över 100 000 kr så inget litet billigt byggmax-växthus
Delar av den kommer att synas eftersom marken sluttar svagt, men jag är mest orolig för bärighetenA Alexn72 skrev:
Det kommer hålla och man behöver inte vibra, det går bra att knacka på formen för att bli av med luftbubblor, om man nu gjorde det överhuvudtaget. Sedan kan nog finishen diskuteras. Är gjutningen i våg för övrigt eller slår det sig flera mm?
Hålla kommer det att göra, även om 1,2 ton låter mycket så blir det i praktiken inte särskilt högt tryck per m2.
Värre är alla hål och sprickor som kommer leda till frostsprängningar och rostande armering.
Värre är alla hål och sprickor som kommer leda till frostsprängningar och rostande armering.