Jag ska fixa vid fasaden som tidigare ägare lämnat efter grundisoleringen för 8 år sen.
Målet är att sätta kantsten cirka 50 cm ut från grund, med dekorsten innanför och gräsmatta/blomrabatt utanför. Ytan är 14x0,5 meter.
Hittills har jag rensat bort alla stora stenar som ligger i området och bytt ut täcklisten för pordrän där den spruckit, troligtvis eftersom marken sjunkit ihop och listen inte isolerats tillräckligt.
Material:
-Stenmjöl 0/8, drygt 1ton
-Kantsten rå huggen granit, 100x25x7 cm. En kantsten kapar jag med vinkelslip för att få kortändarna https://www.bauhaus.se/granit-kants...41339&indexName=nordic_production_sv_products
-Dekorsten
-Markduk
Byggordning:
1. Sätt markpinnar med snöre för att hålla koll på höjd och lutning
2. Jämna ut marken
3. Gräv ut för kantsten, cirka 25 cm djupt
4. Lägg markduk klass n2
5. Fyll ut stenmjöl, cirka 6-8 cm.
6. Kör markvibrator över dekorstensytan
7. Sätt kantsten, justera nivå och fixera med 0/8 respektive jord.
8. Vik upp markduken över stenmjölet, för att undvika blandning av material
9. Lägg ut dekorsten
Frågor:
1. Verkar arbetsgången rimlig? Har jag missat något?
2. Behöver jag ens köra markvibrator eller är det överflödigt i ett sånt här projekt?
Målet är att sätta kantsten cirka 50 cm ut från grund, med dekorsten innanför och gräsmatta/blomrabatt utanför. Ytan är 14x0,5 meter.
Hittills har jag rensat bort alla stora stenar som ligger i området och bytt ut täcklisten för pordrän där den spruckit, troligtvis eftersom marken sjunkit ihop och listen inte isolerats tillräckligt.
Material:
-Stenmjöl 0/8, drygt 1ton
-Kantsten rå huggen granit, 100x25x7 cm. En kantsten kapar jag med vinkelslip för att få kortändarna https://www.bauhaus.se/granit-kants...41339&indexName=nordic_production_sv_products
-Dekorsten
-Markduk
Byggordning:
1. Sätt markpinnar med snöre för att hålla koll på höjd och lutning
2. Jämna ut marken
3. Gräv ut för kantsten, cirka 25 cm djupt
4. Lägg markduk klass n2
5. Fyll ut stenmjöl, cirka 6-8 cm.
6. Kör markvibrator över dekorstensytan
7. Sätt kantsten, justera nivå och fixera med 0/8 respektive jord.
8. Vik upp markduken över stenmjölet, för att undvika blandning av material
9. Lägg ut dekorsten
Frågor:
1. Verkar arbetsgången rimlig? Har jag missat något?
2. Behöver jag ens köra markvibrator eller är det överflödigt i ett sånt här projekt?
Jag ska göra samma på vårt hus där kantlisten delvis lossnat på några ställen samt är ganska synlig överallt (grundisolering ca 2008)
Har dock väldigt begränsat med tid så kör en enklare modell… (tänkte ränna cirka 15-20 cm dekorsten)
1 fixa kanlist som lossnat eller gått sönder
2 jämna ut mark framför och i linje någorlunda
3 markduk där dekorsten ska vara
4 sätta cortenstål
5 fylla på med finsingel 16-32
Har dock väldigt begränsat med tid så kör en enklare modell… (tänkte ränna cirka 15-20 cm dekorsten)
4 sätta cortenstål
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Ok! Men du skippar att köra markvibrator alls då? Funderar på om jag skulle skippa det ocksåM M85 skrev:Jag ska göra samma på vårt hus där kantlisten delvis lossnat på några ställen samt är ganska synlig överallt (grundisolering ca 2008)
4 sätta cortenstål
Såhär ser det ut hos mig just nu, i rabatten är täcklisten helt synlig och på andra sidan huset har jag grävt fram den.
Är ingen expert på dränering men ser ut som att fiberduken är fastsatt med täcklisten istället för bakom pordränskivan…
Tack för tipset kring lättbetongskruv, har hålbetong och verkar som att flera tidigare skruvar har lossnat…
Jag skippar markvibrator, har ingen direkt plan tomt i övrigt. Fuska lagom och ”good enough” får jag hålla mig till för familjefriden…
Kan man blanda isodrän och pordrän täcklister etc?, verkar vara enklare att få ta på isodräns prylar.
Är ingen expert på dränering men ser ut som att fiberduken är fastsatt med täcklisten istället för bakom pordränskivan…
Tack för tipset kring lättbetongskruv, har hålbetong och verkar som att flera tidigare skruvar har lossnat…
Jag skippar markvibrator, har ingen direkt plan tomt i övrigt. Fuska lagom och ”good enough” får jag hålla mig till för familjefriden…
Kan man blanda isodrän och pordrän täcklister etc?, verkar vara enklare att få ta på isodräns prylar.
Ja, de går mycket bra att blanda märken så länge den är tillräckligt bred 100/200. Jag var orolig för det första också, men kom fram till att täcklisten bara är en regnhatt. Upplevde Isodräns gula som lite tjockare och bättre kvalitet också, men den andra hade ju vittrat lite så den kanske inte var en schysst jämförelse. Köp en hörnlist om du får chansen, jag räddade mitt hörn med massa klet. Det ska även gå bra att ta andra MS-tätmassor enligt en säljare, men jag körde Isodräns täcklist och fogmassa.M M85 skrev:Såhär ser det ut hos mig just nu, i rabatten är täcklisten helt synlig och på andra sidan huset har jag grävt fram den.
Förborra hålet också! Sen kan du skruva med vanlig skruvdragare. Växlade borr och skruv för att inte listen skulle dra sig bort från andra förborrade hål när jag skruvade.
Tog 2 tuber på 6 lister och körde generösa överlapp. Kom ihåg att sluta skruva i god tid så att du kan skruva överlappande skriva drar i två lister. Kletade på lite bakom på listen, drog fast ett par skruv och kletade sen en längre sträcka.
Det torkar ganska snabbt så du vill inte avbryta för dagen mitt i en list. Listerna vrider sig lite också eftersom de läggs omlott, så använd en sten eller ngt för att hålla sammanfogningen mellan två lister tills det stelnat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden