2 178 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Sprängning i grannskapet
Vi fick mätare i källarvåning när det skulle sprängas/jordpackas i kvarteret mittemot.R Renoveringstjejen skrev:Tyvärr verkar det vara si och så med riskbedömning inför sprängningar. När man i Stockholm sprängde för Citytunneln så satte man mätare i hus nära där man sprängde. Men man räknade inte med vad den förändrade marken kunde innebära för fastigheter längre bort. I mitt hus har marken satt sig så att murstockar har fått sprickor och dörrar glider igen pga att huset lutar mer när marken har rört sig. Men det ersätts inte av myndigheterna eftersom de inte har några mätvärden från vår fastighet. En ruta i mitt burspråk har spruckit pga att huset satt sig och det är sprickor runt min öppna spis vid taket. ”Det är sånt man får räkna med” var svaret från projektledaren. Jaha.
Ah en tråd om bergsprängare.. har inte haft en sån sen millenieskiftet... kul...björnuf skrev:
Du har ju redan fått svar på din fråga. Men tänkte tillägga att jag vart där med vibrationsmätare monterat på plattan. Min garageplatta sprack vid tillfället och jag fick en ersättning men jag tror såhär i efterhand att det nog var en naturlig sättning. Mätaren hade gett utslag men det var knappt mätbart trots att man sprängde berg i en veckas tid på andra sidan gatan. Sprickan i Garaget uppkom inte under sprängningsarbetet utan uppenbarade sig på senhösten när tjälen började gå i backen. (Man var ute med grävare med tjälspett för att dra en kulvert till bygget under tiden och det hördes ganska bra i huset). Men som sagt jag är inte säker på att det heller var anledningen till att plattan i garaget sprack tror det kan ha vart en naturlig sättning.
Klicka här för att svara