Hej
Nu har jag insett att om jag använder "vanliga" armeringsmattor så blir skarvarna på vissa ställen fyra lager tjocka vilket känns lite sisådär. Med fingerskarvar så blir de max två i tjocklek men sådana nät har jag inte. Jag fick en idé att sätta näten kant i kant och med vanliga järn foga ihop dessa. Se bild. Självklart lite längre järn och med fler najningar. Någon med erfarenhet som kan göra ett utlåtande?
MVH The Nerd

• Handritad skiss av armeringsmattor som sammanfogas med överlappade järn och najningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Man kan lägga näten förskjutna (tänk tegelvägg) så blir det bara 3 lager på vissa ställen.
Är du väldigt rädd att det ska bli tjockt kan du naja ihop egna nät.

Protte

• Gilla
Nörden
  • Laddar…
Annars snäpper du bara bort ena lagret av järn så får du fingerskarvade nät

• Gilla
Psan och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Annars snäpper du bara bort ena lagret av järn så får du fingerskarvade nät
Har en egen tråd kring armeringsnät där jag funderade på samma sak. Klippa vanliga armeringsnät till fingerskarvade. Det bör väl inte vara några problem, mer än lite extra jobb?

P Psan skrev:
Har en egen tråd kring armeringsnät där jag funderade på samma sak. Klippa vanliga armeringsnät till fingerskarvade. Det bör väl inte vara några problem, mer än lite extra jobb?
Nä det är inga problem

Matti_75 Matti_75 skrev:
Nä det är inga problem
Kör man fortfarande överlapp med två "rutor" då?

Ja du plockar bort 2st järn för att sammanfoga näten. Du kan ju även lägga näten kant i kant och skarva med rakjärn 800mm långa som du najar ihop näten med

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja du plockar bort 2st järn för att sammanfoga näten. Du kan ju även lägga näten kant i kant och skarva med rakjärn 800mm långa som du najar ihop näten med
Med hur många rutors mellanrum behöver man lägga rakjärn om man väljer den vägen? Det verkar ju onekligen enklare.

P Psan skrev:
Med hur många rutors mellanrum behöver man lägga rakjärn om man väljer den vägen? Det verkar ju onekligen enklare.
En tumregel är 50x diametern.

Matti_75 Matti_75 skrev:
En tumregel är 50x diametern.
Jag tänkte på om jag behöver sätta det på varje ruta där jag skarvar ihop eller om det räcker med varannan eller var tredje. Ex om den är 12 rutor bred i skarven, behöver jag skarva på alla 12, eller räcker 6st (varannan) eller ännu färre?

Varje ruta krävs

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varje ruta krävs
Ok! En sista fråga bara. Du skrev 80cm järn att skarva med. Men sedan 50 x diameter. 80cm gäller för 8mm järn? 30mm för 6mm järn? Dvs samma som med överlapp, 30cm x 2)?

Japp

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Japp
Provade lite fingerskarv, men tror fan det är lättare att lägga kant i kant och sedan skarva med 60cm järn.

En bonusfråga, näten bågnar lite. Kommer betongen trycka ner dom eller behöver jag bända till dom? Nåt knep för att få dom raka?

Då gör du fel om det är svårt att lägga fingerskarvat. Du måste börja från rätt håll.
Om näten bågnar har du gör få distanser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.