2 141 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Sprängning i grannskapet
Sida 1 av 2
Hej jag undrar om man spränger i grannskapet ,bor på landsbygden och har nyborrad brunn vad gäller ,och man säger att man mäter ,men vad vet man egentligen om detta ,man har sprängt undercen veckas tid är ca 500 meter ifrån , har ju murstock med.
Innan man spränger låter man normalt utföra en riskanalys som tittar på hur mycket man kan vibrera för den platsen. Man anpassar sedan samverkande laddning och mäter på förutbestämd plats/platser för att verifiera detta, så vet man att ingenting skadas. 500m i sammanhanget är väldigt långt borta, skjuter de inte enorma salvor är det absolut inget att oroa sig för.
Har kollat på karta är ca 350 meterO Onkelberry skrev:Innan man spränger låter man normalt utföra en riskanalys som tittar på hur mycket man kan vibrera för den platsen. Man anpassar sedan samverkande laddning och mäter på förutbestämd plats/platser för att verifiera detta, så vet man att ingenting skadas. 500m i sammanhanget är väldigt långt borta, skjuter de inte enorma salvor är det absolut inget att oroa sig för.
Seriöst! Visst kan det gå sönder.
Men när man spränger för vägar kan de känsliga hällkaren spräckas, med skogsdöd som följd. Kommer långt efteråt. Skogsdöd och stormfällningar. Säkerligen kan privata brunnar skadas på samma sätt.
Nya bostäder sprängs ofta, när man bygger. Marknadsförs som trädgårdsstäder. Men träden dör. För att förebygga detta behöver man göra en geologisk kartläggning.
Men när man spränger för vägar kan de känsliga hällkaren spräckas, med skogsdöd som följd. Kommer långt efteråt. Skogsdöd och stormfällningar. Säkerligen kan privata brunnar skadas på samma sätt.
Nya bostäder sprängs ofta, när man bygger. Marknadsförs som trädgårdsstäder. Men träden dör. För att förebygga detta behöver man göra en geologisk kartläggning.
Tyvärr verkar det vara si och så med riskbedömning inför sprängningar. När man i Stockholm sprängde för Citytunneln så satte man mätare i hus nära där man sprängde. Men man räknade inte med vad den förändrade marken kunde innebära för fastigheter längre bort. I mitt hus har marken satt sig så att murstockar har fått sprickor och dörrar glider igen pga att huset lutar mer när marken har rört sig. Men det ersätts inte av myndigheterna eftersom de inte har några mätvärden från vår fastighet. En ruta i mitt burspråk har spruckit pga att huset satt sig och det är sprickor runt min öppna spis vid taket. ”Det är sånt man får räkna med” var svaret från projektledaren. Jaha.