Hej jag undrar om man spränger i grannskapet ,bor på landsbygden och har nyborrad brunn vad gäller ,och man säger att man mäter ,men vad vet man egentligen om detta ,man har sprängt undercen veckas tid är ca 500 meter ifrån , har ju murstock med.

Innan man spränger låter man normalt utföra en riskanalys som tittar på hur mycket man kan vibrera för den platsen. Man anpassar sedan samverkande laddning och mäter på förutbestämd plats/platser för att verifiera detta, så vet man att ingenting skadas. 500m i sammanhanget är väldigt långt borta, skjuter de inte enorma salvor är det absolut inget att oroa sig för.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
O Onkelberry skrev:
Innan man spränger låter man normalt utföra en riskanalys som tittar på hur mycket man kan vibrera för den platsen. Man anpassar sedan samverkande laddning och mäter på förutbestämd plats/platser för att verifiera detta, så vet man att ingenting skadas. 500m i sammanhanget är väldigt långt borta, skjuter de inte enorma salvor är det absolut inget att oroa sig för.
Har kollat på karta är ca 350 meter

Normalt så besiktigas hus med 50m radie ifall det är på berg är det på lera så är det 100m i radie som gäller, så du kan vara lugn.

• Gilla
Maalox och 2 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Normalt så besiktigas hus med 50m radie ifall det är på berg är det på lera så är det 100m i radie som gäller, så du kan vara lugn.
Ja man blir ju lite orolig ,tack för svar

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Farstatjej90
Läste rubriken och trodde det skulle diskuteras kriminalpolitik...

• Haha
  • Gilla
nissebrun och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Läste rubriken och trodde det skulle diskuteras kriminalpolitik...
Det trodde jag med 😀

Läste rubriken och trodde det skulle diskuteras
Intet Intet skrev:
Det trodde jag med 😀
Nej inte på det viset , här spränger man berg

• Haha
Intet
  • Laddar…
Farstatjej90
björnuf björnuf skrev:
Nej inte på det viset , här spränger man berg
Ja det är bra , den nu mer traditionella trappuppgången är mycket sämre att spränga och nån besiktning eller riskanalys görs sällan heller.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Ja det är bra , den nu mer traditionella trappuppgången är mycket sämre att spränga och nån besiktning eller riskanalys görs sällan heller.
Vilka kunskaper du besitter, lite nyfiken på vart du har lärt dig allt?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Farstatjej90
Frerider Frerider skrev:
Vilka kunskaper du besitter, lite nyfiken på vart du har lärt dig allt?
Det var ett skämt

• Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
Det var ett skämt
Det förstod nog alla vettiga människor..

• Gilla
LJC
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det förstod nog alla vettiga människor..
Återigen så kommer du med personangrepp vad är det för fel på dig?

• Haha
dodge75
  • Laddar…
Seriöst! Visst kan det gå sönder.

Men när man spränger för vägar kan de känsliga hällkaren spräckas, med skogsdöd som följd. Kommer långt efteråt. Skogsdöd och stormfällningar. Säkerligen kan privata brunnar skadas på samma sätt.

Nya bostäder sprängs ofta, när man bygger. Marknadsförs som trädgårdsstäder. Men träden dör. För att förebygga detta behöver man göra en geologisk kartläggning.

• Wow
a.o.f
  • Laddar…
Tyvärr verkar det vara si och så med riskbedömning inför sprängningar. När man i Stockholm sprängde för Citytunneln så satte man mätare i hus nära där man sprängde. Men man räknade inte med vad den förändrade marken kunde innebära för fastigheter längre bort. I mitt hus har marken satt sig så att murstockar har fått sprickor och dörrar glider igen pga att huset lutar mer när marken har rört sig. Men det ersätts inte av myndigheterna eftersom de inte har några mätvärden från vår fastighet. En ruta i mitt burspråk har spruckit pga att huset satt sig och det är sprickor runt min öppna spis vid taket. ”Det är sånt man får räkna med” var svaret från projektledaren. Jaha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.