Grund & Markarbeten
Liteavvarje: Beroende på terrängen under ytan som vattnet kommer ifrån , berg , eller jord , har du berg så går det mesta ( även s.k. bergsyra och sprickor att ta hänsyn till ) precis på berget in till huset , Så kan du utröna hur berget sluttar med väggen , får du berg på en meters djup ska du lägga dränering där . samt följa berget , med ganska bra fall åt det håll som du kan föra bort
justusandersson: Det är nog bara bra att plattan och väggen är fria att röra sig oberoende av varandra. Under trägolvet skall du inte ha någon plast. Man bör inte stänga in material mellan två plastskikt i en byggnadsdel. Hade singellagret varit lite högre kunde du nog ha skippat den nedre plasten också, men den kanske behövs som en kapillärbrytare.
arkTecko: Jag tycker absolut att du ska lägga en fukt/luftbarriär av något slag, det är ju att betrakta som en yttervägg. Att fuktvandringen skulle drivas uppåt så kraftigt kan jag inte se, det skulle vara dagar när stark sol ligger på på utrymmet under efter regn/dagg? Utegipsen lär ju vara tät något för att stoppa alla sådana problem. Och jag kan inte se några problem med en vanlig
sir_daniel: Möjligt att dränera runt garaget (i flera nivåer varav den djupaste djupare än källarplattan)?
justusandersson: Det tycker jag är svårt att besvara rent generellt. Det beror på markförhållandena. Om marken kring det befintliga huset är dränerande och lutar bort från fasaderna, behöver du nog inte fundera på dräneringen vid den gavel där tillbyggnaden hamnar.
StaffanH: Tack för alla svar. Det verkar alltså inte vara några problem att plocka bort den i samband med dränering, förutom att fönstret kan bli lite smutsigare p.g.a närheten till marken som någon påpekade. Men fönstrena runt gaveln har i princip samma avstånd till marken och där har vi inte haft några såna problem. Muren får ryka.
wege: [citat] Känner igen din frågeställning. Vad har du gjort sen ditt inlägg? Ut med laminat in med parkett? Golvvärme? Är ute efter svaret på din fråga som du inte fick så bra svar på 2009..
sinuslinus: Enklast är väl att du låter entreprenadfirman tillhandahålla duken och att de beställer och lägger ut bärlagret. Alternativt att du köper duken av dem och själv beställer utkörning av bärlager/grus.
Liteavvarje: Det är stålet i sig som ska hålla , och kammarna bita i betongen så dom inte glider ( blir lösa ) , tänk själv hus som är 60 år , eller nytt vid gjutning , det rostar även då
Speedy1: [citat] Okej tack, då kanske dynamit är säkrast ang resultatet och förhoppningsvis inte någon fara för huset.
Liteavvarje: För klen storlek , är naturgrus , är inte kapilärbrytande Stänk från regn med blåst kan du inte komma ifrån , där emot om du gräver ur ett par decimeter och fyller med grövre materiel , gärna kross , ( min 25 eller liknande ) Kross har vassa kanter och är kapilärbrytande min 30-40 cm ut från huset , så då får du ingen kapilärkraft som suger mot huset , det går att lägga lite
Hammarfall: Rev bort all masonit och alla plankor. Tömde två säckar med spån och småsten. Det blir lite drag från trappen, upplever något bättre ventilation i trappen. Jag funderar på om jag inte bara ska sätta några rader panel och låta det vara så.
eddiw: [citat] Det där är högst sannorlikt ett s.k spolrör för dräneringen. Namnet är dock väldigt missvisande då du absolut inte ska spola något vatten där. Ett bättre namn för det är inspektionsrör, precis som du använt det till. Du får spola i evigheter för att få vatten bort till din brunn och du fyller dessutom ditt gruslager som du har i botten med vatten, vilket ju dräneringen
basseman: Plattan och källaren till vår tillbyggnad gjordes när det var kallgrader. På plattan la man isolering/pressenningar för att den skulle hålla värmen. När väggarna skulle muras så byggdes det ett tält som vi värmde. Med 15m2 så skulle jag bygga ett tält. Fast vi byggde inte på en ö. ;). Finns det möjlighet att sköta transporterna på is?
Fulkemisten: Du borde kunna gjuta direkt på lecakulor. Förslagsvis med en duk mellan. Jag gjöt en platta direkt på paddad 8-16 utan duk. Det gick åt rätt mycket mer än beräknat tack vare att det "rann" ned mellan de översta stenarna. Man kan ju köra plast också. Då slipper man fuktvandring, fast det är ju ett kallgarage så det är nog onödigt. Tror inte att man behöver förankra i sulan.
fia_mstd: [citat] Eller man bytt telefon och glömmer bort att den bara kan de ord jag redan använt Android har läst sig! J***a autocorrect!
Liteavvarje: Det finns förpackningar av varmasfalt samt en tråd i forumet , lite överkurs på de i mitt tycke , men vill visa vägen www.byggahus.se/forum/threads/var-koepa-varmasfalt.171519/ www.gardinpersson.se/produkter/produkt/4031/varmasfalt_bip_100-40 binabnordic.se Varmasfalt är utmärkt att ha , värmes i någon form av gryta en bit från huset , strykes på med grov borste som kan ta upp det ,
tobbbias: MagHam: vad har man annars för isolering? :cry:
cosmic: [citat] Du vargen - jag har ett förslag: medan jag drar iväg til Goa ett par månader och vilar upp mig så kan väl du fixa den lilla detaljen under tiden :crysmile:
Banvaktarn: Vattna om det går? brukar ha tokiga idéer:). Har bilat källargolv och det dammar hur mycket som helst, offrade en gammal luft renare, blev säkert bättre men det dammar oavsett.
Civoksob: [citat] Har tänkt tanken också - men har inte tiden eller orken att dra upp all sten (säkert 80-90 kvm) - men kan kanske få hit någon som kan ta upp själv och köpa super-billigt? Hmmm-kanske värt att lägga ut en blänkare om det.
SwiftD: [citat] Vad bra att bilderna varit till nytta, lägg gärna ut bilder när du påbörjar ditt projekt. Jag har faktiskt själv inte hunnit göra mer på detta projekt då många andra projekt har haft högre prioritet.
thomas33: Din idé fungerar men ger inte en perfekt väg, men tillräckligt för den trafik som du använder den till. Padda ordentligt och lägg väggrus över markduken och padda mer.
Liteavvarje: Den är väl kletig den med och fäster på det mesta , det finns inget tryck av vatten där , endast lite jordvatten , slangen ligger väl inte i vatten Ovan jord så härdar den och blir som gummi , under jord tar det längre tid bara , den härdar med den jordluft som finns , Lägg på så det blir en bra klump på översidan , det är där som det kan komma något , bara att du har något där
useless: Hur gick det? Blev det varmare och torrare i grunden?
holmberg87: Visst är isolering bra men så länge du inte värmer upp så skulle jag inte isolera. Beror såklart på hur allvarliga problem man har. Jag hade 90-100% RF och är nu nere på snitt 60-65% med min kondensavfuktare. Total kostnad kanske 3000kr grus, 5000kr avfuktare, plast osv kanske 1000kr. Under 10 alltså med mkt slit och en avfuktare som inte är rekommenderad men funkar ypperligt! När det
Liteavvarje: Kommer här , den är i princip lika din , förutom frysfri utfart , hämtat på samma ställe som din