Hej,

Jag håller på med ett projekt i en gamla ladugård där tidigare ägare gjutit en platta med golvvärme. Jag har undersökt denna och det visar sig att det bara ligger 30mm isolering under plattan. Detta kommer att bli ett bostadshus, tidigare ägare hade detta som ekonomibyggnad/verkstad.

Bifogar en bild på hur det ser ut mot väggen:
Schematisk illustration av en byggnads grund med vägg, betongplatta, isolering, singel och jordlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni kanske ser så är det första problemet att ta bort det organiska materialet mellan vägg och betong ( har testat på en vägg och det går med lite våld att bryta bort den). Jag kan sedan lyfta huset och pilla in syllisolering. mellan bruk och syll.

Men jag känner mig lite rådlös om detta ändå blir en för stor rikskonstruktion?
Jag tänker skippa golvvärmen då det är vansinne att köra denna mot 30mm isolering.
Jag hade tänkt att lägga ut en fuktspärr på plattan och sedan 45mm reglar för att sedan lägga ett 30mm trägolv ovanpå. Från platta till färdigt golv kan jag höja max 90mm.

Eller ska jag bila och bort och gör om skiten?

L
Vad för syll är det , tryckt inte bra , sen den träbit som dom gjutit mot är nog ganska torr men ligger lite för nära skarven singel isolering bruk , risk för att det fuktar där när värmen kommer angående GV , ska du ha VP eller hur värma , med VP kanske det inte blir så häftig kostnad att värma

L Liteavvarje skrev:
Vad för syll är det , tryckt inte bra , sen den träbit som dom gjutit mot är nog ganska torr men ligger lite för nära skarven singel isolering bruk , risk för att det fuktar där när värmen kommer angående GV , ska du ha VP eller hur värma , med VP kanske det inte blir så häftig kostnad att värma
Syllen är på sina ställen tryckad. Någon som vet om man kan göra ett test ifall det är rätt sorts medel i impregneringen?

Träbiten kommer att avlägsnas hursomhelst. håller på med det idag faktiskt.

Jag kommer att ha vp, men skippa golvvärmen då det är en förlust på 30-40% att köra golvvärme med så undermålig isolering jämfört med raddar... Funderar på fläktkonvektorer. Jag kommer att ha trägolv i huset så golvvärmen passar sig ändå inte riktigt bra som energiavgivare.

L
Det kemiska angående tryckt virke ligger utanför min kompitens , vet bara vad jag läst om att
montera sådant som syll , men är säker fler här som kan .
Synd att det inte fanns mer under betongen

Jag tror tyvärr inte det finns något alternativ till att bila upp betonggolvet. Med så lite isolering som 30 mm och betydande köldbryggor vid anslutningen mot ytterväggen så kan plast + reglar ovanpå betongen bli en riskkonstruktion. I en gammal lada får du inget gratis någon annan stans heller. Bila upp betongen, ta bort isoleringen och gräv ur. Du bör ha 30 cm frigolit i botten plus frigolit som kantisolering mot stengrund mm. Använd inte tryckimpregnerat inomhus utan skydda ny läkt på betonggolvet med syllpapp.

Hej, i helgen började jag riva betongplattan, har hunnit såga hela och burit ut halva. totalt 120kvm, har gått över förväntan faktiskt.

Nu vill jag ha åsikter om hur jag tänkt göra, bifogar en bild. Behöver man ansluta väggen i plattan? jag menar, huset har ju stått i över hundra år utan att syllen varit förankrat i någonting.

• Illustration av ett husgrundslager med betong, cellplastisolering, äldrebeständigt plastskikt, singel och sandbädd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska jag ha plast mellan betong och trägolv då jag har en plast i isoleringen?

Det är nog bara bra att plattan och väggen är fria att röra sig oberoende av varandra. Under trägolvet skall du inte ha någon plast. Man bör inte stänga in material mellan två plastskikt i en byggnadsdel. Hade singellagret varit lite högre kunde du nog ha skippat den nedre plasten också, men den kanske behövs som en kapillärbrytare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.