Byggahus.se

Isolera krypgrund

1. M
    Husägare · 10 inlägg

mammehal

Husägare
    Jag ska isolera krypgrunden i huset samt installera en avfuktare på grund av dåliga fuktvärden. Hur mycket av detta kan man göra på egen hand utan att riskera allvarliga fel? Så jag har förstått det så är det följande steg:

1) Tömma grunden på organiskt material
    2) Lägga plastduk/markduk som första lager
    3) Fylla på med ca 10 cm lager lecakulor
    4) Avsluta med valfritt isoleringsmaterial (exempelvis denna http://butik.trygghetsvakten.se/isolering-tatning/armerad-marktackning-krypgrundsisolering.html)
    5) Installera avfuktare

Det enda steg jag ser direkt att jag inte kan fixa på egen hand är nummer 3 och 5, men resterande känns realistiskt.

Har någon av er gjort liknande procedur och kan ge tips på billigt material eller förslag på hur man enklast går tillväga?

Tack på förhand!

2. holmberg87
    Självbyggare · Gävleborgs · 2 325 inlägg

holmberg87

Självbyggare
    Du kan göra allt på egen hand! Det gjorde jag i min krypgrund men jag isolerade inget.
    Betongtäckmatta är annars rätt prisvärt. Behöver du isolera?

Läs min tråd gällande krypgrunden så ser du hur jag gjorde. Tungt slit men det blev en rejäl skillnad i grunden!

3. M
    Husägare · 10 inlägg

mammehal

Husägare
    Tjenare!

Jag har förstått att man kan få ned fuktprocenten genom isoleringen. För egen del vill jag gärna ha det så enkelt som möjligt, så har du enklare (och utförligt) förslag så är jag idel öra. :)

4. G
    Medlem · 1 721 inlägg
    Kollade lite på dina inlägg för att hitta tråden, men du har varit aktiv :) Har du en länkt ill tråden?

5. holmberg87

holmberg87

Självbyggare
  6. holmberg87

holmberg87

Självbyggare
    Visst är isolering bra men så länge du inte värmer upp så skulle jag inte isolera.
    Beror såklart på hur allvarliga problem man har.
    Jag hade 90-100% RF och är nu nere på snitt 60-65% med min kondensavfuktare.
    Total kostnad kanske 3000kr grus, 5000kr avfuktare, plast osv kanske 1000kr.
    Under 10 alltså med mkt slit och en avfuktare som inte är rekommenderad men funkar ypperligt!
    När det är under 6 grader stänger jag av för då behövs ingen avfuktare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.