5 953 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Köpa hus med känd fukt vid besiktning
Hej. Är alldeles ny här. Jag undrar en himla massa saker egentligen men ska försöka narrow it down till de viktigaste.
Vi har kollat på ett hus från -79 1plans med källare. Jäkla källare ...
I besiktningen framkom att de va uppmätt fukt till 24% (17 vid risk för mikrobiell tillväxt) i gillestugan under trappan mätt vid golv å list. Gillen har heltäckningsmatta samt någon träpanel på väggar. Dränering behövs, men man kanske kan slippa på 1 år och ta bort allt organiskt material först? Hur stor risk är det att hela alltet behövs rivas upp in i betong osv? Känns de rimligt att det räcker att plocka bort de materialen som ställer till besvär? Doft fanns i provhålet. För tillfället. Inga andra rum i källaren var något att anmärka på. Kan de va centrerat dit?
En till. En takpanna hade hål å läckt igenom. Några fiberskivor skadade samt liten del av läkt. Blir jag ruinerad vid byte av bara det? Eller är det lika bra å bara byta hela taket?
Vi tänker dränera år 1, byta tak år 2 eller 3 beroende på hur man kan laga de som är nu. Ta gääärna ner mig på jorden då jag kan blivit blind av min vilja att ha huset
Läser tills jag blir galen! Måste ha lite vanliga människors åsikter
Vi har kollat på ett hus från -79 1plans med källare. Jäkla källare ...
I besiktningen framkom att de va uppmätt fukt till 24% (17 vid risk för mikrobiell tillväxt) i gillestugan under trappan mätt vid golv å list. Gillen har heltäckningsmatta samt någon träpanel på väggar. Dränering behövs, men man kanske kan slippa på 1 år och ta bort allt organiskt material först? Hur stor risk är det att hela alltet behövs rivas upp in i betong osv? Känns de rimligt att det räcker att plocka bort de materialen som ställer till besvär? Doft fanns i provhålet. För tillfället. Inga andra rum i källaren var något att anmärka på. Kan de va centrerat dit?
En till. En takpanna hade hål å läckt igenom. Några fiberskivor skadade samt liten del av läkt. Blir jag ruinerad vid byte av bara det? Eller är det lika bra å bara byta hela taket?
Vi tänker dränera år 1, byta tak år 2 eller 3 beroende på hur man kan laga de som är nu. Ta gääärna ner mig på jorden då jag kan blivit blind av min vilja att ha huset
Läser tills jag blir galen! Måste ha lite vanliga människors åsikter
Dessa gillestugor är ett klassiskt problem. Räkna med att riva ut allt in till betongen. Har du tur behövs det inte. Men det är inte ett astronomiskt jobb. Taket funkar säkert ett bra tag till om det inte är skador som letat sig längre ner i taket.
Alla hus har fel. Frågan är bara om man är medveten om dem. I ditt fall håller jag helt med Daniel 109. Det är stor risk att du måste riva gillestugan (och annat i källaren) till betong och ersätta med en bättre konstruktion. Det är lyckligtvis rätt enkelt. Om inte gillestugan är något du specifikt vill ha skulle jag inte betrakta det som ett problem. Taket kan jag för lite om men du bör kolla på hur det ser ut under pannorna. Om allt måste bytas blir det dyrt.
Tack för svar.
Gillestugan kände vi använda som ett kanske rum grabbarna kan umgås med. Inte något vi ska använda jämt så att säga. Och förvaring med lite sånt. Kanske om 10 år när barnen är stora så vill någon flytta ner, men det är ett senare problem.
Sen är det ju 1000 saker till. Badrum och kök ska renoverar(inte nu) o ny luft luft.
Jag behöver nog pruta
Gillestugan kände vi använda som ett kanske rum grabbarna kan umgås med. Inte något vi ska använda jämt så att säga. Och förvaring med lite sånt. Kanske om 10 år när barnen är stora så vill någon flytta ner, men det är ett senare problem.
Sen är det ju 1000 saker till. Badrum och kök ska renoverar(inte nu) o ny luft luft.
Jag behöver nog pruta
Frakten i gillestugan skulle jag inte orkar mig allt för mycket för. Riv bort allt organiskt material in till betalt. Lägga klinkergolv alternativt lämnat på platonmatta (finns speciell för källargolv) och lägger med minsta en centimeter luftspalt mot väggarna. Ska det vara listar ska de också ligga med luftspalt. Taket däremot kan jag för lite om.
Ja de är just gillen jag blir lite orolig över. En av en hel del ställen med uppmätt fult till 24%!! Mikrobiell tillväxt är vid 17.fia_mstd skrev:
Frakten i gillestugan skulle jag inte orkar mig allt för mycket för. Riv bort allt organiskt material in till betalt. Lägga klinkergolv alternativt lämnat på platonmatta (finns speciell för källargolv) och lägger med minsta en centimeter luftspalt mot väggarna. Ska det vara listar ska de också ligga med luftspalt. Taket däremot kan jag för lite om.
Om jag börjar riva, Så kanske fukten sitter överallt och inte alls är centrerad till bara mattan. Worst case scenario jämna huset med marken
Letahusnu skrev:
I en källare ska man räkna med fukt! Så man får inte ha något där som kan mögla, helt enkelt.
Klicka här för att svara