Grund & Markarbeten
tommib: ....mummel, mummel.... ...skulle använt smileys..... ;)
Liteavvarje: Målat och klart , har nog varit där länge , sitter den på ungefär samma höjd runt och det är en murad grund , så kan det vara en betongsula ovanpå för att få den jämn runt om , inget ovanligt med sånt
sinuslinus: Har du någon bild på utsidan? Fasadens övergång till sockeln och hur det ser ut om du gräver fram täcklisten över isodränskivorna (5-10 cm ner).
MarcusW1: Oj, det har jag helt missat. Tyvärr ligger allting redan fast och blir svårt att byta ut det röret till ett sådant du syftar på. :(
Banvaktarn: Drar historien om min källare som är runt 100år. Gjöt nytt betong golv med plast ovanför cellplasten, plasten är uppvikt någon cm på muren (betong) för att plattan skall ha lite yta på muren, dock är plasten limmad mot mur med butylum. Har gjort mätning med puckar och låg kring gränsvärdet i bq, detta löses med 2st. mindre FTX fläktar som ventilerar bort radon. Min grundmur
mexitegel: [citat] Haha, ja kanske det. Jag har dock inga problem med min könsidentitet trots att jag helst gräver med maskin ;). Jag har inget emot hårt kroppsarbete men grävning är ett av de moment som är oerhört tidsbesparande med maskin. Att hyra en maskin en dag är en högst försvarbar kostnad. Så länge det inte är dungsurt i gräsmattan ger en liten maskin med gummilarver i princip
sepani: Det blev varianten med singeldike. Dessutom en stödmur i riktning åsen till. Men hela uteplats med tillhörande tak fick monteras ned och därefter återställas. Vattnet från diket leds runt på sidan av huset och kopplas sen på dräneringen. [bild]
henke_benke: [citat] just det man inte får. skall anmäla minsta lilla renovering du gör egentligen
Stringfellow Hawke: [citat] Återigen, det du listar är ju frakt och material. TS vill väl att materialet ska läggas ut och kanske paddas också? Jag tycker 250 är dyrt för packad kross, men är van vid lite större projekt. Och har man inte avtalat om nåt lågt pris för tillkommande är man rätt torsk.
Liteavvarje: Mycket på en gång ta ett A4 skissa lite enkelt fota och lägg in , svårt att hänga med på alla rör och brunnar Ska du ha 3 pumpar ?? Drän-vatten går till kommunalt dagvattenrör !!!
GoForIt: Med de förutsättningar du beskriver ska det vara tätskikt på både golv och väggar, såvida ni inte har problem med tillskjutande fukt någonstans. Tänk till gällande bastuns uppbyggnad så att ni inte får dubbla tätskikt där.
ABerstrom: [citat] Har varit ett gammalt badrum. Nu blir det kontor. Men gips släpper inte igenom fukt om jag fattat rätt. Så det går bort då jag vill att eventuell fukt igenom ytterväggen ska kunna vandra som den vill.
Liteavvarje: [citat] Ja det är nog enda sättet att komma runt problemet , med lite kaka på kaka , den ena kakan är att få lite fäste på befintligt , den andra kakan är att få betongen att fästa så bra som möjligt . För att inte ev . vatten ska gå under och frysa upp betongen , ta då finbetong
RoBo: Det är ju inte bara ställningen som är problemet. Det skall ju gå att jobba runt huset också. Och framförallt är det ju inte speciellt bra att byggarna drar in en massa lera i huset. Jag anser nog att det bör vara grusat ca 2m runt hela grunden oavsett ställning.
sir_daniel: Hur brukar ni gå ner där? Åtkomst innifrån? Hur är fuktigheten på golvet där? Ett annat alternativ är marksten/marktegel ovanpå golvet, jämnare än singel och enklare att ändra sig än med betong.
Liteavvarje: Färdigputsad vägg får torka upp själv i den takt som behövs , en torr vägg ser lite ljus ut det med 24h kan vara lite kort i vissa fall för att bli heltorr , beror på fukten som blir när den torkar , mycket vatten är det och blir i luften på rummet Inget mer vatten på den
snuttjulle: [citat] Källaren är byggd av betonghålsten med putsad träulit på insidan. Själv tänker jag lite att man gör detta bara en gång och det är mer som ska sättas igen innan det är dags en gång till. Nu har vi inga tendenser på fukt eller inträngande vatten så att det ska sätta igen isoleringen känns inte troligt.
Liteavvarje: Då ska du nog klara dig om inte grundvattnet kommer upp när ni gräver för grunden , beror även på hur djupt elen grävdes ner , brukar inte hamna mer än 60 cm djupt och du ska väl ha ca 40cm kapilärbrytande plus isolering under plattan
Daniel__s: En sak till, i och med att jag enbart kommer gipsa och fläkten låter en del. Kommer detta ljud att bli värre eller byggs det in och låter mindre?
Toddep: Har hittat ett parti begagnat utan märkning så blir svårt att avgöra då.
fredde1970: [citat] Hej Vattenståndet ligger ungefär 10-15cm ovanför normal marknivå,så det är väldigt mycket. Saneringföretaget tog aldrig bort några massor. Det dom tog bort var markplasten och mängder med isolering. Jag antar att plasten kan ha spelat en viktig roll i att hålla vattnet borta. Men jag tycker isåfall att det låter konstigt att plasten kan vara så avgörande. /Fredde
jonmo: Intressant. Jag får tänka mer på detta. Det finns en klar chans det inte bara är lera.
Daniel__s: Tack för svaret, la du det så det enbart täckte laminatgolvet eller lite upp mot väggen och med någon slags ventilerad list?
prototypen: Det är väl inte mer komplicerat än att slitsa ett T- rör och kränga det över din korrugerade slang med ett hål på rätt ställe. Det som rinner in kallas dränering. Protte
Anonymiserad 173289: Minska isoleringen något och ha tjockare platta om du är osäker. Kanske byta mot bättre isolering som kompensering för tunnare lager.