Grund & Markarbeten
useless: River man ändå upp golvet och gör om allting så är det ingen jätteskillnad i installationskostnad. Med vattenburen värme är man ju framtidsdäker och kan använda vilken värmekälla som helst. Vill man kunna värma golvet på sommaren så kan man antingen sätta en liten elpatron/elpush som man kör då, eller så sätter man in en arbetstank till VP'n. Det senare är dyrare och tar mer
Liteavvarje: [citat] Om plattorna är ca 30X30 , när du lägger dom gräv ur lite på mitten , inte mycket bara så du kommer under ytterkanterna , så rider dom inte på mitten och skvalpar , sen kan man ha ett vattenpass och lägga på , så ser man om dom ligger i linje på höjden . Det blir till att lyfta dom ett antal gånger för att ströa lite mer eller skrapa av lite
InsidersUnited: Boracol är medlet du söker, men jag tror själv att trallrent tar död på det mesta ) Eller utspädd klorin i en blomsterspruta.
huggan: Inte gips, använd någon papp, vindpapp, takpapp eller syllpapp. Du bör även ha det mot väggen bara för att vara säker.
evertb: Fick grävt för kommunalt avlopp för tre år sedan. När arbetet var klart var det så pass att det utan vidare gick att köra över det med gräsklippare. Mycket dålig återställning.
Liteavvarje: Har regnat rätt häftigt , troligtvis vatten som kommer utifrån emellan byggstenar och den betongsula som dom står på , syns på bild 1 och 2 , går inte att ventilera bort , hur är det med stuprören , går dom ut på backen , så blir det stora mängder som går ned utmed grunden Om det är rör för stupen , hur dom är kopplade i mark vet bara den som lagt dom . Det finns dom som kopplar
Smurfan78: De ville även ha ersättning för inhyrning av körplåtar då deras maskin sjönk ner när man skulle gräva för indragning av el, vatten. Nu löstes det genom att de kunde använda timmer från tomten att köra på istället (min ved rök) men hade det legat på mig att betala för dessa plåtar annars?
Carl Andersson: Såklart är det pedanten i mig som spelar in. :) Men det ÄR betydligt enklare att montera hundgårdar på plan mark med typ byggtimmer under, än när det böljar fram och tillbaka. Dock finns ju poäng med lite lutning för att det som regnar ner ska rinna av och inte bli ståendes.
jonmo: [citat] Bra poäng. Hennes tomt sluttar svagt mot häcken, så jag antar att det borde vara positivt för vattentillgången. Generellt kan jag väl inte bli bunden av hennes tomts beskaffenhet när jag planerar min egen? Jag vet att man inte får dumpa regnvatten på andras tomter så att det orsakar problem, men gäller verkligen det omvända? Alltså är jag tvungen att låta vattnet ligga kvar
Alltgår: Hade ett betongdagvattenrör som låg i krypgrunden när vi flyttade in. Det hade vittrat i botten och läckte. Nu har jag kopplat bort alla gamla betongrör och bytat till plast. Mina nya hänger i bottenplattan i rörsvep. Som Leif skriver så kan man skjuta in 110 rör i gamla betongrör. Man får bara gräva tillräckligt så man får in rätt längder. 20 000 låter inget kul. Är du händig
tommib: [citat] Precis. Hur tas övrigt dagvatten omhand? Det är kanske inte så lämpligt att pumpa ner dräneringsvattnet i avloppsröret men om det finns kommunala dagvattenledningar så kanske man kan pumpa dit. Tråkigt läge TS, men det låter som ett ställe där man inte borde byggt hus från början...
P3anuts: När dom lade igen golvet så var det helt öppet uppåt eftersom allting fick rivas ut och reglerna torkades med värmefläkt.
Plupp 170879: Tack för tipsen. Det slutade med att jag tog bort all lös lättbetong istället för att laga den. Därefter slammade jag samtliga ytor med rödgrund och gjöt upp med grovbetong där jag tagit bort lättbetongen. Som avslutning gjöt jag ett hålkäl av finbetong. Hade jag gjort om detta hade jag förmodligen blandat i en vidhäftare i betongen och låtit bli att slamma med rödgrund där
possum77: Jag har gjutit en platta själv. Tänk på att om du inte själv har tillgång till traktor så måste du hyra in någon som kan plana marken åt dig. Du måste dessutom boka betongbil. I övrigt var det inga problem, bara köpa kantblock, cellplast, armering och följa tillverkarnas instruktioner. Besparingen blev väl va 500:- kvadrat men jag valde ändå att leja för nästa platta jag gjöt,
P-Wall: [citat] Nej jag blåser in utomhusluft. Men bara om den är torrare än luften inne i källare. När det blir fuktigare ute än vad det är inne så stoppar dom. Stoppar även vid en låg luftfuktighet, minns ej gränsen dock. Du kan läsa mera här: http://www.penthon.com/krypgrundsprodukter/penthon-med-avfuktare/teknisk-fakta-om-avfuktare/ Blir nog att sätta plast och skum så blir det mer
Liteavvarje: Spackla ut det ,, något tjockare så det inte rinner , lagom är bäst
byggsson: Om det är ett Älvsbyhus du har, så antar jag att du har en avfuktare av märket Acetec EvoDry PD. Jag bifogar en skärmdump från användarmanualen. På tillverkarens website så kan du läsa lite mer. Jag ligger på runt 60% i min krypis, bara för att ha lite marginal. [bild]
Marlen Eskilsson: Jag tycker att du ska dränera före fönsterbyte, för det sa vår besiktningsman. Behöver hela huset renoveras börjar man med taket, torrt om huvudet först. Steg två är torrt om fötterna, dvs dränera. Ni har ju haft inträngande vatten, så det känns inte som det är torrt där nere. Fönstren kommer efter det någongång, men det låter som en bra idé att renovera dem några i taget.
SuraMöller: Har du tänkt att köra enkla eller dubbla skivor över hela grunden ? Har du bestämt hur du ska få bort all tjära på väggen? Har du en sula på grunden så kan du ju börja med en stående på sidan av sulan och sedan en liggande ovanpå denna. Bifogar en bild. [bild]
Liteavvarje: Eftersom du har markradon så är det ganska bra att ha luft under plattan , ventilerar bra , hur är källaren , under mark på 4 håll eller 3 håll , är det på 3 håll får inte undertrycket vara för stort , det kan dra in kyla på den del som är i markplan och en tjäle kan bli under grundkonstruktionen just där
Jonatan79: Slipa, spackla , slipa, måla med silikat, måla igen, se glad å nöjd ut!
Rabbithole: Jag ser ingen anledning varför det inte skulle fungera. Men kanske du kan få in lite isolering istället för en extra rad sten?
SuraMöller: Hej och tack för alla svar. Fulkemisten: Då kör jag precis som du har gjort och bygger ett fall. Tyckte att det lät skumt med makadam! Glad att man kolla upp det och inte litar fullt ut på grävmaskinisten. Mexitegel: Jo jag håller med dig helt då det står tydligt. Angående duken så pratade jag med isodrän. Istället för köra en duk och en kappa så körde jag en duk upp bakom listen
Stefan1972: Jo det är nog smartast. Ibland går nog renoveringsivern till överdrift om man måste regla upp och ha gips på väggarna i en tvättstuga. Bättre då att ha putsade väggar och otät färg enklast möjliga. Då spelar det egentligen ingen roll att väggarna fuktar igenom lite periodvis. Man ser det tydligt och skulle färgen börja släppa i stora sjok så får man väl göra nåt radikalt
Rabbithole: Jag hade nog lagt plattorna så tight som möjligt mot muren.
doublepeak: Rörisen har anslutit slangarna mot BVP! Problemet nu är att kollektorslangarna går i samma rör utan isolering vilket innebär kondens och mögel. Ingen part verkar vilja isolera det ordentligt eftersom det är trångt och skulle man gå med fogskum så måste det göras i ett moment vilket är svårt i ett 3,5 meters rör. Entreprenören menar på att anslutning mot värmepump inte är deras
G-83: [citat] Okej då förstår jag vad du menar. När vi beställer det du menar heter det bergkross, förstärkning eller bärlager. Men det är ju olika hur man benämner saker
elektronikfreak: [citat] Tack för det informativa inlägget. Köpte samma modell ca år 2014 men då hette den bara 2012. Använde den ett par år vintertid sedan har den bara stått undanställd i dvala. Men nu har vi haft sådan drypande fukt och regnigt väder den sista månaden så fuktigheten inomhus har legat på mellan 70% - 80% (RH) så idag dammade jag av den gamla avfuktaren och kopplade in den. Den