G
Gamlehav: Schysst tack för svaren. Då blir det Skurupsborren utan tvekan!
4 svar · 3,5k läst
H
Hutton: ] [bild] Illustrerar med en bild till med de olika ingående lagren, logistiskt börjar man bygga med nedersta lagret, dvs man gjuter syllen och sist plattan.
1 svar · 10,2k läst
·
L
Leif i Skåne: Se inslag #11 https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-platta-duk-oever-isoleringen.305107/ Jag gjöt en platta till uterum c:a 22 m², 3m³ betong, kostnad totalt 4700:- inkl. transport. Är det fantasipriser i andra delar av landet? Transportlängden var c:a 10 mil ToR Våxtorp betong levererade med sprillande ny bil, lade ut perfekt med ränna det tog 30 min FINJA L-stöd 400 mm 300 mm
23 svar · 8,8k läst
·
S
sepani: [citat] Den stora anledningen är att jag på ena sidan har ett stort trädäck som måste monteras ned. Om jag inte vill riva bort det helt så åker jag på att handgräva och forsla bort jorden. Innanför trädäcket mot ena sidan (huset i vinkel) så finns ett uterum som inte har källare under sig, utan där måste golvet bort och även där handgrävas. På andra sidorna av huset har jag
5 svar · 6,1k läst
A
Alko: Jodå, så blev det, hål i grunden i lägsta hörnet där mest vatten samlas. En 58/50 dränslang i en slinga i ett litet dike runt sockeln, en bit innanför så jag slapp spetta upp alla stenar som den stod på (hade inte känts så säkert...) Och så T-koppling och ut utanför huset. Till våren, eller om jag hinner i höst, gräver jag vidare utanför till en brunn som jag lägger en pump i.
4 svar · 6,3k läst
·
M
M911: [citat] Ja beroende på hur mycket som behöver sprängas. Det är enbart vid ena sidan som en liten del av berget syns.
10 svar · 2,0k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Jag missade trodde det var i en källare. Så här gjorde jag. Naja armeringsmatta [bild] Leverantören lägger ut några 100 kg på skivorna så dom får lite tyngd på sig. [bild] [bild] Anlita ett proffs att manövrera sloddan ! Jag som amatör drog en gång för mycket med påföljd att 1 m² blev 3 mm för låg och fick 3 skyfflar för mycket över när jag kom till kanten. Fick
10 svar · 10,0k läst
·
K
kuwi: [citat] - Tack för hjälpen, då beställer jag något extra med en gång.
2 svar · 1,9k läst
S
Stefan85: En liten följdfråga. På den sidan det är jord kan man fylla upp med stenar och sedan hälla cement mellan stanarna? Eller rent av en cementramp som lutar ifrån huset? Fundrar i så fall att göra så även på sidan med asfalt, skära upp och lägga ner sten med cement mellan springorna.
3 svar · 1,8k läst
J
justusandersson: Det kan vara bra att försöka konstatera orsaken till putsskadorna först. Ligger huset på en grusås, borde det inte vara ett dräneringsproblem. Många fuktproblem i källare orsakas av att man har för hög temperatur i källaren. Därigenom kandenserar vattenångan i den varma luften när den har trängt in i den kalla källarmuren. Vad brukar ni ha för temperatur i källaren? Oberoende av
2 svar · 939 läst
·
Isakare
Isakare: Kör på, bara fånigt att riva nått dom funkat i 50 år. Det finns hur många hus som helst med samma utförande utan skador.
1 svar · 3,8k läst
L
Liteavvarje: Har du en pumpgrop för drän och dagvatten längre ned ut till gatan så får du inget från deras avloppslukt , det är bra , då kan det inte sugas baklänges Men hur är det med det andra , hänger inte riktig med , Din golvbrunn går väl tillsammans med övrigt avlopp direkt ut till gatan och en avloppsvent upp på taket
5 svar · 2,6k läst
·
mexitegel
mexitegel: Även de större elektriska husqvarna kaparna kapar fort. Använde det för att kapa granitblock och det var nästan som att skära i smör. Men om jag varit i TS läge hade jag nog hyrt in en grävare med hydraulhammare istället så kommer man ner till rätt djup och får en vettig bredd på schaktet. EDIT: En Darda kan också vara ett alternativ.
7 svar · 6,9k läst
·
L
Liteavvarje: Beror på vad som finns under jord mot grund i dag
1 svar · 1,6k läst
·
K
karlmb: [citat] Nja, vi ligger nära 75% skatt i detta land, det som entrepenören tar ut i lön beskattas ju en gång till när han köper något (i Sverige) för lönen via momsen.
36 svar · 22,1k läst
L
Liteavvarje: [citat] Iden bra , men funkar kanske inte här , blir svårt att ansluta slangen mot foderröret ini berget , men kanske borra flera hål i rad kan gå
6 svar · 6,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: Se först till att att regnvatten inte kan bli stående ytan. Hjälper inte det och du vill ha det riktigt bra så är det gräva ur, markduk, bärlager och sen 0-18 precis som du skriver. Tror inte bara dränslang hjälper på en yta som trafikeras frekvent.
1 svar · 4,1k läst
13th Marine
13th Marine: Bra fråga, får peta in temp och luftfuktighetsmätaren där igen. Men det varierar en del beroende på uteväder.
2 svar · 4,6k läst
·
X
xLnT: Har ni räknat på hur mycket fyllnadsmassa ni behöver, och funderat vilken typ av fyllnadsmassa ni vill ha? Jag hade ju absolut startat med att rådfråga kommunen om de över huvud taget accepterar detta.
2 svar · 3,5k läst
Rabbithole
Rabbithole: Lägre energiförbrukning och varmare golv om du inte har golvvärme. Dessutom kan cellplast vara billigare än grus. Jag hade lagt dit isolering i den mån det ser okej ut.
5 svar · 1,6k läst
P
Paulina123: Tusen tack för att ni tar er tid att läsa och svara. Nu känns det bättre och jag behöver inte vara lika orolig.
12 svar · 24,1k läst
·
Janus82
Janus82: [citat] Då fungerar ju tyvärr inte metoden som jag tänkte. Dock så funkar 2.1m bra i en källare. Jag har mellan 2,0-2,1m i min källare och det fungerar bra. Det är dock en viss skillnad i upplevelse av de rum som har olika höjd. Man märker ganska väl att takhöjden är olika.
6 svar · 7,2k läst
L
Liteavvarje: Kanske missuppfattade det , med att det var nivåskillnad med hack . Klart du ha det som det är i nivåer , men blir nedförsbacke lite här och där , Att plattis kör ner huvudet kan jag förstå , han vill ha ett snyggt arbete efter sig . Skiljer det på nivåer så kanske det är svårt att få anslutning mellan plattorna på vissa ställen , ( dom kan sticka upp eller måste ner för att
4 svar · 2,8k läst
S
Sikke: Det slutade med att jag använde mig av en Fernco koppling 184–202/98–112 mm och körde in röret drygt en meter. Känns som det kommer bli helt OK.
2 svar · 1,1k läst
·
Rabbithole
!
Rabbithole: Det blir nog inga problem att göra så. Lägg ordentligt med isolering bara!
1 svar · 484 läst
R
Revoman: [citat] Tack. Fritidshus i fjällen. Tänkte på våtrumsmatta för det lär väl bli billigare än kakel. Vill göra så mycket som möjligt själv
2 svar · 2,1k läst
T
Tommy_s85: Dags att gjuta garageplattan. Tänkte leja bort allt som har med gjutningen att göra. Från att räkna ut betongmängd till glättning. Någon bra firma att rekommendera? Känns som det börjar bli bråttom med tanke på vädret..
0 svar · 815 läst
L
Liteavvarje: Har en P-plats Ordning Uppgrävt , markduk , 15 cm kross 8-16 , paddat ( 500kg slag ) , 10 stenmjöl , paddat , vattnat ner ( det riktigt små partiklarna går ner i krossen ) , paddat , lite mer stenmjöl , paddat många vändor , blir stenhårt , naturen sköter resten , fryser ner på vintern , kanske en vända till med stenmjöl till nästa sommar , får kännas av
7 svar · 11,8k läst
J
jontese: [citat] denna missade jag.. löste det sig? Att det vände.. ja försäkringsbolaget hade informerat fel bland annat när jag tecknade försäkringen. fick 3 avslag totalt innan det vände.. det vände egentligen när jag till slut hotade med domstol.
3 svar · 4,9k läst
H
Hammarfall: [citat] Samtliga sade 4-5 dagar. Grävningen gjordes på mindre än en dag. Lättåtkomligt och tre sidor unde jord. All material på plats. Sen tog det iofs någon dag med återställning och extraarbeten. Det finna ju alltid risk att de fuskat/slarvat med något, men hittills är jag nöjd.
5 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.