Hej,

Vi har ett hus som står med grundmur direkt på en berghäll (ena gavelsidan av huset). Då berget lutar in mot huset så rinner en del vatten mot betongen som ligger gjuten utanför grundmuren (se bilder).
Bild av en grundmurskant där vatten rinner mot betongen från en lutande berghäll täckt av mossa och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten rinner längs en lutande berghäll mot en betonggjuten grund, indikerande fuktpåverkan vid husgaveln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag misstänker att det ger en del fuktpåverkan och tycker att det ibland kan vara dålig lukt i rummen närmast gaveln.

Idag har vi en krypgrund som inte går att inspektera under rummen som ligger närmast gaveln. Vi skulle helst vilja gjuta igen krypgrunden (dvs med åldersbeständig plast, singel, cellplast och sedan armerad platta med vattenburen golvvärme). Innan vi ev. gjuter igen krypgrunden skulle jag såklart vilja ha bort så mycket fuktpåverkan utifrån som möjligt, frågan är då:

- Vad är bästa sättet att leda bort vatten från berget utanför? Ska man såga/bila ur en ränna i berget som man sedan tätar med något, och vad ska man i så fall täta med? Finns det någon annan lösning som kan fungera?

Tacksam för svar!

Har samma problem och återkommer med tankar och förslag :)

L
Kan du se hur det kommer in eller misstankar om det , spricker i berget , eller vid mycket regn rinner mot grunden och kryper in i skarven mot berget ,
För att få till det så måste du försöka lokalisera det , ett första försök är att rensa upp mot berget och ha ganska tjockt med varmasfalt ( inte kallasfalt det biter inte på berget ) ca 10 cm ut på berget och 10 cm upp på grunden , även kanske med en remsa av betunimatta i vinkeln om det skulle röra sig lite , då kan det bli tätt där

L Liteavvarje skrev:
Kan du se hur det kommer in eller misstankar om det , spricker i berget , eller vid mycket regn rinner mot grunden och kryper in i skarven mot berget ,
För att få till det så måste du försöka lokalisera det , ett första försök är att rensa upp mot berget och ha ganska tjockt med varmasfalt ( inte kallasfalt det biter inte på berget ) ca 10 cm ut på berget och 10 cm upp på grunden , även kanske med en remsa av betunimatta i vinkeln om det skulle röra sig lite , då kan det bli tätt där
Tack för svar!

Nej, jag kan inte se några tydliga sprickor utan det verkar som fukten sugs upp ganska jämt utmed skarven mot betongen (svårt att veta säkert då jag inte kan inspektera krypgrunden).

En variant skulle alltså kunna vara att tvätta rent skarven mellan berg och betong för att sedan lägga på en hel del varmasfalt? Kan man köpa och smälta varmasfalt själv (gasolbrännare och en gryta?) eller är det bäst att ta in någon för ett sånt jobb?

Hur länge brukar ett ordentligt lager varmasfalt hålla? Man vill ju gärna slippa göra om det så ofta.

L
Det finns förpackningar av varmasfalt samt en tråd i forumet , lite överkurs på de i mitt tycke ,
men vill visa vägen

www.byggahus.se/forum/threads/var-koepa-varmasfalt.171519/

www.gardinpersson.se/produkter/produkt/4031/varmasfalt_bip_100-40

binabnordic.se
Varmasfalt är utmärkt att ha , värmes i någon form av gryta en bit från huset , strykes på med grov borste som kan ta upp det , ungerfär som att måla med mycket färg
Som ett mekaniskt skydd går det att gjuta en slänt utanför mot vägg och berg efter kontroll av täthet gjorts , den kontrollen kan ta lite tid , men ha tålamod

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.