B
basseman: Eftersom ni skall ha altan ovaför så kan ni sätta ett "tak" under trallen http://www.flexitak.se/ så kommer inget vatten att komma ner till marken. Vi satte dubbla isodränskivor när vi dränerade om huset och det minskar fuktbelastningen på väggen och ovanpå täcklistan la vi betongplattor 400x400mm
6 svar · 2,8k läst
·
G
Gukken: Nu vet jag inte hur det ser ut där du ska gjuta. Men med en etableringskostnad för betongpump (finns ju mindre också som man kan släpa bakom bil) så blir det dyra 1.6kbm betong. Tänk också på att pumpen sväljer ca 0.5kbm betong (varierande så klart med storlek på pump) som man aldrig får ur den föränn den spolas ren.
3 svar · 2,0k läst
L
Liteavvarje: Har du radonproblem från marken , passa på att få bort det nu med åtgärd
15 svar · 2,6k läst
·
L
Liteavvarje: Bingo , allrahelst björken , har du en kondens på grundmuren så är det namnam för en björk den går rakt in i grundmuren med sina små fina rötter och spränger invändigt , Sedan det barrträdens rötter , dom behöver mycket plats och knuffar undan jorden , det blir sprängverkan i hela marken . Skulle tro att rötterna från björken sitter klistrade på grundmuren , helst ska rötterna
5 svar · 3,7k läst
Oldboy
Oldboy: Utifrån bilderna så verkar det mest troligt att det är fukt utifrån som tränger in. Då det inte är lite jämnfuktigt, utan mer rejält fuktigt punktvis så är det troligtvis så att vatten tränger in genom ytterputsen på källarväggen, samt mellan sula och vägg. Kan vara dräneringen, men troligtvis inte. Mer troligt att vatten rinner efter muren och tränger in där det finns
5 svar · 2,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Om det trycker upp vatten så kan det bero på att det finns höjder runt om, även om marken inte direkt lutar mot huset de närmsta metrarna. Vi har en liten höjd, kanske 3 meter över vår mark, men det förefaller som att vatten tränger upp, och då det är över relativt stora ytor (hagmark) så tror jag att det är markvattentryck, (och inte källsprång). Om det är ngt sådant så är
10 svar · 5,0k läst
J
justusandersson: Under förutsättning att du återfyller med sand eller grus är jordtrycket inget större problem. Nedanstående länk till Webers hemsida innehåller anvisningar hur du väljer blockdimension och armeringsmängd mht återfyllningsdjup, återfyllningsmaterial och murlängd. Som jag tror att jag har skrivit tidigare bör du också ha den önskade isoleringseffekten med i kalkylen. Isodrän
33 svar · 6,1k läst
·
B
henke_benke: [citat] dålig putsning och vatten/is som spränger loss. se över vad du kan göra åt vattensamlingen. kanske ta bort en/två sten och ersätta med grus
3 svar · 1,2k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Alla oisolerade plattor har tillskjutande fukt ja. Men det kan bli mycket värre om dräneringen inte är korrekt. Så att helt okritiskt avfärda dräneringen som bidragande orsak, som du gör, ÄR HELT FEL.
30 svar · 4,4k läst
·
V
vectrex: [citat] Det funkar säkert.
7 svar · 2,0k läst
·
J
jonas_72: Det kan inte vara så att det rör sig om en"riskgrund"?
17 svar · 3,5k läst
I
Ivar Nelson: Tack för ditt engagemang! Jag ska ha en mark/anläggningsgrubbe med erfarenhet av dräneringsarbete på besök imorgon. Återkommer med bilder och en plan. För övrigt är jag mer inne på det sätt som du tänker än när jag postade länken till köpebrunnen.
11 svar · 1,7k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Inte ett alternativ att lägga ledningen ovan mark och fylla över lite så den täcks så man slipper se samt snubbla på den?
12 svar · 31,6k läst
·
anders07
anders07: Lågbyggande Nivell är troligen det bästa alternativet. Vanligt Nivell eller Granab bygger på 13-16 cm. Bara betonggolv och nålfiltsmatta fungerar ofta ur fukthänseende men då får ni leva med "källarlukt".
4 svar · 3,0k läst
B
BElofsson: Kondensera under en grund kan det ju göra oavsett hur väl ventilerat det är. I slutet av sommaren när luften är varm med mycket fukt och läcker in under huset för att svalna och släppa fukt på bjälklaget. Men har huset stått sedan 1926 och ni inte besväras av lukt hade iallafall jag sovit gott om natten. Tar ni upp en lucka och kryper runt lite är jag säker på att ni hittar lite
5 svar · 4,9k läst
T
henke_benke: [citat] så är det. en del har massa att göra en del inget alls.;)
14 svar · 4,5k läst
·
I
Issehunden: [citat] Ok, låter bra
4 svar · 3,8k läst
Oldboy
Oldboy: Tror inte det är tjära. Det luktar för starkt för inomhusbruk. Tror mer på kallasfalt eller vanlig svart färg (oljefärg). Känns som en rimlig fuktsäkring som skulle kunna ha använts på 70 - 80-talet. Kanske även 90-talet. Det är nog mest beroende på den som byggt, när vederbörandes byggtekniska kunskaper inhämtats. Vi har liknande konstruktion här och där i huset vad det
14 svar · 3,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: Om det är original från när huset byggdes, och inga problem detekterats, så hade inte jag rört det. Om det har klarat sig i nästan 50 år så är det sannolikt att klara sig minst lika länge till utan problem. Det är precis som du säger ett stort jobb. Jag tolkar det som att du gärna vill ha mer isolering. Det betyder att du måste höja golvnivån, vilket betyder att samtliga
8 svar · 5,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Detta fuktproblem under trappan har nog alltid funnits. Som ngn skrev tidigare så kommer regn-/smältvatten på trappan att gå ner i trappan/betongen. Detta har inget med omdränering/grundisolering att göra. Felet är färgen på insidan som inte andas. Det är säkert ngn form av plastfärg, istf en silikatfärg som det ska vara. Ta bort färgen på insidan. Kanske räcker det för att torka
33 svar · 5,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Hmm, det är nog inte otänkbart att entreprenörer m fl idiotförklarar dig likväl. Det är inte smärtfritt att tänka utanför boxen. Kör hårt! :cool:
4 svar · 1,8k läst
J
henke_benke: [citat] aldrig spackel att gjuta med.
35 svar · 3,7k läst
·
J
justusandersson: Källare av den typ som du har har som regel inga fuktproblem om temperaturen hålls på ca 16 grader. Höjer du temperaturen och börjar placera organiskt material mot betongen kommer problemen som ett brev på posten (tyvärr dålig liknelse numera). Den mesta fukt som finns i källare kommer inifrån genom att vattenånga i varm luft har kondenserat i den kalla betongen. Att placera trä i
4 svar · 4,7k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Baklänges?
29 svar · 2,9k läst
V
Visua: [citat] Självklart ska man få betalt om man utför ett beställt jobb, men att lägga ut 400ton extra kross utan att lyfta en telefonlur innan och sen inte förstå problemet?!:)
53 svar · 30,7k läst
·
MalZon
MalZon: 25st hade jag Mvh Jonas
8 svar · 2,2k läst
·
L
Liteavvarje: Värsta och värsta , normal förläggning är med sand omkring avloppsrör i mark , sedan om det kan gnaga något är svårt att säga , det förändras ju lite i längd med varmt och klallt , under platten blir det inte mycket till rörelse , men se till att det ligger en bit under plattan , det är bäst Har du sand runt så är det bra
4 svar · 2,9k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: [citat] Ja, distanser på 5 cm räcker. Kallax har väl inget bakstycke dessutom? Hade ni heltäckningsmatta? Skulle kolla under den i så fall. Det finns alternativ till det.
12 svar · 5,7k läst
S
SwiftD: [citat] Troligen samma skiva som jag pratar om. Träullit [bild]
4 svar · 4,4k läst
·
Burim
Burim: [citat] tack så mycket för svaret
2 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.