Jag håller på och funderar över att lägga en ytdränering för att leda bort vatten som idag samlas mot min jordkällare. Som ni ser på bilden så har jag en liten jordkällare på 3x2m på baksidan av mitt hus. Som det är idag så ligger dräneringen igenom källaren som man kan se på bilden. Denna skyddar ju huset och där har jag inga fukt problem men däremot så får ju jordkällaren ett rätt stort vattentryck på den bortre sidan både från sitt eget tak och från marken som sluttar mot den. Funderar därför på att gräva en ytdränering mellan den och slänten för att avlasta lite. Tror ni att det är en bra idé och hur djupt brukar man behöva gräva en ytdränerig? Kommer att behöva gräva för hand och längs med hela huset för att leda bort vattnet så desto grundare jag behöver gräva desto bättre 
Beroende på terrängen under ytan som vattnet kommer ifrån , berg , eller jord , har du berg så går det mesta ( även s.k. bergsyra och sprickor att ta hänsyn till ) precis på berget in till huset , Så kan du utröna hur berget sluttar med väggen , får du berg på en meters djup ska du lägga dränering där . samt följa berget , med ganska bra fall åt det håll som du kan föra bort det .
En smal ränna i jorden ca 30 cm ( svårt att gräva djupt så kanske bredare ) och i botten ett dränrör med duk ovanför , samt duk på jordsidorna med kross emellan upp till ca 10 cm under mark , då tar det även markvatten .
Taket ska ha hängränna och rör i jorden förbi hela byggdelen och ut någonstans , när du kommit förbi byggdelen kan du koppla ihop dränröret och stupet i hela rör för transport ut på lämpligt plats
Det är inte fel att ha ett rör upp till mark på högsta delen för att spola rent i dränröret , om det skulle behövas , ta då inte ett 90 grader utan 3 st 33 graders så får du lätt ner ett gardena sprutmunstycke med slang och kan spola hela dränen , när du ändå håller på
En smal ränna i jorden ca 30 cm ( svårt att gräva djupt så kanske bredare ) och i botten ett dränrör med duk ovanför , samt duk på jordsidorna med kross emellan upp till ca 10 cm under mark , då tar det även markvatten .
Taket ska ha hängränna och rör i jorden förbi hela byggdelen och ut någonstans , när du kommit förbi byggdelen kan du koppla ihop dränröret och stupet i hela rör för transport ut på lämpligt plats
Det är inte fel att ha ett rör upp till mark på högsta delen för att spola rent i dränröret , om det skulle behövas , ta då inte ett 90 grader utan 3 st 33 graders så får du lätt ner ett gardena sprutmunstycke med slang och kan spola hela dränen , när du ändå håller på
Klicka här för att svara
