Vi skall bygga ett uthus på 15kvm som även skall ha en källare.
Huset är på en ö och kräver en del komplicerad logistik med materialtransporter.
Lutar åt att använda Jackson Thermomur till detta.

Vi skulle så gärna ha det klart till nästa sommar. Men för att det skall bli möjligt har jag en känsla av att källaren måste byggas nu i Nov/Dec. Om vi väntar med att börja med källaren tills det blir varmare igen är risken att huset inte blir klart till sommaren (otroligt tröga hantverkare och komplicerade transporter).

Min fråga är:

Om jag förstår saken rätt skall det i teorin gå att stöpa sula och betong i väggar även vid kyla (hur kallt eg?) men att man då måste använda dyrare cement etc.

Hur mycket dyrare kan det tänkas bli för ett så litet projekt att bygga på vintern jämfört med att vänta till våren?

Är det så att det också behövs mer "färdigt" material och alltså mer frakt (som är svindyrt till ön) om man bygger på vintern?

Ledsen om detta är totala nybörjarfrågor.

Chris

Plattan och källaren till vår tillbyggnad gjordes när det var kallgrader. På plattan la man isolering/pressenningar för att den skulle hålla värmen. När väggarna skulle muras så byggdes det ett tält som vi värmde. Med 15m2 så skulle jag bygga ett tält. Fast vi byggde inte på en ö. ;). Finns det möjlighet att sköta transporterna på is?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.