1 787 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Borttagning av Berg
Hej,
Ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare men önskar nu lite mer information i ämnet.
En berghäll på 8m2 ( 50 cm hög) skall bort 12 m från ett hus som är 2 år gammalt. Huset står på platta på mark.
Den information jag fått fram är:
Bergspräckning: relativt dyrt men säkert för huset. Troligtvis skulle det hamna på ca 40k ink moms
Bergsprängning:
Skulle enligt sprängaren inte vara några problem och inte kunna påverka det bef huset?! Inga närliggande grannar berörs. Ca 20k ink moms.
snigeldynamit:
Verkar vara fel säsong för att garantera verkningsgrad.
Hydralhammare:
Skulle kunnat ha tillgång till en sådan 1,5 tons hydralhammare för troligtvis matchande kostnad av sprängning.
Har någon erfarenhet eller kunskap om hur en hydralhammare fungerar med tanke på fortplantning av vibrationer osv. Skulle det kunna gå att köra så nära bef hus utan påverkan?
Om någon har mer information i ämnet eller bättre tillvägagångssätt är ja tacksam för tips.
Med vänlig hälsningar
Ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare men önskar nu lite mer information i ämnet.
En berghäll på 8m2 ( 50 cm hög) skall bort 12 m från ett hus som är 2 år gammalt. Huset står på platta på mark.
Den information jag fått fram är:
Bergspräckning: relativt dyrt men säkert för huset. Troligtvis skulle det hamna på ca 40k ink moms
Bergsprängning:
Skulle enligt sprängaren inte vara några problem och inte kunna påverka det bef huset?! Inga närliggande grannar berörs. Ca 20k ink moms.
snigeldynamit:
Verkar vara fel säsong för att garantera verkningsgrad.
Hydralhammare:
Skulle kunnat ha tillgång till en sådan 1,5 tons hydralhammare för troligtvis matchande kostnad av sprängning.
Har någon erfarenhet eller kunskap om hur en hydralhammare fungerar med tanke på fortplantning av vibrationer osv. Skulle det kunna gå att köra så nära bef hus utan påverkan?
Om någon har mer information i ämnet eller bättre tillvägagångssätt är ja tacksam för tips.
Med vänlig hälsningar
Gå på bergsprängaren men ta en med referenser.
Hammare funkar dåligt på fast berg, det krävs rejäla doningar då.
Hammare funkar dåligt på fast berg, det krävs rejäla doningar då.
Berget i fråga är ganska dåligt med mycket sprickor. Hammaren i fråga är 1,5 ton och tillhörande maskin ~ 20 ton. Men var oroligt på eventuella vibrationer för huset skull. Har som sagt ingen erfarenhet om hammare så tack för svaret.P Per_Eriksson skrev:
Jag fick ett uppskattat pris av en väletablerad sprängningsfirma. Grannar ligger strax utanför 70m bort så slipper mätning. Grundläggningen är ca 20-30 cm makadam och platta på mark.buspojken skrev:
Tack för svaret.
Ingen fara med hydralhammare, med tanke på vibrationer.
Så både dynamit och hydralhammare funkar, dynamit absolut hydralhammare är mer en chansning generellt, så ta in någon erfaren som berömmer om det är genomförbart är mitt tips
Så både dynamit och hydralhammare funkar, dynamit absolut hydralhammare är mer en chansning generellt, så ta in någon erfaren som berömmer om det är genomförbart är mitt tips
Okej tack, då kanske dynamit är säkrast ang resultatet och förhoppningsvis inte någon fara för huset.K Kaboff skrev:
Klicka här för att svara