R
rävlyan: 3 dm skillnad , hur har du tänkt koppla in dränrören , dom ligger kanske lägre än avloppet och dom ska vara ca 15 cm under platta eller grundmursbotten
6 svar · 8,0k läst
·
B
byggröran: Hej. Jag har precis sedan någon vecka avslutat dränering av vår källare. Detta med tilläggsisolering. Nu går jag in i nästa fas vilket blir att renovera upp samtliga rum i källaren. Jag förstår ju att även om jag har dränerat och tilläggsisolerat så finns det rätt stor sannolikhet att plattan ändå blir fuktig med tanke på markfukt. Inte speciellt sugen på att gräva upp 70kvm
0 svar · 2,0k läst
S
sforskarn: Har samma typ av grund som du och har haft samma funderingar. Pratat med representanter för både pordrän o isodrän på diverse villa mässor och bägge, oberoende av varandra, gav 2 likadana lösningar. Den ena var som nämnts ovan att grovputsa hela ytan först. Den andra vara att sätta skivorna i linje med den sten som sticker ut mest och sedan fylla mellanrummet mellan vägg och skivor
3 svar · 2,3k läst
R
rävlyan: Ser nästan ut som husgrunden ligger på berg , är det stengrund , Då är det urgrävd en bit in under huset och nya väggar murade där för att hålla jordmassorna på plats och en källare blivit till i mitten under huset . Då kan man fundera på om de inre väggarna är bärande eller bara står mellan mark och bjälklag , har dom kommit till efteråt så kanske dom inte är bärande ,
5 svar · 2,6k läst
·
F
fusion: Telia/Skanova brukar med jämna mellanrum lägga ut slingbrunnar som grävs över för ev framtida ändamål. Har du tur (men då skall du ha en jävla tur !) kanske de går med på att mata ut sling från en sådan brunn så de kan dra fibern runt din planerade pool utan att behöva klippa och skarva i ny kabel.
45 svar · 7,4k läst
J
justusandersson: S100 betyder 100 kPa dvs ca 1 kg per cm2. Enligt min uträkning i inlägg #6 motsvarar din pall 0,09 kg per cm2. Frigoliten klarar alltså ca 10 pallar på höjden. Det är bara korttidslast som är aktuell här. Pallarna kommer säkert att stå utspridda.
10 svar · 2,5k läst
·
A
ati: Nu när jag spenderar ohälsosamt många timmar nere i plintgrunden för att få bukt med markfukt har jag gjort några spännande upptäckter. I hörnet av den L-formade husgrunden finns ett 2x2dm öppet hål, gissar att det är någon form av ventilationskanal för att förhindra stillastående luft i hörnet. Vet att det sitter en ventil på andra sidan huset så utgick från att det var
0 svar · 928 läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Försökte bildgoogla men fick bara upp tesilar i silver :geek::rofl::coffee:
46 svar · 8,8k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Spontant tycker jag att det är en fiffig idé.
1 svar · 1,8k läst
·
M
martinradbo: [citat] Jag är också inne på gjutning av allt, men mest för att jag inte vill hålla på med flera olika material (betong + leka) vilket krånglar till transporter och moment i arbetet. Detta är på en bilfri ö, men det finns traktor som kan transportera säckar med grus till rätt ställe. Betongbil är alltså inget alternativ. Men två gubbar (jag var en av dem) blandade till en knapp
5 svar · 14,7k läst
·
swealp
swealp: [citat] Ursäkta sent svar! Nej, jag misstänker precis som du att det både är grundvatten och vatten som fanns under huset. Det är draget dräneringsrör därifrån, men trodde aldrig att det skulle komma så mycket! Tack för upplysningen igen, glömmer lätt bort och fokuserar på grundvattnet hela tiden. mvh
5 svar · 10,6k läst
·
DennisRoth
DennisRoth: Hej, jag skall isolera en befintlig betongplatta ovanifrån och kommer lägga en åldersbeständig byggfolie direkt på plattan för att sedan lägga ut Super EPS som limmas ihop. De som sedan skall gjuta in detta sa att jag var tvungen att fästa materialet under(folie och EPS) så att inte det börjar flyta upp. Hur skall jag kunna fästa detta? Hade det varit EPS direkt på betongplattan som
0 svar · 4,4k läst
Zandran
Zandran: Haha inte så lugnande svar. Näe vi var väll inte de klokaste köparna, tur för säljaren. Utgrävningen skedde för ca 5 år sedan. Det finns alltså inget att göra? Bara invänta korthusets fall? Jag får kontakta besiktningsmannen igen.
2 svar · 2,8k läst
P
Prodigys: Avloppet ska alltid ligga underst så att det vid en eventuell läcka inte ska komma skit(bokstavligt) i dagvattnet
2 svar · 1,8k läst
·
M
Maralt: Hej, Håller på att renovera delar av en källare ifrån 50-talet. Rum 1 Är ca 9kvm och där är tänkt att ett bubbelbadkar skall stå. Detta rum var uppreglat med trä och ingjutna reglar. Detta har rivits bort ca 10cm bygghöjd. Under trägolvet så finns en gammal ojämnt gjuten betongsula. Nu är frågan vad jag ska göra för typ av golv? Golvvärme skall läggas i. Alt1. Bila bort gamla
0 svar · 906 läst
SlamFreddan
SlamFreddan: Då har jag ringt runt lite grann idag. Att fylla med bärande ca.200-250m2 upp till rätt höjd för att få ner hus,garage samt uppfart ligger runt 70000:- med transporter. Jag räknar med 100000:- för som vanligt lär det tillkomma något. sedan fylla ut resten är gratis, dom vill inte ha betalt för sådana massor och dom vill heller inte ha något för transporterna då dom redan får
13 svar · 7,1k läst
S
Saintus: Ska täta skarvar o köpa armerad marktäckning och ev. Krypgrundsmatta så får vi se vad som händer.
6 svar · 4,8k läst
P
PerOF: Antingen 2-plansnus med byggnadsyta 70 kvm, eller 1-plan med byggnadsyta 140 kvm. Med entreprenad och minimal budget. Det mesta av budgeten går till tomten. Vad jag förstår går det att beställa färdig torpargrund, eller krypgrund, med bjälklag avlopp och golvbrunnar direkt från cementfabrik. Och att monteringen på plats ingår i frakten.
2 svar · 1,7k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Plockar fram klippan, ordnar nån sorts brunn och låter det rinna. Rummet passar isåfall bra som vinkällare. Det är i det närmaste omöjligt att stoppa sådant vatten så som det är byggt där, ni kommer ju liksom inte åt att dränera på rätt sätt.
13 svar · 2,9k läst
·
Martin_B
Martin_B: [citat] Tack för ett informativt inlägg! Bra förklarat! Då förstår jag lite bättre. Vad gäller dubb i berg, så gäller väl i så fall fortfarande att betongen tätar lika bra mot berget (sten) som den gör mot sin egen ballast (sten) och skarven mellan berg och betong blir således lika tät som betongen i sig? Eller tänker jag fel? Så med andra ord, så fungerar det väl i så fall
9 svar · 8,3k läst
D
dayinelecteic: Hej! Jag undrar lite gällande vårt utehus som är pannrum/tvättstuga. Vi har en nygjord oisolerad betongplatta, uppgjuten/tillgjuten på gammal platta. Vi vill jämna till/snygga till golvet och funderar på att köpa flytspackel och köra det på golvet ca 5mm och sen ha det som färdig produkt. Läser nu att man inte skall ha flytspacklat golv som underlag utan att man sen bör lägga
0 svar · 2,2k läst
H
heimlaga: Det där är en av orsakerna till att jag tycker det är slöseri att lägga asfalt på småvägar och privata gårdsplaner. Skall det hålla så skall det göras ordentligt och då blir det dyrt. Snåljåpsasfalt håller inte och då kan man lika gärna snåla litet till och lägga krossgrus som håller.
7 svar · 7,2k läst
·
H
Häggens: Skulle det vara möjligt att bygga en hybridgrund med lecablock istället för deras special-element? Men man kanske inte spar något på det?
22 svar · 20,2k läst
N
NoOne2k: [citat] Jag byggde en trapp på liknande sätt för något år sedan. Det går alldeles utmärkt att köra med en liten rundpadda. Bara ta det lite försiktigt när man är nära stenarna som man har lagt i det undre lägret. Jag hade hoppat stenen och bara kört på krossprodukter. Själv hade jag 0-30 i botten och sedan ett tunt avjämningslager med 0-16 för att slutligen sätta stenen i 2-5.
8 svar · 8,3k läst
·
S
Saintus: Upptäckte precis denna tråd. Har samma problem förutom att alla bilar skapar sådana spår som sopbilen du haft. https://www.byggahus.se/forum/threads/normalt-med-uppsliten-asfalt-da-den-aer-nylagd.325833/#post-3082207
6 svar · 5,1k läst
·
E
Ernfrid: Då ingen opponerar sig så tolkar jag det som fritt fram. Onödigt med ansvarsförsäkring och man löper inga större risker med att dränera och gräva själv?
4 svar · 2,5k läst
P
pilen: Röret på bild 1 ser ut att vara en så kallad "dubb" dvs en gränsmarkering. I detta rör har man sedan satt i ett högre rör som markering för att inte köra sönder gräsklipparen. Min misstanke beror på att det ser ut att vara en "krage" på röret/dubben. Typ den här. [bild] Röj lite kring röret för att se om det har en "krage". Det som talar emot att det är en dubb är att röret
7 svar · 2,6k läst
·
R
rävlyan: Pumpen står 1,5 under mark , gå upp med slangen ca 1 meter om det går ,så det blir en slinga , att då inte ha en backventil gör att vatten kommer att gå ut med hävert åt två håll ( mot regnrör och tillbaka till brunn ) och bli tomt för att luften kommer in , det är bra och fungerar klockrent , inkoppling på regnrör gör du som du tänkt med ett T-stycke 45 graders och anslutningen
7 svar · 6,6k läst
·
J
Joohans: hej jag ska bygga ett fritidshus på ca 75 kvm ja vill förbereda för att man ska kunna bo där året runt om man vill flytta dit sen. Funderar lite kring ute ventilerad grund som man kan köpa idag såg att tex smålandsvillan använder den typen. Eller att gjuta en platta med golvvärme vilken grund är billigast kom gärna med för å nackdelar. Kan man gjuta i under hösten vintern ?
0 svar · 1,2k läst
useless
useless: [citat] Att vatten rinner igenom har inget med den kapillära stighöjden att göra. Vatten rinner genom lera också trots att det kan sugas upp mer än 10 meter. [bild]
11 svar · 8,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.