Har en del funderingar... vi köpte ett hus förra året i oktober, inflytt i januari. Huset är från 44 och de förra ägarna grävde ut huset, alltså från enplansvilla m källare till nu sutteräng. Huset hade sättningsskada sedan tidigare och man har gjort en grundförstärkning. Jag har tagit del av dokumentation och pratat med företaget. Allt i sin ordning.
Nu till mina frågor.. i besiktningsprotokoll står det om sprickor, sluttande golv från tidigare sättningsskada men att utredning behövs. Förra ägarna har inte märkt något under tiden de bott här, typ 8 år. Men från det att vi flyttat in har vi reparerar sprickor i stödmuren och de kommer tillbaka. Fina sprickor men en lite större som går mellan stödmur som även gränsar till en trappa och har stuprör ner till dagvattenledning. Osäker på om det är felkonstruerat eller marken runt om huset som rör sig. Har även märkt av små sprickor här och där men det verkar vara vanligt när man har halva huset i berg och andra i lera.
Har säljaren några skyldigheter eller täcker formuleringen i besiktningsprotokollet allt? Blir ju någon typ av galning som mäter sprickor och jagar fel
Märkligt bara att det börjar röra sig just när jag flyttar in..

Rent allmänt så är de flesta äldre grunder byggda så att de satte sig en smula då huset var nytt. Efter något årtionde får man någon sorts jämviktstillstånd och sättningarna avstannar.

Nu har förra ägaren grävt fram källaren på en sida. Hela jämvikten är rubbad. Givetvis börjar huset röra på sig. Någonting annat kan man inte vänta sig.

Du vågade köpa ett hus där du visste att förra ägaren hade levt om sådär. Det skulle jag inte ha vågat.

Haha inte så lugnande svar. Näe vi var väll inte de klokaste köparna, tur för säljaren. Utgrävningen skedde för ca 5 år sedan. Det finns alltså inget att göra? Bara invänta korthusets fall? Jag får kontakta besiktningsmannen igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.