Jag behöver hjälp, tips och idéer !
Håller på och bygga en stödmur på ca 60cm för att avgränsa våran naturtomt mot gräsmattan. Tanken är även att vinkla muren, och lägga en trapp upp på naturtomts-delen. När jag grävde för trappan så kom jag nästan ner till berget, så jag valde att ta bort all jord för att trappan och buren skulle stå stadigt. Problemet är att jag ni inte vet hur jag ska göra med utfyllnaden under trappstegen? Ska jag fylla ut med stenkross/bärlager och padda hela vägen upp(blir ett tjockt lager under de sista stegen - säkert 50-60cm), eller bör jag fylla ut med nån billig marksten eller vanlig "natursten" och sen på med bärlager och padda? Eller finns det nåt annat bra sätt att lösa trappbyggnationen? Samtidigt behöver jag ju följa med med muren upp, vilket gör att jag blir osäker på hur jag ska göra. Hjälp!!
Bilden visar hur det ser ut där jag håller på. Tanken är att trappen ska gå upp till den stora stenen.
Håller på och bygga en stödmur på ca 60cm för att avgränsa våran naturtomt mot gräsmattan. Tanken är även att vinkla muren, och lägga en trapp upp på naturtomts-delen. När jag grävde för trappan så kom jag nästan ner till berget, så jag valde att ta bort all jord för att trappan och buren skulle stå stadigt. Problemet är att jag ni inte vet hur jag ska göra med utfyllnaden under trappstegen? Ska jag fylla ut med stenkross/bärlager och padda hela vägen upp(blir ett tjockt lager under de sista stegen - säkert 50-60cm), eller bör jag fylla ut med nån billig marksten eller vanlig "natursten" och sen på med bärlager och padda? Eller finns det nåt annat bra sätt att lösa trappbyggnationen? Samtidigt behöver jag ju följa med med muren upp, vilket gör att jag blir osäker på hur jag ska göra. Hjälp!!
Bilden visar hur det ser ut där jag håller på. Tanken är att trappen ska gå upp till den stora stenen.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Jag kan absolut ingenting om detta, men skulle jag ha gjort det skulle jag ha kört med stenkross och byggt upp det från det, alternativt natursten eller så som "ballast". Känns som att det skulle dräneras bra och bli stabilt av paddningen. Men som sagt, en ren gissning.
Redigerat:
Tack för svar. Ja, det luta faktiskt åt att fylla upp med kross i flera omgångar och padda imellan. Får ta mig en funderare...oscar_uppsala skrev:
Ja, det får bli nåt sånt. Bygger upp lite med sten, sen 0-32 och sist stenmjöl. Men alltså - padda uppe på/bredvid trappstegen och muren? Är det inte stor risk att stenarna ändrar läge och flyttar på sig då?MathiasS skrev:
Jag byggde en trapp på liknande sätt för något år sedan. Det går alldeles utmärkt att köra med en liten rundpadda. Bara ta det lite försiktigt när man är nära stenarna som man har lagt i det undre lägret.M Moribusken skrev:
Jag hade hoppat stenen och bara kört på krossprodukter. Själv hade jag 0-30 i botten och sedan ett tunt avjämningslager med 0-16 för att slutligen sätta stenen i 2-5.
Ett alternativ till rundpadda är en stamp, packar tillochmed bättre än en padda och är bra om det bara handlar om en liten yta. Någonting som annars fungerar om det bara är en liten yta är att gå fram och tillbaka och stampa med foten, ger ungefär samma resultat som rundpaddan.
Klicka här för att svara