20 234 läst ·
22 svar
20k läst
22 svar
Någon som har erfarenheter av hybridgrund eller liknande?
Sida 1 av 2
Jag har så smått börjat spåna på husbygge. Tanken är att bygga ett lättbetong hus. Jag skulle helst vilja undvika platta på mark. Främst för att det känns som en dyr lösning där det är svårt att utföra mycket av jobbet själv. Jag har istället tänkt mig att lägga ut bärande balkar i grunden som huset vilar på, därefter fylla upp med ca 50cm skumglas, som är både isolerande och kapilärbrytande, upp till undersidan av golvet. Vilket borde förhidra fukt i konstruktionen. Men när jag googlar runt så hittar jag ingen som har byggt en sådan grund. Tänker då att det är olämpligt på något vis..Men så hittade jag Tjällhedens hybridgrund, som i stort verkar vara samma sak som jag tänkt fast med cellplast istället för skumglas. Finns det någon här som har erfarenhet av liknande grundkonstruktion?
http://www.tjallden.se/produkter/hybridgrund/
http://www.tjallden.se/produkter/hybridgrund/
Blir en platta verkligen så dyr? Du bör kunna göra allt själv i samma omfattning som i din lösning med rätt kunskaper, fram till att du ringer efter betongbilen. Kanske gjutningen i sig kostar en del, men blir det inte en långsiktigare och stabilare lösning med platta? Betongen kostar enligt en kalkylator 45000 kr för 150 m2.
Fredrik
Fredrik
Jo man kan säkert göra mycket själv. Armera känns dock meckigt. Ska man ha najmaskin och grejer. 45 000 är ju en del ändå...hittar inget pris på hybridgrunden men jag får väl skicka in en prisförfrågan. Men dom skriver att den ska vara designat för att vara billig. På vilket sätt skulle en platta vara långsiktigare?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Välkommen till Byggahus!
Isolerad platta på mark är sannolikt den mest optimala grundläggning man kan göra idag. Endast om man har besvärliga markförhållanden med t.ex. lös lera, finns det skäl att överväga andra lösnngar. En Tjälldengrund fungerar säkert också, men har ungefär samma begränsningar. Tala om var du bor och hur marken ser ut!
Isolerad platta på mark är sannolikt den mest optimala grundläggning man kan göra idag. Endast om man har besvärliga markförhållanden med t.ex. lös lera, finns det skäl att överväga andra lösnngar. En Tjälldengrund fungerar säkert också, men har ungefär samma begränsningar. Tala om var du bor och hur marken ser ut!
Jag grävde, isolerade, armerade och drog golvvärme i vårt uterum på 42 m2. Det är visserligen inte 150 m2, men det är inte armeringen jag skulle backa för. Jag najade manuellt. Det blir säkert snyggare med najmaskin, men det är inte så många som kommer att se ditt hantverk å andra sidan.
Fast om deras lösning är billigare men med samma funktion tycker jag det finns gott skäl att överväga deras lösning. Jag tycker den ser bra ut på pappret, ser inte direkt några svagheter i konstruktionen, givet att balkarna håller vad dom lovar.
fb35523: nä det är kanske inte najningen det hela hänger på. Deras lösning känns överlag enklare och borde vara billigare. Jag har skickat in en prisförfrågan så får vi se.
Jag bor i Sunne, värmland. Marken är lätt sluttande åkermark.
fb35523: nä det är kanske inte najningen det hela hänger på. Deras lösning känns överlag enklare och borde vara billigare. Jag har skickat in en prisförfrågan så får vi se.
Jag bor i Sunne, värmland. Marken är lätt sluttande åkermark.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Skillnaden mellan platta på mark och en hybridgrund ska inte överdrivas. Bygger man på en plats dit det är svårt att få fram färdig betong, blir hybridgrunden säkert enklare.
Är själv inne på samma tanke som du har (skumglas alt lecakulor), och tycker naturligtvis därför att den är bra!
Det är en vidareutveckling av torpargrunden. Problemet är att den är oprövad. (Såvitt jag vet.) Däremot är den gamla typen av torpargrund välkänd, och den håller inte riktigt måttet för dagens behov.
Sedan är det inte givet att det är en billigare grundläggning totalt än betongplatta. Däremot känns den betydligt mer gör-det-själv-vänlig.
Hoppas du kör på den lösningen och lägger upp en byggtråd här!
Det är en vidareutveckling av torpargrunden. Problemet är att den är oprövad. (Såvitt jag vet.) Däremot är den gamla typen av torpargrund välkänd, och den håller inte riktigt måttet för dagens behov.
Sedan är det inte givet att det är en billigare grundläggning totalt än betongplatta. Däremot känns den betydligt mer gör-det-själv-vänlig.
Hoppas du kör på den lösningen och lägger upp en byggtråd här!
Ja blir det den lösningen så dokumenterar jag och lägger upp en tråd. Jag har tidigare gjort om en mullbänk genom att gräva ur den och fylla upp med skumglas efter samrådan med byggnadsvårdskonsult. Det är därför jag inte kan se varför det inte skulle gå bra i ett nybygge.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag har ingen praktisk erfarenhet av hybridgrunder. Jag har dskuterat det någon gång här på Byggahus, och då har det handlat om att bygga på en plats där man inte kan få färdig betong levererad. Men det är inte svårt att analysera konceptet utifrån vanliga byggnadsfysikaliska grunder.
Jag tycker det är en intressant idé.
Som du säger är ju detta att fylla upp till golv med skumglas el dylikt en rekommenderad metod i gamla grunder med grundmur. Att få möjlighet att göra det från början innebär att man kan förbättra metoden och t.ex. få bort köldbryggorna. Som @justusandersson skriver så gäller det att se till att det följer byggfysikaliska principer, vilket inte känns oöverstigligt.
Lös skumglas förenklar ju också rörläggning och -underhåll. Dessutom kan man använda golvbalkar om man vill lägga plankgolv.
Bygger jag nytt tänker jag själv titta närmare på lösningen, så håll oss uppdaterade!
Har inte Tjälldén några referensobjekt?
Som du säger är ju detta att fylla upp till golv med skumglas el dylikt en rekommenderad metod i gamla grunder med grundmur. Att få möjlighet att göra det från början innebär att man kan förbättra metoden och t.ex. få bort köldbryggorna. Som @justusandersson skriver så gäller det att se till att det följer byggfysikaliska principer, vilket inte känns oöverstigligt.
Lös skumglas förenklar ju också rörläggning och -underhåll. Dessutom kan man använda golvbalkar om man vill lägga plankgolv.
Bygger jag nytt tänker jag själv titta närmare på lösningen, så håll oss uppdaterade!
Har inte Tjälldén några referensobjekt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Mitt tidigare intryck av Tjälldén är att de är seriösa.