Hej. Jag ska gjuta en platta på mark. Plattan kommer bestå av 30 cm cellplast. Där plattan ska stå finns nu 30 cm makadam. På detta hade jag tänkt lägga 2 cm finkornigt grus för att få en jämn yta till kantelementen.
Nu är det så att jag har en stor hög med sand på tomten som jag vill bli av med. Kan man använda denna sand istället för finkornigt grus?

R
Kan du göra , och det är lätt att jämna av för isoleringen , den kommer att rinna ner lite mellan krossen men gör inget , vill du vara söker lägg en duk på krossen inte fel det heller , blir mycket mellanrum på krossen

• Gilla
Johan_Grip
  • Laddar…
Vanligtvis använder man 2-5 eller liknande för att sätta kantelementen. Sand innehåller material i mindre fraktioner och ska inte ligga närmst cellplast en då försvinner ju meningen med dränerande material

N NoOne2k skrev:
Vanligtvis använder man 2-5 eller liknande för att sätta kantelementen. Sand innehåller material i mindre fraktioner och ska inte ligga närmst cellplast en då försvinner ju meningen med dränerande material
Tack för ditt svar. Jag tycker att det är många olika bud om sands dränerande funktion. Känns som att hälften av de jag pratar med säger att det är dränerande och andra hälften säger att det drar åt sig fukt.

Makadammet är ju ditt dränerande lager. Synd att fylla igen det med sand.

J Johan_Grip skrev:
och andra hälften säger att det drar åt sig fukt.
Så är det. Sand suger upp fukt kapillärt - Motsatsen till dränerande.

Du paddar ju makadamen jämt och sen ställer elementen på det. Du ska inte ha sand.

useless useless skrev:
Så är det. Sand suger upp fukt kapillärt - Motsatsen till dränerande.
Fast på husgrunder.com skriver dom "Det stämmer inte att sand suger fukt. Vatten rinner rätt igenom sand".
Som sagt, många bud, svårt att veta vad som stämmer.

S shomakie skrev:
Du paddar ju makadamen jämt och sen ställer elementen på det. Du ska inte ha sand.
Ja, fast om de behöver justeras i höjd några cm eller mm så går ju inte det på packat makadam.

Använd finare grus i så fall. Huvudsaken det är utan nollfraktion.

• Gilla
TheProfile
  • Laddar…
J Johan_Grip skrev:
Ja, fast om de behöver justeras i höjd några cm eller mm så går ju inte det på packat makadam.
Jorå. Man lägger på lite o paddar o kollar med lasern så de är i rätt höjd sen sätter man elementen.

J Johan_Grip skrev:
Fast på husgrunder.com skriver dom "Det stämmer inte att sand suger fukt. Vatten rinner rätt igenom sand".
Som sagt, många bud, svårt att veta vad som stämmer.
Att vatten rinner igenom har inget med den kapillära stighöjden att göra. Vatten rinner genom lera också trots att det kan sugas upp mer än 10 meter.

Tabell som visar kapillär höjd i meter för olika jordarter i lös och fast lagring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TheProfile och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.