Hej!
Vi hade tänkt dra vår husdränering till en pumpbrunn, men när vi grävde upp för pumpbrunnen såg vi att gropen fylldes med grundvatten inom 1-2 dygn.
Vad tror ni är det bästa sättet att bli av med detta grundvatten/markvatten?
Jag har gjort en skiss och tagit lite bilder, så att ni lättare ska förstå vad jag menar.
Tack på förhand.
Vi hade tänkt dra vår husdränering till en pumpbrunn, men när vi grävde upp för pumpbrunnen såg vi att gropen fylldes med grundvatten inom 1-2 dygn.
Vad tror ni är det bästa sättet att bli av med detta grundvatten/markvatten?
Jag har gjort en skiss och tagit lite bilder, så att ni lättare ska förstå vad jag menar.
Tack på förhand.
Blir svårt att få bort det , pumpen kommer att nästan gå konstant , är det bekymmer med grundvattnet , ser ut som att huset ligger mycket högre än nivån . Låt det vara , brunnen ska vara tät i botten ,inget grundvatten in där , det som vara är att tänka på är om grundvattnet blir riktigt högt och pumpen tömmer , så blir det påfrestning uppåt ( som en båt ) brunnen vill lyfta .
Så se till att den blir kvar där , nu är det inte stor i volym men tänk på det
Så se till att den blir kvar där , nu är det inte stor i volym men tänk på det
Är du säker på att det är grundvatten? När jag grävde hål för att sätta fundament till balkongen så fylldes hålen med vatten eftersom jag grävde på kanten på det grus som lagt under huset så det vatten som stod under huset rann ned i mitt hål. När jag pumpat bort det vattnet kom det inget mer. Tittar man på din bild så ser det ju ut som att de har fall från huset och att vattnet lätt skulle kunna rinna i gruset ned i din grop.
Ursäkta sent svar!M Marsman80 skrev:Är du säker på att det är grundvatten? När jag grävde hål för att sätta fundament till balkongen så fylldes hålen med vatten eftersom jag grävde på kanten på det grus som lagt under huset så det vatten som stod under huset rann ned i mitt hål. När jag pumpat bort det vattnet kom det inget mer. Tittar man på din bild så ser det ju ut som att de har fall från huset och att vattnet lätt skulle kunna rinna i gruset ned i din grop.
Nej, jag misstänker precis som du att det både är grundvatten och vatten som fanns under huset. Det är draget dräneringsrör därifrån, men trodde aldrig att det skulle komma så mycket! Tack för upplysningen igen, glömmer lätt bort och fokuserar på grundvattnet hela tiden.
mvh
Klicka här för att svara