prototypen
prototypen: Går väl att bredda voten lite inåt. Grannens Myresjöhus har ingen vot/kantbalk öht så behovet kanske är överdrivet för småhus. Protte
3 svar · 2,0k läst
R
rävlyan: Nu verkar det som att allt är nedgrävt fram till stugan , det https prototypen menar är att ovanför rören i mark så läggs isoleringsskivorna på tvären över , det blir då 60 cm isolering åt båda hållen under jord . sen struten , skivor skärs till och blir som en dumstrut fast fyrkantig mellan mark och blindbotten , värme stiger uppåt Det med att lägga slangen i ett rör för att
3 svar · 4,8k läst
R
rävlyan: [citat] I princip behöver du inte isolera den , bara att den ligger med fall så den töms när pumpen stannar , vattnet som finns i slangen rinner tillbaka till pumpgropen eller fördelningen , tomma slangar fryser inte
6 svar · 3,1k läst
Bono_R
Bono_R: Det är inte bara en "genomgång" för vatten, alltså ett rör som går rätt igenom för att vatten inte ska bli stående på "baksidan" av murstocken. /B
5 svar · 3,3k läst
·
R
rävlyan: Se till att du dränerande massor min 15 cm direkt bakom muren , den tjärpapp som du har är väl ca 70cm bred , men ett problem är att kross kommer att peta hål i pappen p.g.a det jordtryck som blir på baksidan och vintertid tjälskjutning Allt rör sig innan det satt sig
5 svar · 2,0k läst
T
thomis: Hej, Bor i ett 70-tals hus med en kallmur som sticker ut ca 2m från huset där grunden till muren inte riktigt vill vara still utan den sjunker. När vi köpte huset upptäcktes det att väggen "hängde" löst var på den plockades då ner och gjordes om(fel fog färg vi vet). Men nu ca 2 år senare har den satt sig igen och grundmuren har skilt sig från väggen.med ca 1-1,5cm. Det är
0 svar · 1,6k läst
·
Buildgates
Buildgates: Då var helgens uppdrag slutfört! [bild] Vad skönt det ska bli att komma till jobbet imorgon och vila upp sig.. :crysmile:
23 svar · 6,0k läst
·
M
Mattias_Eson: Bygg en form runt hörnet och gjut med expanderbetong som du vibrerar ut. Den betongen krymper inte och har en konsistens som liknar filmjölk, så den bör fylla alla hålrum.
1 svar · 924 läst
·
B
byggolle: Såga ut sprickorna som ett V alltså ett litet dike sen primar du och spacklar med Ardex A46. Finns risk att sprickorna kommer tillbaka men det här är en bra lösning.
6 svar · 2,1k läst
·
Anna_H
Anna_H: Jag uppfattar det som att de tolkat sina regler som att man med återställning avser arbeten på tomten som annars ger rätt till RUT. Det framgår tyvärr inte tydligt vad som avses med återställning, tycker att du ska fråga dem.
1 svar · 2,6k läst
Asbesträdd
Asbesträdd: [citat] Jag vet inte, men det skulle nog gå bra att använda den sortes grus som är där redan.
6 svar · 2,8k läst
·
T
trasker: Jag har varit på en bygghandel. De säger att Boracol kan vara bra men är så giftigt att de slutat sälja det för folk använder utan att förstå och riskerar sin hälsa. Jape Mögelfri trodde de skulle fungera. Någon som kan sägs nått om detta? Kan ju alltid ringa Jape men dom kommer ju givetvis rekommendera sitt medel.
2 svar · 1,6k läst
P
Prodigys: Bilden visar en låsbar betäckning, bara att vrida på locket, går bra med en kofot.
7 svar · 9,6k läst
·
E
Ernfrid: [citat] Nej. Jag har gjort ett provhål och det är bara grus under.
3 svar · 2,4k läst
harry73
harry73: Det var ett nytt sätt att återanvända asfalt :D Kan du ta bilder och visa upp? Skulle vara intressant. Vist funkar det, på samma sätt som markplattor funkar. Cementen kan möjligtvis göra att det blir enklare att sätta asfaltplattor i rätt höjd utan padda. Det kan också göra att det fastnar lite grus under asfalten som gör plattan tjockare och tyngre. Sedan tror jag inte det blir
2 svar · 1,6k läst
P
Putt: VM i trådlyft :) Jag har jobbat med försäljning av bägge dessa märken och kan ge lite feedback från mitt perspektiv.. Pordrän och Isodrän är samma sak, bara olika namn. Båda tillverkas i södra Stockholm (pordrän i Tullinge och Isodrän i Jordbro). Mig veterligen har inga oberoende test gjorts om vilket fabrikat som är "bäst", jag kunde iaf inte se någon skillnad. Viktigaste är som
25 svar · 83,5k läst
A
Avemo: Går det att komma in i grunden? Är det en gammaldags mullbänk eller är det en uteluftsventilerad krypgrund? Båda brukar kallas torpargrund även om det är olika saker. Gemensamt för dem är i alla händelser att värme är bra för grunden. Så golvvärmen är inte orsaken till problemet.
6 svar · 2,9k läst
Lattematte
Lattematte: [citat] Det går att ha elpatron som värmer under tiden pannan inte eldas samt att huset ju är ca 20 gr inomhus så vattnet är ju inte kallt-kallt. Visst borde det göra skillnad för kondensbildning?
11 svar · 3,6k läst
R
rävlyan: Öppna upp plattan den klarar sig , det är bara under tiden som betongen ska brinna som det är viktigt med att det inte fryser , ( fryser det på ytan under tiden det brinner så blir det som grus där ) , Nu är det inga problem när den brunnit färdigt . Se till att det inte finns något vatten i slangarna , dom spricker direkt om dom fryser .
1 svar · 2,1k läst
R
Rolle85: ok
5 svar · 2,0k läst
S
samira: [citat] Tack, då vet jag det. Detaljbeskrivningen har jag fått via husleverantören, det ingår i husleveransen.
4 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det beror på i vilket syfte du gör din potentialutjämning. Detta ord betyder ingenting annat än att man kopplar ihop lite saker för att utjämna en potential. Om vi pratar skyddsutjämning av enfamiljs bostadshus så finns sällan inkommande ledande delar som påkallar detta skydd mot "hot" utifrån. För ett stall däremot har vi en gjuten betongplatta som ger jordkontakt och därmed finns
11 svar · 11,2k läst
·
B
basseman: rödgrund
6 svar · 3,0k läst
·
B
6 svar · 3,0k läst
·
Anna_H
Anna_H: Risken med sandig morän är om man får ett vattenflöde utanför dräneringen som sköljer bort sanden. Tids nog behöver ert hus antagligen dräneras om, i samband med det kan man åtgärda trappan mer permanent.
23 svar · 9,0k läst
·
S
Shiraz: [citat] Nu hade jag platta på mark men det kostade 450 000...
2 svar · 1,3k läst
P
Phasio: Har vart i kontakt med tillverkaren. Finns inga återförsäljare i Sverige. Så det är att köpa från Finland som gäller
1 svar · 1,7k läst
T
trasker: Tack för svaren, då ska jag ta och lägga beställning!
3 svar · 8,1k läst
S
Shiraz: En tanke, kolla så du inte åker dit för miljöbrott om du gjuter i sjön.
5 svar · 5,2k läst
·
J
justusandersson: En utmärrkt broschyr som förklarar när och varför man ska isolera mot tjäle. Det är dock viktigt att komma ihåg att man helst ska undvika tjälkänslig mark, i synnerhet för små byggnader. Ibland går det inte. Garageuppfarter är väl ett typiskt sådant exempel.
8 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.