7 402 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Vill flytta Telias optokabel från min tomt
Sida 1 av 4
Jag har ledningsrätt på min tomt och Telia har en optokabel dragen i marken, mitt över gården.
Den fanns när jag köpte huset, så jag kan inte kräva ersättning för den. Jag vill ha bort den för att jag funderar på att bygga den pool och ett garage där den är dragen. Detta är dock inga byggnader som kommer att bli gjorda närmsta året.
Den går även rakt under vår infartsväg ( ca 80 meter) och vi tror att det är den som sabbar vår väg. Vägen är skev och "vågig" och jag misstänker att det beror på att marken fryser och smälter på olika sätt där kabeln är dragen vs där den inte är dragen. Är det rimligt?
Så till frågan: hur gör jag för att bli av med den? Går det alls? Går det att flytta den ex till tomtgränsen? Kostar det mig något? Om de gräver upp den, fixar de till min väg igen efter de grävt?
Den fanns när jag köpte huset, så jag kan inte kräva ersättning för den. Jag vill ha bort den för att jag funderar på att bygga den pool och ett garage där den är dragen. Detta är dock inga byggnader som kommer att bli gjorda närmsta året.
Den går även rakt under vår infartsväg ( ca 80 meter) och vi tror att det är den som sabbar vår väg. Vägen är skev och "vågig" och jag misstänker att det beror på att marken fryser och smälter på olika sätt där kabeln är dragen vs där den inte är dragen. Är det rimligt?
Så till frågan: hur gör jag för att bli av med den? Går det alls? Går det att flytta den ex till tomtgränsen? Kostar det mig något? Om de gräver upp den, fixar de till min väg igen efter de grävt?
Nej. Det är fullständigt orimmligt att kabeln påverkar vägen. Men grävningen och återfyllningen när den grävdes ner kan vara en orsak.
Ska du flytta kabeln så får du nog betala hela "kalaset". Att kabeln i sig skulle påverka frysning/tinande av marken låter mycket otroligt, däremot kan återfyllnadsmassorna påverka ev tjälskjutning. Olika typ av massor påverkas olika av tjälen. Men även där skulle jag tro att du har svårt att få nått gehör för dina klagomål, eftersom jag tar för givet att kabeln legat där ett antal år utan att någon har "klagat".
Är det fiber som enbart passerar eller är det anslutning till din fastighet, bara som förtydligande?S Seet skrev:
Annars är det tyvärr frågor som du måste ställa till Telia och bedömas utifrån gällande förutsättningar. Men generellt och utifrån att det finns ledningsrätt, troligtvis stamnätsfiber, innehållande ett stort antal fibrer kan det bli kostsamt och finns det inte synnerliga skäl är det nog inget man vill göra utan att kunna fakturera för arbetet.
Vad man kan göra, är att när man gräver ut, med assistans av nätägaren/entreprenör handgräver och sänker slangen med fiber och sedan bygger över den, och lägger tomrör runt den nya byggnaden. Blir det skador i framtiden kan man då blåsa fiber i denna. Då blir det väldigt lite merarbete. Beror på hur medgörliga Telia är.
Fiffigt!J Jocke Best skrev:Vad man kan göra, är att när man gräver ut, med assistans av nätägaren/entreprenör handgräver och sänker slangen med fiber och sedan bygger över den, och lägger tomrör runt den nya byggnaden. Blir det skador i framtiden kan man då blåsa fiber i denna. Då blir det väldigt lite merarbete. Beror på hur medgörliga Telia är.
Kontakta Telia för det skiljer så mycket på förutsättningar att du bara blir besviken om jag gissar och så kostar det dubbelt beroende av vad som ligger i backen hos dig.S Seet skrev: