Hej!

Som rubriken antyder (och ja, jag har kollat med kommunen att det är OK).

-Inpektionsrör
-Grenrör
-Backventil

Backventilen sitter längst "ut" mot kommunens VA-system, för att inte få backflöde upp i dränering och källare vid ev. stora regnmängder. Kommunens rör är kombinerade dagvatten+avlopp i samma.....

Verkar det som en OK lösning? Jag har på bilden bara kopplat på den ena sidan av dräneringen som exempel.

Mycket tacksam för all hjälp!
MVH
 
  • Grävd schakt med VVS-installation inkluderande inpektionsrör, grenrör och backventil för husgrund och servis/gata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Var har du tänkt att påsticket ska bli för dagvattnet och hur fungerar det nu med avloppet , någon översvämning när det regnar som mest , du har säkert ingen back i dagens läge på avloppet , hur mycket hus i övrigt kan det vara inkopplat och var i terrängen bor du , höht eller lågt i förhållande till dom andra husen
 
  • Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Se till att köpa en backventil som går att ta upp för kontroll/rengöring och gör det minst en gång om året.
 
  • Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Var har du tänkt att påsticket ska bli för dagvattnet och hur fungerar det nu med avloppet , någon översvämning när det regnar som mest , du har säkert ingen back i dagens läge på avloppet , hur mycket hus i övrigt kan det vara inkopplat och var i terrängen bor du , höht eller lågt i förhållande till dom andra husen
Mitt dagvatten får jag tyvärr inte koppla på. Utan bara dräneringsvatten.

Ingen backventil idag. Ligger väl ganska högt i förhållande till många grannar. Dom hade backflöde med avloppsvatten in här på 90 talet men sen dess har kommunen lagt ned grövre rör i gatan och lagt dom lägre. Så risken är väl liten. Men känns dumt att chansa...
 
R
Dränvatten OK fick intrycket av dagvatten , kan du få bra fall från huset till gatan då , , så kan det gå med 110 rör från huset och ut . hur stor nivåskillnad , fodrar dom inte även en sandbrunn med innan deras rör kopplas på , har kommunen sagt backventil och vad har dom för risktänkande om bakströmning
 
Det är kanske 3dm nivåskillnad på källarens golv/avlopp och gatans avloppsrör. Så inget jättefall direkt?

Kommunen verkar vill inte råda mig i detta. Dom säger iofs att det är liten risk sen dom la nya rör i gatan.

Frånsett jobbet att behöva kolla backventilen ett par ggr/år, finns det några andra nackdelar?

Med vänlig hälsning Erik
 
R
3 dm skillnad , hur har du tänkt koppla in dränrören , dom ligger kanske lägre än avloppet och dom ska vara ca 15 cm under platta eller grundmursbotten
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.